nieuws

Europees onderzoek naar veiligheid van SUV’s

Archief

Er komt nog dit jaar in Europees verband een onderzoek naar de mate waarin zogeheten Sport Utility Vehicles (SUV’s) onveiliger zijn dan gewone personenauto’s. Deze in korte tijd zeer populair geworden luxe terreinwagens lijken vooral voor andere weggebruikers een gevaar.

In Londen en Parijs wil men de wagens al uit de stad weren en het Waarborgfonds Motorverkeer noemde de SUV’s dit jaar in zijn jaarverslag treffend “overmaatse vierwielaangedreven mastodonten die geen ruiger terrein onder de banden krijgen dan een 30-kilometergebied met verkeersdrempels”. Behalve onder berijders en autoverkopers is deze milieuonvriendelijke gigant dus bij weinigen geliefd.
Omdat het gebruik van de SUV toeneemt – in Frankrijk neemt hij al 5% van het wagenpark in beslag – wordt dit jaar een onderzoek gestart naar de veiligheid van de auto. Uit eerder onderzoek is al gebleken dat traditionele terreinwagens als jeeps en pick-ups bij ongevallen driemaal zoveel slachtoffers maken onder de tegenpartij als gewone personenauto’s.
Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zou de SUV wel eens nog gevaarlijker kunnen zijn: “De vormgeving van SUV’s wijkt aanzienlijk af van die van jeeps en pick-ups. De SUV heeft namelijk een hoog front en raakt bij een botsing niet de stevige delen en kreukelzone van een gewone personenauto, maar de weke delen daarboven”, zo stelt de stichting in het eigen kwartaalblad.
Naast de afwijkende vormgeving is het hoge gewicht (dat kan oplopen tot boven de 2.000 kilo) de oorzaak van meer slachtoffers. De SWOV is daarom blij dat bij botstests steeds meer aandacht komt voor tweezijdige botsingen, waarbij meer wordt gelet op de veiligheid van de tegenpartij.
Auto-fiets
In het onderzoeksrapport ‘Botsingen van het type fietser-autofront pleit de SWOV ervoor dat de veiligheidseisen voor autofronts meer worden afgestemd op botsingen met fietsers. Tot nu toe werd alleen rekening gehouden met botsingen met voetgangers. Fietsers komen echter vaker in aanraking met de voorruit. De SWOV vindt dan ook dat in de toekomst veiligheidseisen moeten worden gesteld aan de voorruit en het voorruitframe. Het rapport is te raadplegen op www.swov.nl onder ‘Publicaties’.
Een SUV is alleen veilig voor de inzittenden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.