nieuws

Etos niet in trek als verkoopkanaal

Archief

De ANWB maakt als alternatieve aanbieder van spaarverzekeringen de grootste kans om als nieuw verkoopkanaal overwogen te worden door financiële beslissers in het huishouden. De drogisterijketen Etos maakt absoluut geen kans.

Dit blijkt uit een onderzoek dat Nipo en Lubberding Consultancy hebben gehouden in het kader van het NIMA-seminar ‘Assurantieshoppen en pensioenpinnen in de buurtsuper’.
In Engeland is het al gewoon dat men bij de drogist een reis- of ziektekostenverzekering kan sluiten. Zou de Nederlandse consument ook van het ene moment op het andere moment massaal overstappen naar een nieuw verkoopkanaal, zo vroegen de onderzoekers zich af. Of worden slechts bepaalde typen klanten aangesproken, bijvoorbeeld klanten die al bij een direct-writer zitten? Uit onderzoek blijkt dat 60% van de Nederlandse huishoudens bij hetzelfde kanaal wil blijven. Dit kan een assurantiekantoor, een verzekeringsmaatschappij of een bank zijn.
De onderzoekers zijn ook nagegaan of de consument zich kon voorstellen om een spaarverzekering af te sluiten bij een heel ander verkoopkanaal. Hierbij kon per mogelijkheid een percentage tussen 0 en 100% aangegeven worden. De ANWB scoort hier 8% en is hiermee de grootste kanshebber om als nieuw verkoopkanaal overwogen te worden. De drogist scoort op de Nederlandse markt niet erg hoog als alternatief verkoopkanaal. Slechts 2% zou een spaarverzekering bij Etos sluiten.
De onderzoekers concluderen dat consumenten zeer verknocht zijn aan hun eigen kanaal en niet snel zullen overstappen. Een aanbieder met een grote naam die bovendien al in de dienstverlening zit, zoals de ANWB, wekt meer vertrouwen als aanbieder van verzekeringen, dan een drogist zoals Etos.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.