nieuws

Eric Weiffenbach

Archief

Eric Weiffenbach, projectleider Infrastructuur bij Reaal Verzekeringen, is vrijwilliger bij Reddingsstation Zeevang in het Noord-Hollandse dorpje Warder, aan de rand van het IJsselmeer. Samen met Reaal-collega’s Pete Reid en Erik van Eden en zo’n veertig andere vrijwilligers, bewaakt hij dag en nacht de veiligheid van watersporters en de beroepsvaart op het Markermeer.

Waarom ben je vrijwilliger bij een reddingsstation?
Tja, dat is een verhaal apart. Ik heb altijd al een voorliefde voor watersport gehad. In mei 2002 ben ik voor mijn vijftigste verjaardag met mijn vijf broers naar Engeland gaan zeilen. Toen wij net onder de kust van Lowestoft zaten, troffen wij ontzettend slecht weer. De navigatiesystemen en communicatiemiddelen werkten op een gegeven moment niet meer, terwijl er in dat gebied veel zandbanken liggen. Wij zijn redelijk ervaren zeilers, maar dát was echt knokken om te overleven. Toen had ik een moment dat ik dacht: was er nu maar iemand van de kustwacht die ons kon helpen.
Toen ik later veilig terug op kantoor was, heb ik het verhaal verteld aan mijn collega Pete Reid, die voorzitter is van Reddingsstation Zeevang. Hij heeft mij toen gevraagd als vrijwilliger.
Wat doe je daar zoal?
In eerste instantie hebben we een beveiligende taak en we varen bij nacht en ontij uit wanneer er iemand in moeilijkheden is. Gemiddeld varen we zo’n zestig keer per jaar uit. Dit gaat in nauwe samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij en de Reddingsbrigade. Ook begeleiden we zeilevenementen, waaronder de KWS Schuttevaerrace en de Spa Regatta. We zijn daar preventief aanwezig en bieden hulp als het nodig is. Verder geven we op aanvraag van zeilverenigingen voorlichting aan watersporters op het gebied van ‘Man-Over-Boord-oefeningen’, reddingsmiddelen en communicatie bij calamiteiten.
Hoe voelt het om iemand te redden?
Dat is moeilijk in woorden te omschrijven. Je staat op het moment zelf op scherp en je bent voor tweehonderd procent gemotiveerd. Als je iemand hebt gered, voelt dat natuurlijk bijzonder goed. De keerzijde is dat je niet iedereen kunt redden, soms ben je te laat. Dat is moeilijk maar gelukkig krijgen wij daar achteraf begeleiding in.
Hoe bekostigen jullie alles?
Om levens te redden moet je gewoon goed materiaal hebben en dat is soms nog wel eens moeilijk, want het is duur. Om maar een voorbeeld te noemen; een goede reddingsboot kost gemiddeld zo’n e 184.000.
We willen geen geld vragen aan iemand die op het water in problemen is geraakt, dus zijn wij financieel voor een groot deel afhankelijk van onze sponsors en giften. Ook organiseren we tegen een kleine vergoeding regelmatig commerciële activiteiten zoals bedrijfsdagen en cursussen. Op onze website www.reddingsstation.nl kunnen geïnteresseerden meer informatie vinden.
Van links naar rechts, Eric Weiffenbach, Pete Reid en Erik van Eden in actie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.