nieuws

Erasmus werkt zich omhoog in top-10 transportverzekeraars

Archief

Amev Interlloyd heeft de in 1995 verworven koppositie naar premie-inkomen uit transportverzekeringen een jaar later weer uit handen moeten geven. De nieuwe marktleider is UAP-NieuwRotterdam, maar dat geldt niet voor de winstgevendheid. Opvallend is ook de groei van middelgrote verzekeraar Erasmus.

Marktleider UAP-NieuwRotterdam kon in 1996 de teruggang in brutopremievolume tot f 101 (102) mln beperkt houden. Het tegenvallende premie-inkomen is volgens UAP-NieuwRotterdam het gevolg van de ‘zuigende’ Londense markt waar zeecascorisico’s tegen “krankzinnig lage premies” ondergebracht kunnen worden.
Ook concurrerende transportverzekeraars ondervonden met name in de zeecascotekening moordende concurrentie vanuit Londen. Van de concurrenten liepen Amev Interlloyd (van f 104 naar f 99 mln), Nationale-Nederlanden Schade (van f 79 naar f 73 mln) en Delta Lloyd (van f 61 naar f 58 mln) grotere averij op. Alleen Aegon en Europeesche slaagden erin f 1 mln premie meer te boeken.
Het aanstormende Erasmus steeg met f 11 mln naar f 55 mln, goed voor een marktaandeel van 4,8% (3,9%). Erasmus was de enige maatschappij in de top-10 die zijn marktaandeel niet (fors) zag teruglopen. Volgens de maatschappij is de prestatie deels een ‘papieren succes’. De resultaten van Erasmus over 1996 waren gebaseerd op vijf in plaats van vier kwartalen in verband met de aanpassing van de financiële verslaglegging.
Substantieel
Gemeten naar technisch resultaat over 1996 staat NN Schade, net als in 1995, bovenaan met f 9,9 (12,9) mln, direct gevolgd door Delta Lloyd met f 8,6 (8,8) mln.
Aegon wist als enige van de grote transportverzekeraars het resultaat technische rekening substantieel te verbeteren naar f 8,5 (-f 0,2) mln. De stijging was het gevolg van “gewoon een goed jaar”, aldus Aegon. Europeesche verdubbelde zijn resultaat tot f 4,3 (2,0) mln.
Het resultaat van marktleider UAP-NieuwRotterdam stond onder druk door de naweeën van naar de Britse markt vertrokken klanten: “Uit deze posten genereren wij geen premies meer, maar wel schades.” Verder zou ook het reserveringssysteem voor een neerwaarts effect op het brancheresultaat hebben gezorgd.
Rode streep
Bijzonder teleurstellend waren de cijfers van Royal Nederland. Deze maatschappij leed een negatief technisch resultaat van ruim f 4,5 (+0,1) mln. Ook de onderlinge Schepen bleef ruim f 1 mln beneden de rode streep.
Andere verzekeraars die negatieve technische resultaten behaalden, waren Sun Alliance met f -1,6 (-0,2) mln, en Noord-Nederlandsche Protectieclub in Haren. Deze niche-player, gespecialiseerd in de verzekering van scheepsladingen, zakte verder in de rode cijfers tot f -1,6 (-0,2) mln. Wie het de wind ook tegenhad, was ‘baggerverzekeraar’ Munis Insurance in Den Haag, die zijn technisch resultaat zag kelderen naar f -1,3 (-0,3) mln. De onderlinge biedt dekking aan schepen van Nederlandse en Belgische baggeraars. In 1996 ontstonden daar een aantal grote schades. “We zitten echter niet met onze handen in het haar, want we zijn een non-profitorganisatie en de verliezen worden door de leden gecompenseerd”, aldus Munis. Top-10 Transport Brutopremie Brancheresultaat 1996 1995 1996 1995 1 2 UAP-NieuwR’dam 101.332 101.739 -812 -179 2 1 Amev Interlloyd 99.295 103.820 4.290 4.989 3 3 Aegon Schade 86.258 84.996 8.544 -20 4 4 NN Schade 72.816 78.762 9.856 12.875 5 6 Europeesche 58.317 57.054 4.336 2.022 6 5 Delta Lloyd Schade 57.513 60.616 8.583 8.794 7 9 Erasmus 54.561 43.618 2.513 548 8 7 Royal Nederland 44.863 51.684 -4.538 132 9 8 Schepen owm 43.754 43.966 -1.055 -161 10 10 Hannover Internat. 37.990 38.048 1.912 1.288 (x f 1.000) Marktaandeel in % 1996 1995 8,8 9,1 8,7 9,3 7,5 7,6 6,4 7,1 5,1 5,1 5,0 5,4 4,8 3,9 3,9 4,6 3,8 3,9 3,3 3,4

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.