nieuws

Eigen relaties waarderen WestlandUtrecht het meest

Archief

WestlandUtrecht wordt van alle hypotheekverstrekkers het meest gewaardeerd door het eigen intermediair. Dat blijkt uit het rapport Imago Blauwdruk Hypotheekverstrekkers 2007.

De Imago Blauwdruk Hypotheekverstrekkers, die jaarlijks wordt gemaakt door Blauw Research, biedt inzicht in de bekendheid, het imago en de voorkeurspositie van de belangrijkste hypotheekverstrekkers onder de intermediairs. WestlandUtrecht scoort met een IB-score (gewogen verzamelscore) van 7,3 bij bestaande intermediairs het hoogst. Dat is beter dan in 2006, toen de waardering 6,9 was. Het onderzoek is gedaan onder 473 hypotheekadviseurs die minimaal twintig hypotheken op jaarbasis sluiten.
Een geldverstrekker haalt over het algemeen een andere score bij tussenpersonen met wie geen zaken worden gedaan dan bij het ‘eigen’ intermediair. Rabo-dochter Obvion heeft onder adviseurs die geen zaken met haar doen de hoogste imagoscore. Westland-Utrecht wordt het meest positief gewaardeerd onder de eigen relaties.
Drie groepen
Dit jaar zijn er volgens Blauw duidelijk drie groepen te onderscheiden. Zo zijn de banken het meest spontaan bekend, maar krijgen zij gemiddeld een relatief lage waardering. De verzekeraars worden hoog gewaardeerd, maar zijn minder bekend en verstrekkers die relatief nieuw op de markt zijn, zoals Argenta, GMAC en Bank of Scotland, genieten zowel een relatief hoge waardering als een hoge bekendheid (beide bovengemiddeld). Florius, Hypotrust, Aegon en Nationale-Nederlanden scoren ook een bovengemiddelde bekendheid en waardering.
Obvion wordt relatief vaak spontaan genoemd, maar heeft vooral een uitzonderlijk hoge waardering. GMAC, Aegon en Nationale-Nederlanden hebben een positieve ontwikkeling doorgemaakt ten opzichte van 2006. Voor de beide verzekeraars zit dit met name in een toegenomen waardering en voor GMAC bovendien in een verhoogde spontane bekendheid.
Scherpe rente
Scherpe rente blijft het belangrijkste keuzemotief en is daarmee in principe ook het meest onderscheidende aspect. “Het is echter erg moeilijk voor verstrekkers om zich op dit aspect ook daadwerkelijk te onderscheiden.” Andere mogelijkheden tot onderscheiden liggen met name in een goede naam onder consumenten, het ontwikkelen van innovatieve producten en het beter presteren dan de concurrenten.
ELQ blijkt zich het meest te onderscheiden met innovatieve producten, GMAC met een betere prestatie dan haar concurrenten en concurrerende hypotheken (scherpe rente), WestlandUtrecht met deskundigheid en Fortis ASR met haar goede naam onder consumenten. Nationale-Nederlanden onderscheidt zich samen met ABN Amro, ING Bank en Delta Lloyd van enkele grote concurrenten (onder anderen Obvion en Florius) als het gaat om goede accountmanagers en een goede naam/reputatie onder consumenten.
Breinpositie
In de breinpositie wordt de positie van een hypotheekverstrekker in het brein van de bemiddelaar in kaart gebracht op basis van de spontane bekendheid en de waardering voor de organisatie. Een goede breinpositie en sterk of onderscheidend imago leiden in de regel ook tot een sterke voorkeurspositie. De top drie verstrekkers in voorkeurspositie illustreren dit. Zo heeft Obvion de beste breinpositie en een zeer sterk imago en daarmee de beste voorkeurspositie. Florius en GMAC hebben beide een sterke breinpositie. GMAC heeft een gemiddeld imago, maar weet zich hier wel mee te onderscheiden van haar concurrenten. Florius heeft een redelijk onderscheidend en sterk imago en weet daarmee net als de andere twee een sterke voorkeurspositie in te nemen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.