nieuws

Eigen Huis start onderzoek naar campagnes van Gelink en Frisia

Archief

De Vereniging Eigen Huis is een onderzoek gestart naar de reclamecampagnes van kredietaanbieders als Gelink Advies en Frisia. De vereniging bekijkt de mogelijkheden om de reclames van beide aanbieders te laten verbieden.

Directeur Frank van Loon van Eigen Huis stoort zich eraan dat bij hypotheekaanbiedingen het belang van de klant niet altijd voorop staat. De reclamecampagnes op televisie van Gelink en Frisia, gericht op het oversluiten van hypotheken, zijn daar volgens hem een voorbeeld van. “Wat zij doen, is op zich niet strafbaar, maar in onze ogen wel ethisch onverantwoord en voor veel klanten financieel onverstandig”, zegt Van Loon in De Stem, het maandblad van de NBVA.
“We zijn bezig met een onderzoek naar de Gelinks en Frisia’s van Nederland”, zegt woordvoerder Nico Stolwijk. “Onderdeel daarvan zijn de reclames. Wij kijken naar wat erin gebeurt en in hoeverre dat is toegestaan. Het is het paradijs dat wordt voorgespiegeld in die reclames, waarin klanten dankzij die tweede hypotheek op een tropisch eiland zitten. Maar dat paradijs is niet altijd zo makkelijk te bereiken.” Stolwijk denkt dat het onderzoek over twee maanden zal zijn afgerond. Als de uitkomsten daartoe aanleiding geven, zal Eigen Huis stappen ondernemen om de reclames van de buis te weren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.