nieuws

Eigen Huis onderzoekt ook online hypotheekadvies aan niet-leden

Archief

De Vereniging Eigen Huis onderzoekt de mogelijkheid om ook niet-leden in staat te stellen online hypotheekadviezen aan te vragen. Een voorwaarde voor een volledige openstelling van de website is dat het financieel voordeel voor leden behouden blijft, aldus Eigen Huis.

De ruim 633.000 leden tellende woonconsumentenorganisatie biedt via haar website (www.eigenhuis.nl) de mogelijkheid aan leden om maximaal drie hypotheekadviezen aan te vragen voor ruim tweeduizend productvarianten van zestig geldverstrekkers. Zowel adviezen als offertes worden uitgebracht door Capital Care in Den Haag, het facilitair bedrijf waarmee Eigen Huis exclusief samenwerkt. Leden die een hypotheek voor hun woning sluiten, betalen geen 1% afsluitprovisie over het hypotheekbedrag.
Dit financieel voordeel – evenals voor verzekeringen – wil Eigen Huis niet geven aan niet-leden. “De mogelijkheid die wordt onderzocht, is een soort ‘leesfaciliteit’ toe te kennen aan niet-leden. Zij kunnen zo wel inzicht krijgen in producten, tarieven en voordelen. Of en wanneer dit doorgaat, is nog niet bepaald”, aldus een woordvoerder van Eigen Huis.
Handen vol
De toeloop van hypotheekklanten via de website van Eigen Huis is erg groot. “We hebben de handen vol aan de hypotheekadviezen en -offertes die worden aangevraagd”, zegt directeur Frans Ramselaar van Capital Care. Samen met Henk Folkers, voormalig directeur van de Financiële Raadgevers Associatie (FRA), voert hij de directie van het Haagse facilitair bedrijf.
Per dag zouden 2.700 bezoekers de website van Eigen Huis aandoen. Samen zouden zij 1.600 tot 1.700 hypotheekadviezen aanvragen. Uiteindelijk zou dat resulteren in vijftig tot honderd hypotheekoffertes per dag met een bedrag van vijf ton of hoger, waarvan er rond de 10% zou worden geconverteerd. “Wereldwijd is er geen website die zo succesvol is met de verkoop van hypotheken”, zegt Ramselaar. Toch is hij niet tevreden met het huidige conversiepercentage. “Dat moet nog verder omhoog kunnen”, zegt hij.
Zoekmachine
Om deze doelstelling te kunnen realiseren, werkt het facilitair bedrijf aan de inrichting van een zoekmachine waarmee de consument een hypotheekadviseur in de buurt kan selecteren. Een ‘must’ vindt Ramselaar, omdat de klant daaraan behoefte zou hebben. “En de wens van de klant is het uitgangspunt van ons beleid.”
In de zoekmachine wordt in principe elke voldoende gekwalificeerde hypotheekadviseur opgenomen, ongeacht enige relatie met een franchise- of belangenorganisatie. “Zo willen we daarin alle filialen opnemen van de Rabobank, verreweg de grootste hypotheekverstrekker in ons land”, aldus Ramselaar. Ook het traditionele assurantie-intermediair is meer dan welkom, zegt hij. “De klant kan op deze manier naar het voorbeeld van de zoekfunctie voor producten en geldverstrekkers de hem passende adviseur erbij zoeken.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.