nieuws

Eigen Huis blijft nieuwe serie radiospots gewoon uitzenden

Archief

De Reclame Code Commissie heeft in hoger beroep de klacht van de NBVA tegen de ‘Malediven-spot’ van de Vereniging Eigen Huis alsnog toegewezen. De spot is misleidend en de dienstverlening niet uniek, oordeelt het college van beroep van de commissie. Eigen Huis blijft de huidige serie spots overigens uitzenden.

In de radiospot met Henk Westbroek wordt beweerd dat een hypotheekadviseur gemiddeld van de provisie kan gaan duiken op de Malediven en dat Eigen Huis met de eigen hypotheekservice zonder winstoogmerk uniek is. Eind vorig jaar was de klacht van de NBVA hierover in eerste instantie nog afgewezen. In hoger beroep heeft de standsorganisatie alsnog gelijk gekregen. Het college van beroep van de Reclame Code Commissie “beveelt adverteerster aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.” Twee jaar terug staakte Eigen Huis ook al een radiocampagne na klachten van de Vereniging van Hypotheekadviseurs in Nederland.
De klacht van de NBVA richtte zich op vier punten: de dienstverlening is niet uniek, de vergelijking met anderen is misleidend, Eigen Huis schaadt de goede naam van andere hypotheekadviseurs en door inschakeling van Henk Westbroek wordt misbruik gemaakt van het vertrouwen dat het publiek in hem heeft. Op de laatste twee punten heeft het college van beroep de klacht afgewezen.
Met betrekking tot het al dan niet uniek zijn van de service wijst de NBVA op Univé, die ook zonder winstoogmerk en met retourprovisie werkt. Op grond daarvan acht het college de zinsnede “En da’s uniek” onjuist en misleidend.
Verder wordt in hoger beroep geoordeeld dat Eigen Huis niet aannemelijk kan maken dat andere adviseurs de provisie (grotendeels) voor zichzelf houden. “Voorts wekt de inhoud van beide uitingen gemakkelijk de indruk dat aan een hypotheekadvies van Eigen Huis niet of nauwelijks kosten zijn verbonden. Die indruk is onjuist. (…) Overigens is niet uitgesloten dat de klant in het geheel geen provisie retour ontvangt.”
Vergelijkend
De NBVA is vooral blij met het oordeel dat er sprake is van misleidende vergelijkende reclame. Secretaris Wilbert Schellens: “Eigen Huis deed onze klacht af als een poging alles bij het oude te houden. Dat is echter niet het geval. De NBVA heeft een meer servicegerichte opvatting over hypotheekadvisering dan Eigen Huis en biedt de consument meer hypotheekdiensten. Het systeem van retourprovisie wordt in de markt al langer toegepast en niet Eigen Huis, maar wij hebben maatregelen uitgewerkt tegen provisiegedreven advisering. De klacht richtte zich dan ook niet tegen het product van Eigen Huis, maar tegen de campagne die de consument op het verkeerde been zet.”
Wat bij de NBVA in het verkeerde keelgat schoot, was de suggestie dat de vaste beloning bij Eigen Huis lager was dan bij NBVA-leden. “Bovendien biedt Eigen Huis voor die prijs minder service dan het gevestigde intermediair. In onze overtuiging wekt Eigen Huis de schijn dat de klant hiermee beter af is, terwijl dat niet per se het geval is.”
Kritisch uiten
Woordvoerder Hans André de la Porte neemt de uitspraak licht op: “De spot was toch al niet meer te horen. Wat ook in de uitspraak staat, is dat wij ons kritisch mogen blijven uiten over de provisies die hypotheekadviseurs verdienen. En we mogen ook de vorm van een belspelletje kiezen en daarvoor een bekende Nederlander gebruiken. We zullen de uitspraak uiteraard wel ter harte nemen en zorgvuldig omgaan met het maken van vergelijkende reclame. Maar de huidige serie radiocommercials, die wat minder intens is, blijven we gewoon uitzenden. Wij zien geen reden om de campagne stop te zetten.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.