nieuws

Een bericht uit de Oekraine

Archief

Een bericht uit de Oekraine

P.F. Claes, partner van de in Deventer gevestigde Wittenborg Adviesgroep, verblijft regelmatig in de Oekraine. Daar neemt hij als inleider deel aan een opleidings- en trainingstraject voor functionarissen van de zich in snel tempo ontwikkelende verzekeringswereld. Behalve allerlei verzekeringsaangelegenheden komen daarbij natuurlijk ook zaken zoals bijvoorbeeld de marketing van verzekeringsmaatschappijen aan de orde. “Van marketing had men gehoord, zo drukte men mij op het hart. Er wordt reclame gemaakt en de concurrentie wordt in de gaten gehouden. Ook relatiegeschenkjes worden wel verstrekt: van de obligate ballpoints met bedrijfslogo tot en met speeldoosjes die, wanneer je ze opendoet, een vrolijk deuntje ten beste geven. Eén van ’s lands grootste verzekeringsmaatschappijen is Oranta. Deze voormalige staatsverzekeraar heeft het logo uit het communistische tijdperk inmiddels verruild voor een wat meer vertrouwen wekkend logo, de beeltenis van een orthodoxe madonna. Dit nieuwe logo siert nu alle polisdocumenten, briefpapier en de weggevertjes zoals ballpoints en de ander prullaria. Dat men de markt gesegmenteerd heeft, moge blijken uit enkele exemplaren van zakkalendertjes die men mij mee gaf. Eén ervan is ongetwijfeld ontworpen om te appelleren aan klanten met een vrome inslag terwijl men eveneens rekening houdt met verzekerden met een meer frivole aard.”
Oranta: devoot…….. en functioneel bloot.
SpartaMet
Voorlopig heeft De Goudse op het terrein van de sponsoring volop de wind mee. Sinds 31 januari jl. is de maatschappij hoofdsponsor van de Rotterdamse voetbalclub Sparta, die het in de competitie zeer goed doet en zich inmiddels finalist in de strijd om de KNVB-beker mag noemen. En het moet bij De Goudse natuurlijk een heerlijk gevoel geven dat Stad Rotterdam (ofte wel Feyenoord) twee keer in successie niet van jouw club heeft kunnen winnen; ja, zelfs (alweer) een keer verslagen is. Jos van Vliet, communicatie-manager van De Goudse, had met Sparta-aanvaller Dennis de Nooijer een weddenschap gesloten omtrent diens doelpuntenproduktie. Omdat Dennis er inmiddels 20 heeft gemaakt, heeft hij zijn gewicht in (Goudse) kaas verdiend. De Nooijer zal op 3 mei in het Kaasexposeum in Gouda op de weegschaal worden gezet. Onder toeziend oog van zijn tweelingbroer en teamgenoot Gérard (die natuurlijk wel zijn voet moet ‘thuishouden’) zal officieel het gewicht worden bepaald. Uit een reportage elders in dit nummer van AM blijkt dat De Goudse zeer terughoudend is bij de acceptatie van bromfietsverzekeringen. Zelf heeft de maatschappij gekozen voor een SpartaMet. Dit is de naam van de op volle toeren draaiende denktank van medewerkers van diverse afdelingen die samen ideeën bedenken waarmee De Goudse haar expertise aan Sparta kan aanbieden.
Slagzinnen
Bij het Benelux Merkenbureau zijn onlangs de volgende slagzinnen uit de financiële branche geregistreerd: “Dan heeft u het goed bekeken” (Van Bruggen Adviesgroep); “Op zo’n moment is het goed dat je Univé kent” (Univé); “Er is maar één hypotheker, dat is zeker” (De Hypotheker’s Associatie); “Maat adviseurs hypotheken en pensioenen” (CBTB Verzekeringen; “Levob 3x top sparen” (Levob); “Delta Lloyd Bank. Het vermogen om meer te doen.” (Delta Lloyd Bank); “Verzeker je optimisme” (Avéro); “Waar een wil is” (Avéro); “En wat als er nou echt wat is?” (Reaal); “Met recht verzekerd” (Arag). Bij het Slagzinnenregister van het Genootschap voor Reclame is de volgende slogan door de ballotagecommissie geaccepteerd: “Duidelijk meer, meer duidelijk” (RoZeker).
Een vaste plek
Bij het geprivatiseerde pensioenfonds ABP heeft de klantvriendelijkheid ernstig toegeslagen. Ook de eigen medewerkers worden daarbij niet over het hoofd gezien. In het personeelsblad van eind maart jl. werd de introductie van een parkeerverzekering aangekondigd. Voor twee gulden per maand zou men zich kunnen verzekeren van een parkeerplaats bij de ABP-werkplek. “Mocht er onverhoopt een ander op die plaats staan, dan zorgt het verzekeringsbedrijf voor een alternatief”. Men kon ‘aanstaande maandagochtend’ bellen met het Call-center Verzekeringen. Op de scheurkalender hing die dag het blaadje ‘1 april’.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.