nieuws

Dubbel zeker of zeker dubbel?

Archief

Door Richard Vroom

Met de voorgenomen benutting van een groot aantal communicatiemiddelen, is de nieuwe reclamecampagne van Delta Lloyd van start gegaan. “De campagne portretteert het echte leven, met ups en downs en verrassende wendingen. Er is ook een nieuwe kapstok: ‘Niets is zeker…’ In combinatie met de gehandhaafde slagzin ‘…zeker Delta Lloyd’ is er heel wat stof voor een bespiegeling.
Een nieuwe televisiereclame. Aanstormende wolken boven een alleenstaand, idyllisch huisje. Het lijkt wel het ‘overzicht van de afgelopen uren’ van weerman Erwin Kroll. Plots wordt de wolkenvlucht tot een normaal tempo teruggebracht. Je hoort een strijkje en een piano. Een wat breekbare stem, die een beetje doet denken aan een bedaagde Paul van Vliet, spreekt de ‘onderschriften’ bij de plaatjes in. Een grote reeks van huizensituaties trekt in veertig seconden aan ons oog voorbij.
“Dit is thuis. Thuis kan oud zijn. Of nog niet gebouwd. Thuis kan behaaglijk zijn. Of leeg. Thuis kan van je vrouw zijn. Of van de bank [de kijker passeert al autorijdend een kasteeltje]. Thuis kan dichtbij zijn [stacaravan]. Of ver weg [gevangenis?]. Je kunt verliefd worden op een huis. Of uitgekeken raken op degene met wie je het hebt gekocht. [Deze zin komt niet echt soepel over.] Je kunt er tegen opzien om naar huis te gaan [vrouw ontspannen drijvend in zee]. Maar er is geen mens, die niet op een dag terug naar huis verlangt.”
En wat zien we dan als de ultieme verbeelding van nostalgie? Een oud afvoerputje in de douche met een rol toiletpapier in de hoek op de tegels. Wel, ik kan echt terugverlangen naar de ‘rijke’ erker in het ouderlijk huis, naar onze zwarte kachel die veel warmte bracht in de winter, naar de gedekte tafel op een feestdag. Maar toch zeker niet naar een afvoerputje.
Dan volgt nog de op zich vertrouwenwekkende slotregel: “Niets is zeker… Daar houdt een hypotheek van Delta Lloyd rekening mee.”
De slagzin
Al vele jaren voert Delta Lloyd de kreet ‘…zeker Delta Lloyd’ als uitsmijter van zijn reclames. Het is goed om slagzinnen op gezette tijden tegen het licht te houden. En zeker in het keuzeproces voor een nieuw reclamebureau, zoals eerder dit jaar het geval was, zal dit element aan de orde komen. De uitkomst van het plussen en minnen is geweest dat de bestaande slagzin is gehandhaafd.
Maar in combinatie met de nieuwe binnenkomer ‘Niets is zeker…’ is daarmee wel enig risico genomen. Immers, in onze poliswereld van rekenkundigen ligt het voor de hand, dat binnenkomer en uitsmijter aan elkaar worden gekoppeld. Als het waar is, dat niets = zeker, wat moet je dan van Delta Lloyd denken? Het is voor de club van aanvoerder Niek Hoek te hopen, dat een cabaretier als Youp van ’t Hek hier zijn tanden niet in gaat zetten, want voor je het weet, heb je een nieuw Buckler-effect.
Een beetje van deze twijfel hebben wij overigens ook bij de slagzin die Generali sinds enige tijd voert: “Wij beloven niet. Wij verzekeren.” Als je consumentenorganisaties en tal van politici moet geloven, zijn verzekeraars kampioenen in het beloven. Dit beeld wordt in feite door Generali onderschreven, want de maatschappij wil zich onderscheiden van de concurrentie. Maar ja, je krijgt de concurrenten toch echt niet zo gek, dat zij zich voortaan als ‘belovers’ gaan afficheren.
Trouwens, als we het hebben over “niets is zeker”, zou een uitvaartverzekeraar hier qua aangeprate risicobeleving aardig op kunnen inhaken. “Inderdaad, niets is zeker. Maar wij zijn nog niemand tegengekomen die het eeuwige leven heeft!” Waarop Delta Lloyd kan gaan dubben, of ze haar gelijk zou willen halen.
Dagbladadvertentie
De eerste dagbladadvertentie in de nieuwe campagne heeft een tamelijk eigen gezicht. De onderkant is vertrouwd: het blauwe balkje met in witte letters de tekst ‘…zeker Delta Lloyd’. Maar je kijkt toch normaal gesproken (niets is zeker!) eerst naar de bovenste helft van de pagina (zéker in een krant die nog op het bijna ouderwetse grote formaat is gedrukt). Je ziet daar een flink blok tekst van twaalf regels, zonder ook maar één inspringing. De lezer wordt daardoor als het ware verplicht om de tekst in één ruk door te nemen.
Om dit toch wel flinke brok tekst niet een ontmoedigende, sombere uitstraling te geven, verloopt de kleur van de regels van zwart naar (steeds lichter) grijs. Met tot slot in vet zwarte letters: Niets is zeker…
Eronder zie je een stemmig huisje, waarvan het mij opvalt dat velen de situatie menen te herkennen, maar dan wel op totaal verschillende plaatsen. Kortom, een zeer goede illustratiekeuze.
(Kadertje)
Als moderne onderneming heeft Delta Lloyd zijn tv-reclames op internet gezet. Zo kun je ook mooi terugkijken op de kijksuccessen uit het verleden. Merkwaardig blijft de toelichtende tekst bij de tv-commercial van de computerfanaten. “Buiten is het donker. De twee computerfreaks hacken tegen elkaar op. Een van de jongens dooft een straatlantaarn. Dat laat de ander niet op zich zitten. Hij pakt het nog wat groter aan. Waarop de eerste jongen niet kan achterblijven. Het loopt volledig uit de hand. Gelukkig zijn de heren goed verzekerd.”
Dit blijft onbegrijpelijk. Want welke maatschappij biedt op haar avp dekking voor opzettelijk toegebrachte schade? Toch zeker Delta Lloyd niet.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.