nieuws

Dokken, meneertje!

Archief

Dokken, meneertje!

Het gevaarlijke van geautomatiseerde verwerkingssystemen is, dat één fout of geintje bij een niet tijdige ontdekking een enorme veelvoud kan opleveren. Zoiets gebeurde begin juli bij de Zwolsche Algemeene. Er gingen daar aanmaningen voor premiebetaling de deur uit, die de volgende beginzin hadden: “Geachte heer, mevrouw,
Enkele weken geleden hebben wij u een nota en/of acceptgiro gestuurd voor de te betalen premie ter zake van bovengenoemde verzekering. Uw betaling hebben wij helaas nog niet ontvangen. Het is ons duidelijk, dat u er niets van begrepen heeft. U zult nu toch echt moeten dokken, meneertje!” Binnen de kortste keren was er voorspelbare heibel binnen het hoofdkantoor in Nieuwegein. Er werd meteen een nieuwe brief ‘overheen’ gestuurd. De Zwolsche hield daarin de ontvangers van de betalingsherinnering het volgende voor:
“Wij hebben helaas moeten constateren dat in onze brief enkele ongepaste zinnen voorkomen. Deze waren uitsluitend intern bedoeld voor het testen van mutaties in standaarddocumenten in ons automatiseringssysteem. Door een omissie onzerzijds is dit onderdeel in de brief die u van ons hebt ontvangen, blijven staan. Wij betreuren dit ten zeerste en bieden u voor deze gang van zaken onze welgemeende verontschuldigingen aan.”
Maar de Zwolsche bleef zeer goed bij de les, getuige de daarop volgende (slot)zin: “Voor de goede orde merken wij op dat de betalingsherinnering en de acceptgiro op zich correct zijn”.
Masso wint Tour d’Elvia
De achtste Tour d’Elvia is gewonnen door assurantiekantoor R.B. Masso uit Almere, dat in drie weken wielersport 939 punten vergaarde. Dat waren slechts drie punten meer dan assurantiekantoor J. v.d. Put uit Heerde. Het winnende kantoor ontvangt twee tickets voor een trip naar Maleisië. Aan de 1999-editie van Tour d’Elvia werd deelgenomen door bijna zeshonderd assurantiekantoren die in totaal 1.085 teams samenstelden.
Intermediair naar het platteland
In de periode vlak voor de grote vakantie organiseren tal van maatschappijen relatiebijeenkomsten voor het intermediair. De onderlinge Zevenwouden toog naar het Friese Gaasterland, waar onder meer een demonstratie rietdekken op het programma stond. Foto: tussenpersoon Wim van der Helm uit Alphen aan den Rijn ging het dak op om de techniek van dichtbij te bekijken.
Royal & Sun Alliance Schade wilde haar nieuwe slagzin ‘het Onderscheidend Vermogen’ onderstrepen bij de keuze van de locatie voor haar traditionele volmacht-business-lunch. De uitkomst was dat deze werd gehouden in de hooischuur van een boerderij in Hazerswoude-Dorp.
Massaal kijkje in Johans portemonnee
Nou is het op zich al vervelend, dat veel mensen zich storen aan de optieregelingen voor managers van grote bedrijven. Nog erger is het als je aandelen gaat verkopen, want dan kom je met naam en toenaam in de krant. Dat overkwam onlangs Johan van der Werf van Aegon Nederland. Iedereen kon er van ‘meegenieten’ dat Johan bijna een miljoen pietermannen rijker was geworden van de verkoop van 5.360 aandelen Aegon. “Na deze transactie heeft hij nog een pakket van 30.000 stuks over, goed voor een beurswaarde van f 5,3 mln.”
Verzekeraars en mosselen
Met de organisatoren van de Tour de France is het na de editie 1998 niet meer goedgekomen, maar de wielerploeg van transportverzekeraar TVM was zeer populair bij de volgerskaravaan. Daar droeg de jaarlijkse mosselparty op de rustdag een belangrijk steentje aan bij. Maar zoals u weet, waren de Zeeuwse ploegleider Cees Priem en zijn jongens deze keer niet welkom. Tijdens die jongste Tour kwam AXA (niet de leverancier van fietssloten, maar de Nederlandse tak van het gelijknamige Franse assurantieconcern) op de proppen met een nieuwe tv-commercial waarin de mossel een dubieuze hoofdrol vertolkt. De Zeeuwse mosselkwekers werden bepaald niet vrolijk van de ‘knipoog’ van AXA. In de week dat de AXA-spot voor het eerst op de buis kwam, hield TVM (Tijd Voor Mosselen) een alternatieve mosselparty in het Belgische Gent. Juist die dag werden in het mosselcentrum Yerseke voorbereidingen getroffen om de AXA-commercial onder de loep te nemen, zoals AM Signalen op 23 juli onthulde. Bijna een week later werd deze kwestie alsnog voorpaginanieuws in de landelijke pers. Juist op dat moment was ook de jongste NVA-spot in een wat minder vrolijk daglicht komen te staan, naar aanleiding van dramatische gebeurtenissen in Zwitserland. Het begint hier en daar uit de hand te lopen met het impliciet door de NVA gepromote raften (wildwatervaren) en bergwandelen, omdat het steeds meer mensen aantrekt die daar qua conditie en reactievermogen beter niet aan kunnen beginnen. Wellicht dat aov- en levensverzekeraars die reclame ook liever zien verdwijnen.
Drie keer pech
De zoon was overleden. Hij had een uitvaartverzekering. Het was voor de nabestaanden echter een probleem daar een beroep op te doen. Het huis waarin de zoon woonde, brandde namelijk af. Uiteindelijk vond men in de puinhopen een klein stukje van de polis.
Eind goed al goed? Nee, want uit het stukje polis bleek namelijk dat het om een verzekering ging van (de niet meer bestaande) Individualis.
Dit verhaal is niet alleen sprookjesachtig, maar is ook waar gebeurd. Met dit verhaal meldden zich namelijk de betrokken ouders bij de advocaat A. van Dusseldorp, bewindvoerder over Individualis.
Komkommertijd?
Het lijkt toch weer komkommertijd te zijn in de vaderlandse pers. Zonder enige aanleiding duiken dan bepaalde onderwerpen op. Zo bracht de Haagsche Courant vorige week een artikel met als kop ‘Nederlanders verzekeren zich suf’. Het bleek te gaan om een herhaling van het ‘succesbetoog’ van econoom Peter Wakker, dat ruim een jaar geleden uitgebreide aandacht kreeg. Wakker vindt tal van verzekeringen volstrekt overbodig, zoals bagage- en fietsverzekeringen. Stop de uitgespaarde penningen in een potje, suggereert Wakker. “En als je fiets dan gestolen is, kun je meteen een nieuwe kopen”. Enkele dagen eerder stond in dezelfde krant een beschouwing van de ‘zelfstandig adviseur’ Paul Kanter. “Nederlanders zijn risicomijders”, was het opschrift. Maar zekerheid is ook niet alles en dat wordt volgens hem goed geïllustreerd door een inmiddels voorbije reclamespot van verzekeraar Aegon (In een woest landschap zie je een wild paard rennen onder het motto ‘Denk vrij. Denk Aegon’). Kalter geeft een vrij verrassende uitleg van de boodschap van die spot: “Aegon ziet het goed, een dichtgetimmerd bestaan is ook niet alles. Daarom, denk vrij, probeer het eens met een polis minder.” (5e kolom)
Vliegen ECD-agenten straks met Air Holland mee om de verkoop van Elvia-polissen te controleren?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.