nieuws

D&O: ‘levensloopproducten vallen onder definitie complex’

Archief

Adviesbureau D&O maakt marktpartijen erop attent dat levensloopproducten veelal complexe producten zijn in de definitie van de Wet Financiële Dienstverlening (WFD). “Als er een verzekerings- of beleggingselement in zit wel.”

Volgens D&O-directeur Jurjen Oosterbaan moeten adviseurs bij dergelijke levensloopproducten dus een klantprofiel opstellen, moeten aanbieders vanaf 1 oktober een financiële bijsluiter beschikbaar hebben en zijn straks de nieuwe provisieregels (maximaal 50% afsluitprovisie) van toepassing.Hij denkt dat weinigen zich dit realiseren en dat vooral banken en direct-writers een probleem hebben.
“Maar ook tussenpersonen die werknemers in een brief tot deelname bewegen, doen aan advies en moeten zich aan WFD-regels houden.” Dit is bijvoorbeeld het geval als de brief persoonlijk is geadresseerd aan de werknemer, de brief salarisgegevens bevat, de voordelen van deelname worden toegelicht en er een voorbewerkt aanvraagformulier is bijgevoegd die de werknemer alleen maar hoeft te ondertekenen. “Een mailing met deze elementen of een combinatie ervan wordt door de AFM naar verwachting gezien als een ‘advies’ in de zin van de WFD.”
Financiële problemen
Het Hoevelakense adviesbureau voorziet problemen bij de afzet van levensloopproducten. “Massale direct-marketingtechnieken laten zich moeilijk verenigen met de eis tot het maken van een klantprofiel.” D&O ziet niet alleen praktische problemen, maar ook financiële. “De marge op dit type product maakt de mogelijkheden voor individuele klantprofielen beperkt.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.