nieuws

DM-bedrijf ReMark stapt in Nederlandse verzekeringsmarkt

Archief

Het in Nederland gevestigde bedrijf ReMark werkt al jaren wereldwijd samen met verzekeraars en banken om door middel van direct-marketing (DM) eenvoudige verzekeringsproducten aan de man te brengen. In ons land was dat nog niet het geval, maar daarin gaat nu verandering komen.

ReMark is in 1984 ontstaan als een initiatief van de Nederlandse Reassurantie Groep. “Zij wilden zich van andere herverzekeraars onderscheiden door de verkoop van eenvoudige verzekeringsproducten aan de bestaande klanten van financiële instellingen”, zegt directeur Otto de Bont. In eerste instantie was ReMark vooral actief in Engelssprekende landen met als doel herverzekeringspremie te genereren voor de aandeelhouders Scor, GeneralCologne Re en Lincoln. Inmiddels is ReMark wereldwijd in 24 landen actief met het toepassen van DM-programma’s in samenwerking met meer dan tweehonderd banken en verzekeraars.
“De programma’s zijn gericht op de verkoop van eenvoudige verzekeringsproducten waarvoor een lage premie wordt betaald, gemiddeld zo’n e 3 tot e 5 per maand. Veel verzekeraars en tussenpersonen vergeten die producten, omdat tegenover de inspanning weinig inkomsten staan. Met onze hulp kunnen die niches worden opgevuld”, zegt Pieter Walhof, businessmanager Continental Europe. Die eenvoudige producten zijn onder meer critical-illnessverzekeringen (waarbij een geldbedrag wordt uitgekeerd wanneer zich een ernstige ziekte openbaart), accidental-deathdekkingen (uitkering bij dood door ongeval) en tijdelijke overlijdensrisicoverzekeringen.
De term direct-marketing lijkt in eerste instantie de betrokkenheid van tussenpersonen uit te sluiten. Dat blijkt echter niet zo te zijn. “Wij werken over de hele wereld met het intermediair. Onze ervaring is dat, wanneer wij hen voorstellen een multi-channel samenwerking te starten, 80% uiteindelijk meedoet. De rest volgt dan al snel. Zo zei men in Israël, een intermediairmarkt bij uitstek, dat het ons nooit ging lukken. Maar daar hebben we toch succes geboekt”, aldus Walhof. “Overigens is in de meeste markten het intermediair dominant aanwezig. Dat bewijst dat persoonlijk advies heel belangrijk is.”
Cross-selling
ReMark genereert jaarlijks e 125 mln nieuwe herverzekeringspremie; de groei bedraagt 15 à 20% per jaar. “Dit jaar verwachten we voor het eerst meer dan een miljoen nieuwe polissen voor onze partners te verkopen”, aldus Walhof.
ReMark is gespecialiseerd in cross-selling op de bestaande klantenbestanden van intermediairs, verzekeraars en banken. “Wij verzorgen de DM-actie op de achtergrond. Daarvoor huren we de bedrijven in waar de betreffende verzekeraar of bank normaal gesproken ook zaken mee doet. Wij voeren de regie en nemen de eindverantwoordelijkheid voor de actie, die wordt uitgevoerd volgens programma’s die wij hebben ontwikkeld. Wij nemen 50% van de investeringen en kosten voor onze rekening; in ruil daarvoor wordt 50% van de premie die door de actie wordt gegenereerd, herverzekerd bij een van onze aandeelhouders. Dat is eigenlijk hetzelfde als een joint-venture, maar het voordeel is dat je per project afspraken kunt maken. Wij verzorgen de actie van de wieg tot het graf. We kunnen zelf de prijsstelling en verzending verzorgen. Het gaat erom dat de klant dichter bij de verzekeraar of tussenpersoon wordt gebracht. Zo kunnen wij bijvoorbeeld informatie over het afschaffen van de lijfrente-aftrek combineren met een DM-actie. Dat kan voor de tussenpersoon naast de extra omzet, ook leads opleveren. Door onze acties wordt de relatie met de klant versterkt”, zegt Walhof.
Begin jaren negentig is ReMark al actief geweest op de Nederlandse markt met enkele zorgverzekeraars. “Maar tot op heden is Nederland nooit zo’n succes geworden als andere landen. De markt was er toen nog niet rijp voor. Wij denken dat dat nu veranderd is”, aldus De Bont.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.