nieuws

Ditzo wil toppositie in direct kanaal

Archief

Fortis Verzekeringen wil in 2010 een kwart van zijn productie halen uit het directe kanaal. Daaraan wil de piepjonge internetverzekeraar Ditzo “een belangrijke bijdrage” gaan leveren. Volgens directeur Ronald van Lier is Ditzo “binnen vier jaar een top 3-speler in het direct sluiten van particuliere schadeverzekeringen”.

Ditzo is vorige week zonder enige tamtam van start gegaan met de verkoop van autoverzekeringen. Eind november wordt het internetlabel van Fortis aan het grote publiek gepresenteerd via een grootschalige campagne. Naast uiteraard internetmarketing zal Ditzo te horen zijn op de radio en te zien zijn op abri’s en de televisie. Het mag wat centen kosten, erkent Van Lier. “Dit is een heel serieus initiatief”, zo waarschuwt hij de concurrentie.
Later deze maand wordt het assortiment uitgebreid met particuliere schadeverzekeringen voor woonhuis, inboedel en aansprakelijkheid. Daarna volgen reis en rechtsbijstand. Ditzo sluit polissen als gevolmachtigde van schadeverzekeraar Fortis ASR. De ambities houden echter niet op bij schadepolissen. In 2008 waagt Ditzo zich ook aan hypotheken; bancaire producten staan voor een later tijdstip op de rol.
Het debuut met de autoverzekering kent diverse bijzonderheden. Zo is de dekking dagelijks te wijzigen, is geen dagwaarde maar de ANWB Koersprijs plus 10% verzekerd en worden beschadigde auto’s van zowel de polishouder als de tegenpartij gehaald en gebracht. Uniek is verder dat schadevrije jaren bij andere schadepolissen tot 15% premiekorting kunnen opleveren.
Vervolg van pagina 1: ‘Ditzo wordt top 3-speler’
Het internetbedrijf, zetelend in Zeist, ziet in direct writers de grootste concurrenten. “We zijn ons ervan bewust dat zij op internet al heel volwassen bezig zijn”, zegt Van Lier. Toch denkt Ditzo een verschil te kunnen maken. “We willen een nieuwe norm neerzetten”, vult mede-directeur Laurens Leurink aan.
Tastbaar is het onderscheid in de dekking en diensten. Daartoe heeft Ditzo in de voorbereiding zeker dertig consumentenpanels gehouden in verschillende delen van Nederland. De wensen van consumenten ten aanzien van de gefingeerde verzekeraar ‘Fris’ (de werktitel van Ditzo) zijn zo veel mogelijk omgezet in diensten.
Autoverzekering
Unieke onderdelen van de autoverzekering van Ditzo zijn de ‘Haal & Breng Service’ en de ‘Sorry Service’. De polishouder kan er bij een schade voor kiezen om de auto te laten ophalen op de plaats van zijn keuze (inclusief aflevering leenauto) en na reparatie weer te laten bezorgen waar hij dat wil. De ‘Sorry Service’ levert de persoon die schade is berokkend niet alleen een bloemetje met excuses op, maar neemt – desgewenst – diens beslommeringen (schadeherstel, leenauto, rekeningen) ook uit handen. “In een autoportefeuille komt 40% van de schadelast van schades aan tegenpartijen. Als je die schadestroom meer kunt sturen, is er besparing mogelijk. Wat ons betreft wordt er dus maximaal gebruik gemaakt van de Sorry Service”, zo legt Leurink de ratio hierachter uit.
“We hebben van consumenten geleerd dat zij denken in termen van pech en dat verzekeraars in die gevallen meestal geen hulp bieden, maar moeilijk doen”, vult Van Lier aan. “Dat beeld willen wij doorbreken.” Elementen die daar verder aan moeten bijdragen zijn de ‘Gelijkwaardige Auto Garantie’ en de ‘Bonus Garantie’. Als een auto total loss wordt verklaard, wordt niet de dagwaarde uitgekeerd, maar de ANWB Koersprijs plus 10%. Verder valt de polishouder bij schade niet terug op de bonusladder (maximaal 55% korting). Hij blijft staan op een x-aantal schadevrije jaren en stijgt weer op de ladder zodra weer een schadevrij jaar volgt.
Klanten kunnen de dekkingsopties (WA, Natuur, Diefstal, Schade eigen auto, Accessoires en Rechtsbijstand) dagelijks aanpassen. “Mensen die op vakantie gaan willen soms voor een beperkte periode meer dan alleen WA-dekking”, zegt Van Lier. “Daarin voorzien wij.”
Premiekorting
In de andere schadeverzekeringen zal Ditzo deze lijn doortrekken. Zo zijn spullen buitenshuis altijd verzekerd (zonder extra premie), is de inboedel nimmer onderverzekerd en zit de Sorry Service in de aansprakelijkheidsdekking. Opmerkelijk is nog het detail dat op de andere schadepolissen een premiekorting van 5% tot 15% te behalen is via schadevrije jaren in de autoverzekering. “Dat gegeven zegt namelijk iets over het gedrag en dus de schaderisico’s van mensen”, aldus Leurink.
SOS International
Tot de doelgroep van Ditzo rekent Van Lier “vooral mensen met een druk leven, veel tweeverdieners, die vaak ’s avonds en in het weekeinde met verzekeringen aan de slag zullen gaan”.
Een klant moet alles via internet kunnen doen. Telefonie, chat en co-browsing (medewerkers die klanten online helpen bij het invullen van gegevens) zijn ondersteunend. Het ‘klantcontactcentrum’ van Ditzo is elke dag van 8.00 tot 22.00 uur bereikbaar. Buiten die uren en bij piekbelasting zorgt SOS International, de alarmcentrale van Fortis, voor achtervang.
als “de oprichters van Ditzo”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.