nieuws

“Die nieuwe van Stad Rotterdam is heel mooi”

Archief

“Die nieuwe van Stad Rotterdam is heel mooi”

Nederlanders staan wereldwijd bekend om hun verzamelwoede. Waar doe je een kennis met zo’n tic het meeste plezier mee op zijn of haar verjaardag? Juist, met iets voor de verzameling. Martien van den Bos, werkzaam bij Interpolis op de afdeling Concerncontrol, had een vriend die bedrijfsstropdassen verzamelde. “Toen diens verjaardag in 1987 voor de deur stond, ben ik binnen Interpolis her en der eens gaan vragen om stropdassen, en wat bleek? Dat ging best gemakkelijk, hier kreeg ik er drie, daar kreeg ik er vier, en ergens anders kreeg ik een hele mooie (die heb ik toen zelf gehouden)”, vertelde Martien begin vorig jaar tegen het personeelsblad InterVisie. Zijn belangstelling was gewekt en het verzamelvirus nam bezit van hem. Martien ging brieven schrijven naar bedrijven en uiteraard ook naar stropdasfabrikanten. Hij houdt een (rang)lijst bij van gulle gevers. “Het hoogst op die lijst staat de vriend aan wie ik voor z’n verjaardag die stropdassen heb gegeven. Hij is inmiddels gestopt met verzamelen en heeft zijn verzameling, ongeveer tweehonderd dassen, aan mij gegeven.” Het bewaren is best een probleem. Meer dan de helft van zijn dassen hangen op op speciale ‘automatische’ stropdasrekken. “Ik heb er speciaal een gedeelte van de zolder voor afgeschermd. De rest hangt aan de binnenkant van kastdeuren.” Hij had op dat moment 1.414 dassen. We zijn nu ruim een jaar verder en Martiens verzameling loopt inmiddels tegen de 1.800. Speciaal voor Jus d’Assurance heeft Martien zijn verzekeringssegment in kaart gebracht. “Ik heb er nu 190 van 89 verschillende verzekeringsmaatschappijen. Het grootste aantal exemplaren dat ik van één maatschappij heb, is 19 (van Nationale-Nederlanden). Van het concern Interpolis heb ik er in totaal 27, te weten Interpolis (14), Hagelunie (8), Sterpolis (3), Agro Lloyd (1) en DTG (1).” Ook heeft hij 16 stropdassen van overige verzekeringsinstanties zoals expertisebureaus, makelaars, adviseurs en van het Verbond van Verzekeraars. “Deze laatste is de enige stropdas die ik gekocht heb. Dat was op de ledenvergadering van de DAITC (Dutch Association of International Tie Collectors) in april 1995, waarin stropdassen werden verkocht ten bate van de overstromingen in Limburg.” Wat vindt u de mooiste verzekeraarsstropdas? Van den Bos (na enig peinzen): “Ja, die nieuwe van Stad Rotterdam, met al die kleuren, vind ik heel mooi.” Behoort u met uw bijna 1.800 dassen tot de topverzamelaars in ons land? “Er zijn er zeker wel 25 die meer dassen hebben. Ik ken er een die meer dan 6.000 dassen heeft”.
Het adres van Martien van den Bos luidt: Houtveld 11, 5071 TK Udenhout.
Er zijn niet alleen dassen-fanaten zoals uw Interpolis-collega. In het intermediairblad Amev Info stuitten wij op het volgende: “Velen kunnen zich de ABC-sokkengekte nog goed herinneren. Wat bedoeld was als een aardigheidje, nam enorme vormen aan: binnen de kortste keren gingen er zo’n 10.000 paar sokken de deur uit. De sokken waren bedoeld om de Verhogingsactie 1996 kracht bij te zetten. De slogan was immers ‘Stop er wat extra in!’, waarbij een ABC-sok afgebeeld was.”
Als er nou ‘Hippo’ had gestaan…
Rijdend op de A4, vanaf het Prins Clausplein in de richting Amsterdam, doemt uit de ochtendnevel het bedrijvencomplex Forepark op. Op honderd meter voorbij de torenhoog op een paal geplaatste koerierswagen komt een groot gebouw in beeld: Hypo Plaza. Zou dat een vestiging zijn van een nieuwe franchiseketen of is het de hypothekenvariant van de meubelboulevard? Eropaf, natuurlijk, en wat blijkt: het is een ruitersportzaak! Meestal zijn bedrijfsnamen in de paardensfeer voorzien van het woorddeel ‘Hippo’, maar op enige schaal wordt ook ‘Hypo’ gehanteerd. Goed om te weten, niet alleen als u op een woningfinanciering uit bent, maar ook als u een nieuw zadel zoekt.
De eigenaar van Hypo Plaza in Leidschendam wilde eigenlijk een meer dan levensgroot paard over de als balk uitgevoerde dakrand laten springen. Maar dat mocht niet van de overheid.
Zeer geslaagde preventie
Bij Van der Voet Assurantiën in Haastrecht lagen ze direct in een deuk toen ze bijgaande alinea in het maartnummer van Nú (Nationale-Nederlanden) lazen. Wij hielden het ook niet droog.
Het ING-concern zorgt goed voor zijn medewerkers. Onder de ruime paraplu van employee-benefits kunnen personeelsleden voor een schappelijke prijs gebruikmaken van de goedkope vakantiehuisjes van ING. Maar dat is niet louter een kwestie van ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’, zo leren wij uit de personeelskrant ING Nieuws. “Na het verspreiden van de gids Vakantieverblijven kwamen er zoveel aanvragen binnen, dat deze allemaal zijn toegewezen aan medewerkers binnen de doelgroep.” Medewerkers met een inkomen boven f 80.000 bruto per jaar kunnen “uiteraard wel inschrijven op rechtstreekse aanbiedingen in ING Nieuws en de gebruikelijke kortingen bij Vrij Uit en OAD-reizen”.
Aegon haakte begin deze maand al in op Pasen.
Slagzinnen
Van de slagzinnen die bij het Genootschap voor Reclame worden voorgelegd ter opneming in het Slagzinnenregister overleeft de laatste tijd amper de helft de beoordelingsprocedure. Wel door de ballotage kwamen: ‘Uw succes verzekerd’ (Van Calcar BV); ‘Voor een goed salaris later’ (Pensioendesk Nederland BV); ‘Zeker weten dat je slaagt’ (Eurodidakt)
Jus d’ Assurance Redactie AM Postbus 4 2400 MA Alphen a/d Rijn Fax: 0172-422892

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.