nieuws

Delta Lloyd geeft tussenpersoon vermomming van direct-writer

Archief

Geen geweeklaag over verdwijnende markten. Akkoord, de assurantiebemiddeling in de particuliere markt staat onder druk, maar is nog springlevend. Dat was zo ongeveer het hoofdthema tijdens het Particulier Schade Event dat Delta Lloyd onlangs hield.

“Tachtig procent van de Nederlandse verzekerden komt voor in de bestanden van het intermediair”, constateerde Herman Hein Roozen tijdens het evenement. Volgens de directeur van Delta Lloyd Schade wordt “daarvan 38% niet regelmatig bezocht.”
Digitaal Domein
Om de particuliere schademarkt beter te bewerken, krijgen tussenpersonen door Delta Lloyd een aantal nieuwe producten en online hulpmiddelen aangereikt. Het gaat om het Delta Lloyd Digitaal Domein (DDD), de Delta Lloyd X-clusief productlijn en de concepten White Label en White Label collectief.
“Van het nieuwe Delta Lloyd Digitaal Domein verwachten wij erg veel”, zegt Erica Blom, directeur Marketing en Verkoop van Delta Lloyd. “De processen offreren, sluiten en muteren laten we sneller, overzichtelijker en efficiënter verlopen. We voorzien in een behoefte, want op autogebied is nu al 70% tot 80% van de contacten digitaal.”
Blom: “Het nieuwe van DDD is dat de navigatie is afgestemd op de processen van onze assurantieadviseurs. Het oude DDD kende nog een sterk productgerichte benadering. Nu kan men via dit systeem onder meer offertes aanvragen en laten maken, bestaande offertes en polissen bekijken, verzekeringen sluiten en muteren, en uiteraard schades melden. De adviseur heeft op deze manier meer tijd om zich te wijden aan zijn klantencontacten.”
Tussenpersonen die transacties online via DDD verrichten, hoeven straks geen polis- en incassokosten meer te betalen. Roozen: “Wij vinden dat het niet meer in deze moderne tijd past om hiervoor te laten betalen. Per saldo kost dit ons geld, al maakt het feit dat je de premie eerder binnen hebt wel iets goed.”
Xclusief
Bij de productlijn Delta Lloyd Xclusief gaat het om auto’s, vaartuigen en woonhuizen in de duurdere prijsklasse. De maatschappij denkt hiermee een mogelijkheid te hebben gevonden om de tussenpersoon naast de standaardverzekeringen een product aan te reiken, waarbij de meerwaarde van advisering goed tot haar recht komt.
Er is op dit moment een polis voor prijzige auto’s in twee segmenten: één boven de _ 80.000 en één boven de _ 200.000 (zonder bovengrens). Verder is er een polis voor dure jachten (vanaf _ 1 mln tot _ 15 mln). Dat lijkt veel geld, maar in Nederland varen op dit moment vijfhonderd pleziervaartuigen in deze prijsklasse rond. Verder komt er dit najaar een Xclusief-verzekering voor dure woonhuizen. En in april 2007 komt Delta Lloyd met een Xclusief Sportuitrustingverzekering.
Het feit dat voor drie van de vijf in Nederland verkochte Bugatti’s bij Delta Lloyd een offerte is aangevraagd, bewijst de maatschappij dat er een markt is voor de verzekering van dure objecten.
White Label
White Label is een systeem dat de tussenpersoon in staat stelt om rechtstreeks met consumenten zaken te doen via internet. “Het bestaat uit standaard online transactieschermen, waarmee een consument zelf offertes en aanvragen maakt voor particuliere verzekeringen”, zegt Blom. “De schermen worden aangepast aan de ‘look and feel’ van de website van het assurantiekantoor. Delta Lloyd levert deze modules kosteloos.”
Omdat de zakelijke markt bij uitstek het speelveld is van het intermediair, ziet Delta Lloyd grote kansen op het gebied van de worksitemarketing: het benaderen van werknemers via hun werkgever. Speciaal hiervoor heeft de maatschappij een collectieve variant van ‘white label’ laten ontwikkelen. Werknemers kunnen daarmee zelf hun verzekeringen regelen via internet. Het gaat uiteraard om collectieve verzekeringen die de werkgever bij Delta Lloyd heeft ondergebracht.
Werkgever en tussenpersoon hebben beiden inzicht in de collectiviteit. Ook hier wordt de toepassing aangepast aan de uitstraling en de sfeer van het intermediair. Wanneer er eenmaal een collectiviteit tot stand is gekomen, zijn adviseur, werkgever en werknemer binnen twee weken online, claimt Delta Lloyd.
Nieuwe impuls
Blom: “De gedachte achter al deze initiatieven is dat onze assurantieadviseurs enerzijds het voordeel van de digitale werkwijze krijgen onder het motto: ‘wat een direct-writer kan, kunnen wij beter’. Anderzijds krijgen ze juist die specifieke nicheproducten aangereikt, waarmee zij zich als adviseur kunnen onderscheiden. Zo kunnen tussenpersonen persoonlijk en deskundig advies combineren met snelheid en gemak, de voordelen van direct-writers. The best of both worlds dus.”
Concurrentie met direct-writer en concerngenoot Ohra gaat Delta Lloyd niet uit de weg, zegt Roozen. “Het gaat om verschillende distributiekanalen en verschillende labels. Jaarlijks groeit de particuliere schademarkt gemiddeld met 8,7% in premie en 5,2% in aantallen. Het rechtstreekse kanaal en het bankkanaal profiteren het meest van deze groei”, aldus Blom. “Zorgen dat de tussenpersoon op particulier terrein nieuwe adviesproducten tot zijn beschikking krijgt, is daarom noodzakelijk, omdat de concurrentie heel scherp is”, stelt Roozen.
Twee voor twaalf
“Ik durf de voorspelling wel aan dat bij particuliere verzekeringen tussen nu en drie jaar de definitieve keuzes gemaakt worden. Assurantieadviseurs moeten nu echt in de aanval gaan op de particuliere markt, anders hebben ze straks een probleem. Er zijn genoeg kansen voor wie kiest, maar het is twee voor twaalf”, zegt Roozen.
En opeens was daar een opmerkelijke overeenkomst met het slot van het Particulier Schade Event: de voetbalwedstrijd Nederland-Ivoorkust, in de Amsterdam Arena getoond op een megagroot televisiescherm. Toen Nederland met de hakken over de sloot de volgende ronde had bereikt, constateerde dagvoorzitter en voetbaltrainer Mark Wotte enigszins misnoegd dat Nederland eigenlijk helemaal niet verdedigen kan. Waarbij een oude zienswijze nog maar eens van stal werd gehaald: de aanval is de beste verdediging.
dat het volgens hen “twee voor twaalf is voor de tussenpersoon op de particuliere schademarkt”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.