nieuws

Delta Lloyd bindt op internet strijd aan met direct-writers

Archief

Delta Lloyd gaat samen met haar tussenpersonen de internetstrijd aan met de direct-writers. Consumenten kunnen vanaf medio oktober via de website van hun tussenpersoon online een autoverzekering van Delta Lloyd sluiten. De verzekeraar stapt met dit nieuwe concept af van het oude dogma dat voor elke verzekering een advies nodig is.

“Hiermee realiseren wij als eerste verzekeraar in Nederland honderd procent ketenintegratie van eindklant via tussenpersonen tot en met de verzekeraar”, vindt Frank Elion, directievoorzitter Marketing en Verkoop van Delta Lloyd. Hij vindt het goed nieuws voor alle tussenpersonen in Nederland. “Op deze manier kan de tussenpersoon volwaardig mee doen met internetaanbieders. De klant kan op de website van de tussenpersoon dezelfde handelingen uitvoeren als bij een direct-writer. Het betreft standaard particuliere schadeverzekeringen waar geen persoonlijk advies voor nodig is. Offerte, acceptatie, polisinzage en mutatie wordt allemaal mogelijk.”
Dat Delta Lloyd met het bieden van deze mogelijkheid ook het eigen zusterbedrijf Ohra beconcurreert, deert Elion allerminst. “Ohra is voor ons net zo’n concurrent als FBTO.”
De eerste tussenpersoon die via internet Delta Lloyd-verzekeringen gaat verkopen, is Independer; van oorsprong een vergelijkingssite, maar in middels een volwaardig tussenpersoon. “De keuze voor Independer is een logische”, vindt Elion. “Deze tussenpersoon is al volledig op internet georiënteerd en daardoor zijn de aanpassingen minder ingrijpend. Verder biedt Independer de mogelijkheid om vergelijkingen op de website te maken. Wij gebruiken Independer als innovatieplatform om aan iedere tussenpersoon te laten zien wat de mogelijkheden zijn van de nieuwe techniek – webservices geheten – waarmee dit mogelijk is. Independer wordt vaak met argusogen bekeken door het intermediair, maar het is net zo’n tussenpersoon als elke andere en wordt op dezelfde wijze beloond. Ik beschouw Independer als een moderne tussenpersoon, waarbij het concept van producten vergelijken en aanbieden via internet voor een binding met klanten zorgt. Ik zie de samenwerking met Independer als hét voorbeeld als het gaat om het aanbieden en sluiten van standaard particuliere schadeverzekeringen”, aldus Elion.
Voorwaarden
“Het hebben van een internetsite is een vereiste”, vertelt Leon van Riet, bij Delta Lloyd directeur ICT Solutions en e-business. “Webservices is een wereldwijde standaard die de tussenpersoon moet integreren in zijn website. De kosten zijn voor rekening van de tussenpersoon en afhankelijk van zijn infrastructuur. Daarbij moet je denken aan vijftien mandagen werk. Dat kan door hem zelf uitgevoerd worden, door zijn systeemhuis of door een extern bureau.”
De systeemhuizen spelen sowieso een rol, want de transacties die uitgevoerd worden, moeten uiteindelijk weer in het systeemhuispakket van de tussenpersoon opgenomen worden. “Dat betekent niet dat alle systeemhuizen webservices standaard in hun pakket moeten hebben, maar ze moeten het wel kunnen instellen en inregelen”, aldus Van Riet.
Delta Lloyd gaat van start met autoverzekeringen. Er komt een koppeling met de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De offerte wordt gepresenteerd op de site van Independer. Er vindt een controle plaats met behulp van het fraudeinformatiesysteem Fish. Is alles in orde bevonden, dan wordt de verzekering gesloten en zijn zowel de systemen bij Delta Lloyd als bij de tussenpersoon direct bijgewerkt. Een paar dagen later ontvangt de klant zijn polis thuis.
In de loop van volgend jaar worden alle particuliere schadeproducten op deze wijze via de internetpagina’s van tussenpersonen aangeboden.
Tijdspad
Elion heeft niet de illusie dat het vanaf dag één storm zal lopen. “Er zal een cultuuromslag moeten plaatsvinden in het denken van de tussenpersoon. Deze vindt zichzelf te allen tijde een adviseur. Hij moet echter uit zijn hoofd zetten dat je voor een autoverzekering een persoonlijk advies moet geven. En dat geldt niet alleen voor auto, maar voor alle standaard particuliere schadeverzekeringen. In de mkb-markt liggen volgens ons de meeste kansen voor het intermediair. Door deze ontwikkeling kan hij meer uren steken in zijn zakelijke relaties die wel persoonlijk advies nodig hebben.”
“De internethype is voorbij. Distributie via internet is net zo gewoon geworden als via andere kanalen. Onze belangrijkste boodschap is dat de tussenpersoon op dezelfde wijze producten kan aanbieden als een internetaanbieder. Overigens zien wij de nieuwe productie die zal binnenkomen niet als omzet via internetverkoop, maar als reguliere verkoop. Het maakt ons eigenlijk niet uit hoe de omzet binnenkomt”, aldus Elion.
Extranet
Delta Lloyd doet inmiddels al heel veel via internet. Op het extranet Delta Lloyd Digitaal Domein (DDD) is het transactievolume fors toegenomen. “Wij hebben maandelijks meer dan 30.000 unieke bezoeken op het extranet. Elke bezoeker verricht ongeveer vijf handelingen, wat betekent dat 150.000 pagina’s per maand bezocht en gebruikt worden. Vanaf 1 januari dit jaar hebben we op DDD en Meeting Point 73.000 handelingen gehad: offertes, inzages, mutaties en nieuwe aanvragen. Als je het transactievolume van afgelopen juli op jaarbasis doortrekt, betekent dat 42.000 nieuwe aanvragen. Dat is 25% (bij adviesgevoelige levenproducten) tot 60% (bij eenvoudige schadeproducten) van de nieuwe business”, aldus Van Riet.
Overigens vinden de meeste transacties plaats via Meeting Point. “Van die 42.000 nieuwe aanvragen, komt 25.000 tot 30.000 via Meeting Point binnen. Op zich ook niet zo vreemd, want al onze schadeproducten zijn op Meeting Point te vinden. Hypotheken, Leven en Zakelijke Markt loopt via DDD.”
Elion is helder over de positie van Delta Lloyd. “Delta Lloyd wil nummer één in ketenintegratie blijven en zich met ketenintegratie onderscheiden, niet door het zetten van grote advertenties, maar door het te hebben en door er te zijn voor de tussenpersoon. Wij willen de meest complete ondersteuning bieden en niet per se het hoogste volume in een of enkele producten behalen.”
Frank Elion (links) en Leon van Riet: “Er zal een cultuuromslag moeten plaatsvinden in het denken van de tussenpersoon.” Kader
Prima
“De consument heeft kennelijk minder behoefte aan persoonsgebonden advies”, laat de NVA weten. “Het is een ontwikkeling die het intermediaire kanaal niet hoeft te schaden. Door mee te gaan in deze ontwikkeling kan juist worden bereikt dat meer consumenten de weg naar de tussenpersoon weten te vinden. Dat Delta Lloyd de mogelijkheid biedt tot direct afsluiten via websites van het intermediair is prima. Natuurlijk moet het wel zo zijn (en blijven) dat de consument die de site van de tussenpersoon bezoekt met het doel een polis te sluiten, altijd de optie heeft alsnog om persoonlijk advies te vragen.”
De NBVA laat weten dat elke verzekering in princip maatwerk is, maar dat de consument een eigen verantwoordelijkheid heeft en zelf beslist welk kanaal hij daarvoor gebruikt. “Als zo’n groep consumenten een product via de website van de tussenpersoon kan bereiken, is dat een prima initiatief.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.