nieuws

Deining rond tv-spot AXA

Archief

De nieuwe tv-reclame van AXA, de ‘mosselspot’, heeft enorme deining in de wereld van de schelpdierkwekers veroorzaakt.

In het gewraakte filmpje zitten mensen in een restaurant. Een van de disgenoten moet de andere dag een belangrijke presentatie houden. “Ik zou niet weten wat er tussen zou kunnen komen”, zegt deze man, juist op het moment dat hij een mossel wil verorberen. Het beeld staat stil en dan klinkt de pay-off: ‘AXA voor al uw plannen en alles wat er tussenkomt’.
Volgens AXA-woordvoerder Tom Peijster waren er testvertoningen onder consumenten gehouden. Daaruit was duidelijk geworden, dat de mensen de ‘knipoog’ begrepen. “Wij suggeren niet dat je van mosselen ziek zúlt worden, maar misschien is die man wel allergisch voor mosselen.” Kort na de eerste uitzendigen van de spot stond de mosselwereld op stelten. Er kwam een gesprek tussen AXA en het Productschap Vis. AXA gaf geen krimp. Het Productschap stuurde vervolgens een ‘juridische brief’, waarin AXA tot afgelopen maandagochtend 10.00 uur de gelegenheid was geboden om in te gaan op de eis uitzending van de spot te staken. Toen een reactie uitbleef, werden stappen voor een kort geding ondernomen. Bij het sluiten van deze editie van AM was nog niet duidelijk waar en wanneer het geding zou worden gehouden. Er is overigens ook, door een particulier, een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie.
De commercial ‘versteent’ op het moment dat de mossel naar binnen gaat.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.