nieuws

De populariteit van percentages

Archief

De populariteit van percentages

Nederland is gek op cijfers. Op televisie zien wij tegenwoordig de meest uiteenlopende top-tienlijstjes en in de reclame vieren de percentages en de kansberekeningen hoogtij. Wellicht de aanjager, maar zeker de breedst scorende ‘kansberekeningsreclamemaker’ is Reaal. “Hoe groot is de kans dat…” is het aansprekende motto van de nieuwe campagne van deze SNS-dochter dat je overal tegen komt.
Treffend is de overeenkomst met de nieuwe reclamecampagne van het Technisch Bureau Bouwnijverheid. In een van de televisiespots wordt de vraag opgeroepen hoe groot de kans is dat een toevallig voorbijlopende vrouw ingaat op de avances van een bouwvakker (het antwoord is: 1 op 588.000). Dat is een veel geringere kans dan de kans dat een bouwvakker tijdens zijn loopbaan ernstig ten val komt; die is namelijk 1 op 6.
Achmea doet het met een populaire cijfervariant: percentages. Achmea heeft de virtuele gemeente ‘Nederpoort’ gesticht. “Nederpoort is Nederland op schaal, een proeftuin in de polder. Complexe zaken worden helder, procenten veranderen in mensen van vlees en bloed”, aldus het concern.
In de eerste editie van de Nederpoorter Courant wordt gesteld: “Er wonen precies honderd burgers en elk van hen weerspiegelt precies 1 procent van de Nederlandse bevolking”. Dit betoog moet een gruwel zijn voor actuarissen. Immers, als 1 op de 100 Nederpoorters (= Nederlanders) burgemeester zou zijn, dan zou ons land (met de ’15 miljoen mensen’ van Fluitsma & Van Tijn) zo’n 150.000 gemeenten moeten tellen. In werkelijkheid zijn het er minder dan vijfhonderd. Dus in dat geval zou van de inwoners van Nederpoort slechts 0,003% burgemeester kunnen zijn.
De Nederpoorter Courant laat verder weten dat het dorp wordt bevolkt door onder anderen achttien allochtonen, veertien bejaarden, tien pubers, vijftien vrijgezellen, 25 dubieuze crediteuren, twee hangjongeren, vijf WAO’ers, negen kettingrokers, een junk en een dorpsgek. Van de honderd inwoners hebben er maar liefst 99 verstand van voetbal: met het EK voor landenteams voor de deur kan de Nederlandse samenleving niet reëler worden weergegeven. Een assurantietussenpersoon is echter niet te vinden in Nederpoort. Voor een verzekeringsconcern dat zijn wortels heeft in de direct-writing, was dat kennelijk een stap te ver…
De Nederpoorter Courant wordt tot eind volgend jaar periodiek afgedrukt in de grote landelijke dagbladen.
Beach Event 2004 sluit inschrijving
Wat ooit begon als het Assurantie Beach Volleyball Toernooi werd op een gegeven moment Verzekeringen Beach Event en vorig jaar ‘Banken en Verzekeringen Beach Event’. De kring van deelnemers is dit jaar verder uitgebreid want op zaterdag 26 juni doen ook ICT’ers en uitgevers mee aan het evenement voor de financiële dienstverleners.
Tot eind vorige week hadden zich zestien bedrijven uit onze branche ingeschreven met 218 deelnemers, bijna de helft van het totaal. Levensverzekeraar Legal & General gaat met een aantal teams naar het Beach Event. Ook algemeen directeur Arno Dolders is van de partij, niet in het team ‘De leukste 7 van Legal Leven’, maar bij de ‘Beach Boys’. De Hilversumse maatschappij heeft nog een derde team, met de door een tv-spot geïnspireerde naam ‘Sorry, kunt u dat nog één keer herhalen’. De Hypotheker is van de partij met enkele teams en voert als slagzin ‘Jazeker, hier met die beker’. Maar op die beker lijkt TVM een abonnement te hebben. De verzekeraars uit Hoogeveen wonnen drie keer op rij.
Avéro Achmea heeft de afgelopen vijf jaar telkens de prijs voor de leukste uitmonstering gewonnen. Er is inmiddels al meer dan een tipje van de sluier voor 2004 opgelicht. Er wordt deelgenomen onder de teamnaam ‘Flower Power’ met als slagzin ‘Make love not war’. Dus wie volgende week zaterdag op het strand in Wijk aan Zee een stelletje overjarige hippies ziet lopen…
Vandaag is het officieel de laatste dag om nog teams aan te melden. Zie de website: www.verzekeringenonthebeach.nl
Weggegooid geld…
De nieuwe campagne van ING Bank omtrent de inzet van het bedrijf voor (spaar)geld krijgt er flink van langs in het reclamevakblad Adformatie. In zijn paginavullende strip laat Frank Pels een manager van ING bellen met de reclameverantwoordelijke. In de spot zijn diverse soorten geld tot leven gebracht: het luie geld, het roekeloze geld en het gefrustreerde geld. De kritiek van de manager is dat er een categorie geld vergeten is. De reclameverantwoordelijke veronderstelt dat de manager toch niet had gewild dat ‘zwart geld’ in de campagne een rol zou spelen. Nee, zeker niet. De manager dacht aan “het weggegooide geld dat je voor deze peperdure, ridicule commercial betaald hebt”.
Acht pagina’s ervoor stond de column van Hobbe Faber met als opschrift ‘Financieel gestoord’. Faber was naar een psychiater gegaan, omdat hij een beetje in de war was. Hij zag namelijk voortdurend allemaal mannen in witte pakken die als bezetenen aan het droogroeien zijn. Na nog meer hallucinaties te hebben gedebiteerd, zou de psychiater hebben opgemerkt: “En je gaat me zeker ook nog vertellen dat je Ratelband ziet die in een wit pak op hete kolen zit te lopen. Je bent een hopeloos geval(…)”
Faber zou zich vervolgens tot een reclamepsycholoog hebben gewend. En deze had hem gerust gesteld: “Die beelden komen niet uit je brein maar uit de buis. Ze zijn bedacht door reclamejongens. Voor een bank”.
Geldgids: ‘Prijs speelt geen rol’
In de ConsumentenGeldgids van juni staat een ingezonden brief van iemand die reageert op het onderzoek dat medio april is gepubliceerd over rechtsbijstandverzekeringen. Genoemde briefschrijver had op dezelfde dag een brief van ABN Amro over een aanzienlijke premieverhoging van deze verzekering ontvangen. ABN Amro was als een van de besten uit de bus gekomen in dat onderzoek.
De Geldgids formuleerde een op z’n zachtst gezegd ongelukkig naschrift: “De prijsverhoging kwam inderdaad op een vervelend moment, maar in het testresultaat speelde de prijs geen rol”.
In een eerdere publicatie over het onderzoek had de Consumentenbond gesteld: “In dit onderzoek zijn alle voorwaarden en tarieven uitgebreid onderzocht. Er is gekeken naar dekking, flexibiliteit, klantgerichtheid en prijs”. Tja, “No further questions”, zou een Amerikaanse advocaat zeggen.
Levob en ING top in badminton
Levob en ING zijn de grote winnaars geworden in de vierde editie van het Numerando Badminton Toernooi. In poule A waren de teams van Levob oppermachtig en behaalden zij de eerste en de tweede prijs. De derde plaats in deze poule was voor een team van Amev.
In poule B gingen de teams van ING Pension Services met de eerste en tweede prijs naar huis, ING Bank Verzekering behaalde hier de derde plaats. VIJFDE KOLOM Hoe groot is de kans dat Reaal volgend jaar weer ‘Hooge Huys’ heet?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.