nieuws

De merkenpolis in strijd met het afbak-stokbrood

Archief

De verzekeringsbranche staat steeds vaker in de schijnwerpers. Negen van de tien keer zit de verzekeraar daarbij in de hoek waar de klappen vallen. Het komt maar zelden voor dat er klappen uitgedeeld kunnen worden. Afgelopen week was dat moment er dan eindelijk. NBvA-voorzitter Alexander van Voorst Vader probeerde in het consumentenprogramma Kassa gaten te schieten in de (gratis) merkenpolis van Mitsubishi. Een verslag uit de studio van deze – live – televisie-uitzending.

Zaterdagavond zes uur, één uur voor uitzending. Het bedrijfsrestaurant van het actualiteitencentrum NOB in Hilversum stroomt vol. Technici, redactie en gasten van het programma Kassa zetten zich vrolijk pratend aan een bord frietjes met een hamburger. Presentator Felix Meurders wandelt ondertussen langs de tafels, links en rechts een praatje makend.
Tussen de etende massa zit NBvA-voorzitter Alexander van Voorst Vader aan een piepklein tafeltje, in gezelschap van een glaasje water, zich voor te bereiden op de uitzending. Hij is uitgenodigd om een kritische noot te plaatsen bij de overal uit de grond schietende merkenpolissen.
Op enkele velletjes papier heeft Van Voorst Vader zijn belangrijkste commentaar samengevat. Met de collega’s in Tiel is hij in voorbereiding op het programma gekomen tot drie kernpunten die de consument direct aangaan. Ten eerste zou het de klant zélf moeten zijn die de keus maakt tussen het zelf regelen van zijn verzekeringszaken of alle ‘ellende’ uit handen geven, waarbij het de vraag is wie straks bij schade alle zaken gaat regelen die niet direct met het repareren van blik te maken hebben. Vervolgens is er de ‘gratis-mythe’. Volgens Van Voorst Vader is niks op deze wereld gratis en een autoverzekering al helemaal niet. Tot slot is Van Voorst Vader van mening dat de schoenmaker zich beter bij zijn leest kan houden: de autodealer is goed in het verkopen van auto’s verkopen en de assurantie-adviseur heeft verstand van verzekeringen.
Héél kort
“U moet kort zijn. Héél erg kort. Ik weet dat het moeilijk voor u is – en eigenlijk ook best jammer als ik u zo aanhoor – maar toch moet het kort. We hebben maar krap vijf minuten uitgetrokken voor dit onderwerp. U bent in concurrentie met een onderwerp over de kwaliteit van afbak-stokbroden en een telefonische bereikbaarheidstest. Ook die mensen willen graag hun verhaal kwijt”, drukt een redacteur van Kassa de NBvA-voorman op het hart. De redacteur heeft het item over de merkenpolissen voorbereid en kent de neiging van Van Voorst Vader om te spreken in beeldende, maar minuten durende zinnen.
Van Voorst Vader en diens ‘opponent’ Boudewijn Finson, vice president van Mitsubishi Motor Sales Nederland zijn met opzet in het bedrijfsrestaurant in verschillende hoeken gezet. “Als we ze vóór de uitzending al met elkaar zouden laten praten, lopen we het risico dat als het er op aankomt de scherpe kantjes zijn verdwenen. Ik moet er niet aan denken dat ze het plotseling eens zouden zijn”, verklaart eindredacteur William Valkenburg.
Boks-coach
De Kassa-redacteur heeft iets weg van een boks-coach als hij één voor één bij de gastsprekers aan tafel schuift en op ze inpraat. Beiden krijgen ze het idee dat de redacteur het geheel met hun standpunt eens is en dat de andere gast onherroepelijk gedoemd is tijdens het live-gesprek ten onder te gaan.
Van alle merkgebonden verzekeringsaanbieders is alleen Mitsubishi bereid gevonden om het standpunt van de dealers te verduidelijken. Boudewijn Finson begrijpt niet goed waarom zijn concurrenten voor de eer hebben bedankt. “Mij wordt niet elke dag de mogelijkheid geboden om ons product zo uitgebreid op televisie aan te prijzen”, glimlacht hij.
Inmiddels zijn er mede dankzij de actie zo’n duizend Mitsibushi’s verkocht, inclusief gratis verzekering. “Onze dealers zijn dolenthousiast. Komende week wordt besloten of we de actie, die eigenlijk tot 31 maart zou lopen, zullen continueren.”
De Mitsubishi-topman oogt relaxed. “Ik heb een eenvoudig en goed verkoopbaar verhaal. Het is een stuk moeilijker voor de NBvA-voorzitter om daar straks gaten in te schieten.”
Grapje
Het is iets voor zevenen, tien minuten voor uitzending. De gastsprekers worden naar de studio begeleid. Van Voorst Vader maakt een grapje met zijn ‘rivaal’ van Mitsubishi. Die kan er niet om lachen. Toch een beetje last van de spanningen waarschijnlijk.
Aan tafel bij presentator Felix Meurders weet Van Voorst Vader het gesprek deels naar zijn hand te zetten door lang aan het woord te blijven. De man van Mitsibushi daarentegen blijft hameren op de eenvoud van het product, de simpele voorwaarden en de 24 uur per dag bereikbare ‘verzekeraar’ Orion Direct uit Etten Leur. De afrondende conclusie van Kassa luidt desondanks (min of meer): het is afwachten of de merkenpolis van Mitsubishi ook werkelijk waar kan maken wat de consument van een autoverzekering mag verwachten.
Sigaartje
Het is acht uur. De uitzending zit er op. In de studio is bijna niets meer over van het Kassa-decor, aangezien in dezelfde ruimte een uitzending van het actualiteitenprogramma Netwerk gepland staat. Boudewijn Finson rookt voldaan een sigaartje aan de bar naast de studio. “Ik ben erg tevreden, het ging precies zoals ik gehoopt had. Van de NBvA-voorzitter kreeg ik zelfs nog een goeie tip. Volgens hem moeten we wat meer bekendheid geven aan onze verzekeraar Orion Direct. Dat lijkt me een zinnig advies.”
Ook Van Voorst Vader heeft het idee dat hij zijn verhaal goed heeft kunnen doen. “Of het allemaal duidelijk is overgekomen moet een ander maar beoordelen. Jammer was dat de heer Finson soms de inhoudelijkheid van mijn vragen ontweek. Daardoor is bijvoorbeeld mijn argument van de 65-jarige bestuurder die na zijn Mitsubishi-verzekering problemen kan krijgen geaccepteerd te worden bij een reguliere verzekeraar, niet goed uit de verf gekomen.”
“Was mijn verhaal ingewikkeld? Tja, de wereld zit tegenwoordig ingewikkeld in elkaar. Daar kun je niet omheen. Als je het over een autoverzekering hebt, dan moet je bijvoorbeeld ook de consequenties van letselschade bespreken. Dat is geen prettig onderwerp, maar in zulke situaties bewijst een autoverzekering en een goeie adviseur zich pas echt.”
Enkele bakkersdocenten zitten mopperend aan de bar. Hun onderwerp over de afbak-stokbroden heeft naar hun idee geleden onder het item over de merkenpolis. “Dat gedoe over Mitsubishi duurde veel te lang. Er kwam geen eind aan. Ik had nog iets willen zeggen over de kwaliteit van de korst van het stokbrood, maar kreeg daar gewoon de kans niet voor.”
Vijftien minuten voor uitzending bij de schmink: “Zeg jongens, zie ik er een beetje uit?”.
“Bij een dealer moet je normaal zelfs nog onderhandelen over de ventieldopjes, dus je kunt je afvragen wat je als klant allemaal uit handen geeft bij het accepteren van een gratis verzekering.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.