nieuws

De internetzoektocht van Fortis

Archief

Fortis ASR lijkt met de eigen site, Budgio én Ditzo dat vorige maand van start ging, vol in te zetten op internet. Ruud Dekker en Patrick van Hees van For All Finance nemen de drie verschillende internetinitiatieven onder de loep.

Maatschappijen die exclusief kozen voor het intermediair hebben inmiddels vrijwel collectief vastgesteld dat ze met deze keuze te veel omzetkansen laten liggen en zijn dus vrijwel allemaal bezig met internetinitiatieven. Een opmerkelijk actieve rol is daarbij weggelegd voor Fortis. De afgelopen maanden zagen wij Budgio rechtstreeks sluiten op Fortis ASR en we zagen het meest recente initiatief Ditzo langskomen.
Waarom al deze initiatieven? Het lijkt er op dat Fortis, naast tactische overwegingen, voorlopig besloten heeft niet op één ‘internetpaard’ te wedden. Wij keken hoe de initiatieven zich tot elkaar verhouden op de criteria die voor de consument het meest belangrijk zijn als zij kiezen voor internet: gemak, snelheid en prijs.
U-bocht
Ten aanzien van gemak en snelheid hebben de drie initiatieven- de Fortis ASR-site, Budgio en Ditzo – hun zaken goed voor elkaar. Als je wilt, heb je vrij eenvoudig je zaken direct verzekerd. Een overzichtelijke site en niet al te veel moeilijke acties om tot een snelle dekking te komen. Bovendien biedt Dizo nog extra’s als een goed werkende chatfunctie.
Lastig blijft natuurlijk de U-bocht die op de Fortis ASR-site gemaakt moet worden: de klant wil een snelle dekking en hij krijgt er een adviseur bij. Dat blijft wat geforceerd, maar het wordt direct bij de start uitgelegd dat men zo werkt en we zijn in ieder geval af van de situatie dat je de verzekering niet af kan sluiten, maar daarvoor altijd naar een intermediair verwezen werd.
De lijn via Budgio, een tool op de site van het intermediair, is natuurlijk wel logischer. De klant zit immers al bij een intermediair op de site en dan is het logisch dat de post ook bij de intermediair wordt gesloten.
Prijsstelling
Interessant is natuurlijk de gekozen onderlinge prijsstelling van de drie initiatieven. Worden internetgebruikers nu beloond voor zelfwerkzaamheid of niet?
Via Ditzo, met zoals zij het noemen een ‘vetarm tarief’, en Budgio wel. De tarieven liggen onder de “adviestarieven” van Fortis, maar bij Fortis ASR betaal je hetzelfde tarief voor zelf doen of volledig advies. Vanuit de politieke afweging misschien begrijpelijk, maar niet uit te leggen aan de klant, vinden wij. Terwijl de oplossing voor de hand ligt: een tarief dat nodig is om het risico en de kosten te dekken met daarop een opslag afhankelijk van het werk dat niet zelf gedaan wordt.
Dan zit de prijspositionering van Budgio logischer in elkaar: mooi tussen het reguliere Fortis ASR-tarief en wat boven Ditzo. Een klant die bewust kiest voor intermediaire support – men zit immers op de site van een tussenpersoon- betaalt wat meer dan bij de pure internetaanbieding en wat minder dan bij het traject waarbij al het werk uit handen genomen wordt.
Internetspel
Van de drie initiatieven is het aanbod van Ditzo het meest volgens de regels van het internetspel vorm gegeven. Voeg daarbij een aantal leuke extra’s die zij bieden en de toekomst ziet er rooskleurig uit.
De echte test voor Ditzo wordt het krijgen van voldoende traffic op de site. Hetzelfde probleem heeft overigens Budgio. Weinig potentiële kopers zullen op dit moment spontaan ‘Ditzo’ intypen om een auto te verzekeren. Daar ligt de uitdaging voor de komende tijd. Ditzo zegt de grote directe spelers als hun concurrenten te zien en de komende maanden met een groot mediaoffensief te komen. Het wordt interessant om te volgen of zij de aanval op bijvoorbeeld Centraal Beheer en Ohra echt kunnen openen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.