nieuws

De Hypotheker vergroot omzet en marktaandeel

Archief

Terwijl het totaal aantal gesloten hypotheken vorig jaar is gedaald, heeft De Hypotheker haar omzet vergroot. Ook het marktaandeel van de adviesketen is toegenomen.

De omzet van De Hypotheker bedroeg vorig jaar e 3,5 mld (2000: e 2,7 mld), een stijging van bijna 30%. Het aantal gesloten hypotheken steeg van 23.000 naar 27.000. Volgens CBS-cijfers werden vorig jaar in totaal 480.000 hypotheken gesloten, tegen 500.000 in 2000. Het marktaandeel van De Hypotheker op basis van aantal gesloten hypotheken komt daarmee op ca. 5,6% (2000: 4,4%).
De introductie van de formule De Financiële Coach is volgens directeur Bas Millenaar een belangrijke oorzaak voor de goede jaarcijfers. Onder dit label adviseren vestigingen van De Hypotheker hun klanten – naast hypotheken – ook over verzekeren, sparen en beleggen. Meer dan de helft van de 125 Hypotheker-vestigingen heeft inmiddels een financiële coach.
Volgens marketingmanager Kees van de Kerk komt ongeveer 10% van de totale omzet voort uit productie van de financiële coaches. “Maar dat is een schatting. We kunnen in onze administratie nog onvoldoende onderscheid maken tussen hypotheek- en andere productie. Dat is sowieso vaak moeilijk uit elkaar te houden.”
Uiteindelijk moet elke vestiging gaan beschikken over een financiële coach. “We zitten te springen om goed personeel”, aldus Van de Kerk. “We hebben heel veel vacatures. Een aantal hypotheekadviseurs kan zich laten bijscholen, maar we willen geen dubbelfuncties. In dat geval moeten we weer op zoek naar nieuwe hypotheekadviseurs.”
Onderzoek van Blauw Research wijst uit dat de – al dan niet geholpen – naamsbekendheid van De Hypotheker 94% bedraagt. Van de ondervraagden noemde 23% spontaan De Hypotheker als eerste hypotheekaanbieder.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.