nieuws

‘De EB-markt is onderhuids aan het borrelen’

Archief

Jenze Bosma, directeur van Infa Software, ziet dit jaar veel gebeuren op de markt voor employee-benefits. “Onderhuids is er een hoop gaande, maar iedereen houdt nog even zijn kaken stijf op elkaar.”

Uitzondering hierop is volgens Bosma het bedrijf Perceval. In november vorig jaar ging Perceval van start met het eBenefits-concept. Met deze extranet-omgeving zijn werkgevers en werknemers in staat online en real-time alle werkgeversregelingen binnen het bedrijf in te zien en te bewerken. “Perceval moet je zien als een ASP (application service provider, red.)”, vertelt Bosma. “Dit bedrijf stelt vanaf een centrale plek deze EB-applicatie beschikbaar aan tussenpersonen. Deze tussenpersonen verkopen dit in abonnementsvorm aan werkgevers, die het vervolgens ook beschikbaar kunnen stellen aan hun personeel.”
Volgens Bosma zullen er dit jaar ongeveer vijf van dit soort dienstverleners op de markt komen. “Twee daarvan komen uit de verzekeringshoek. Perceval is er al en er komen er zeker nog twee andere bij.”
Bosma wordt enthousiast als hij vertelt over de mogelijkheden van het concept voor tussenpersonen. “Er komt een enorm terrein bloot te liggen. Je praat dan over worksite marketing. Via de werkgever ben je in staat om de werknemer te benaderen. Niet alleen voor employee-benefits, maar vooral op het terrein van persoonlijke financiële planning. De tussenpersoon die daar goed op inspeelt, gaat een gouden toekomst tegemoet”, voorspelt Bosma.
Gegevensuitwisseling
Volgens Bosma gaat de assurantietussenpersoon dat ene loket worden voor de werkgever. “Een werkgever wil niet voor elke regeling met een ander te maken hebben. De tussenpersoon zal er dus voor moeten zorgen dat hij dat wat hij zelf niet kan leveren, inhuurt bij anderen.”
“Wat enorm belangrijk is in het hele EB-traject is de gegevensuitwisseling. En vooral de standaardisering daarvan”, vertelt Bosma. Drie verzekeraars (Delta Lloyd, De Amersfoortse en De Goudse) hebben samen met Infa Software hiernaar een studie verricht, die bekend staat onder de werktitel EGU (Elektronische Gegevensuitwisseling). “Het XML-formaat (eXtensible Markup Language, red.) speelt daar een belangrijke rol in. Met behulp van XML is het namelijk niet per se noodzakelijk dat de bestandsformaten aan zender- en ontvangerkant gelijk moeten zijn”, legt Bosma uit. “Je moet het je voorstellen als een virtueel postbus-uitwisselingssysteem. Voor mijn part noem je het een XML-verdeelstation.”
Zowel dit EGU als het concept waarmee Perceval werkt, maakt het mogelijk om met allerlei instanties elektronisch gegevens uit te wisselen. “Maar de ontvangende partij moet wel het XML-formaat aankunnen. En die zijn op dit moment op één hand te tellen.”
Internetprojecten
Infa Software is achter de schermen bij veel internetprojecten betrokken. Zo functioneert op de beleggerswebsite www.gainz.com het onderdeel personal finance waar de ‘web engine’ Easy Planning van Infa achter draait. ‘Easy Planning’ wordt via de website van een tussenpersoon die al in het bezit is van de AfinPro software, benaderd. Easy Planning is toepasbaar als een eerste stap om consumenten via internet kennis te laten maken met financiële planning. Het programma geeft nadrukkelijk geen advies, maar inzicht en informatie. Het is de bedoeling dat voor een daadwerkelijk advies een adviseur wordt ingeschakeld. De tussenpersoon kan deze ‘web-engine’ dus gebruiken in zijn communicatie naar klanten.
Klanten van Infa Software krijgen op www.financium.nl een gratis minisite aangeboden met de mogelijkheid zich in eigen bewoordingen te profileren. Via deze minisite is toegang naar de kantoorsite van de tussenpersoon mogelijk en naar een demo van ‘Easy Planning’. Als de consument via deze weg gebruik maakt van deze planningsmogelijkheid dan kunnen de ingevulde gegevens in Afinpro-formaat naar het e-mailadres van de kantoorsite gestuurd worden. De over het internet verstuurde gegevens van de klant zijn versleuteld en voor onbevoegden niet toegankelijk.
Ook Amev werkt samen met het softwarebedrijf uit Capelle aan den IJssel. Het financieel advies via de click4advice-site van Amev draait op Afinpro.
Apart
Infa Software heeft voor het maatwerk dat zij levert aan bedrijven als Perceval, Gainz en Amev een aparte unit opgericht: Infa Science. Hier werken twaalf man fulltime aan projecten rondom de vier ‘web-engines’ die het softwarebedrijf heeft ontwikkeld: Afinpro, EBLpro, Afin Hypotheek en AfinLife. “Dat was een hele cultuuromslag”, vertelt Bosma. “Voorheen verkochten we gewoon de pakketten, en daaruit bestonden onze inkomsten. Maar mensen van deze unit gaan niet naar klanten toe als er geen factuur voor geschreven kan worden. Dat was best even wennen.”
Het bedrijf lanceerde begin maart ook ‘EB Statement Online’. “Hiermee kunnen tussenpersonen een upload van de employee-benefitsgegegevens van klanten verzorgen naar de Infa Software Webdatabase. De werknemer van het betreffende bedrijf krijgt vervolgens toegang tot een website waar hij zijn gegevens, zij het statisch, kan inzien.
Rabobank
Eveneens vorige week hebben Infa Software en de centrale Rabobank-organisatie een contract gesloten voor de levering van Afinpro aan alle kantoren van de Rabobank. “Voorheen konden Rabobank-kantoren zelf bepalen welke software ze afnamen. Nu zijn ze verplicht om Afinpro te gebruiken. Dit is een contract waar we vier jaar aan gewerkt hebben en wat nu eindelijk af komt”, vertelt een trotse Bosma. Daarmee wel aangevend dat het een kwestie is van lange adem en van tegenslagen. “We zijn nu drie jaar bezig met de ontwikkeling van EB-software en nu pas begint het te lopen. Dit jaar moet een klapper worden.”
Bosma volgt allerlei internet-ontwikkelingen in de verzekeringsbranche op de voet. “Het zijn over het algemeen goede en interessante initiatieven, maar wij zijn geen investeerder. Pas als die gevonden is, komen wij in beeld. Wij willen graag onze software leveren, maar het initiatief moet wel levensvatbaar zijn. En dat laatste staat of valt met het geld dat er door anderen in gestoken wordt.” Initiatieven die op dit moment ontwikkeld worden zijn Polisdossier van Rien Eyzenga en WE4U van Ab Flipse.
“Jenze Bosma: “Zwitserleven is al heel ver met het fenomeen ‘worksite marketing’.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.