nieuws

DBV pleit voor afsluitprovisie

Archief

DBV Leven vindt dat er te weinig aandacht is voor de reserveringsfunctie van afsluitprovisie voor toekomstige service van tussenpersonen aan verzekeringnemers.

“Te weinig wordt belicht dat deze servicekosten negatief zijn beïnvloed door maatschappelijke en fiscale ontwikkelingen.” DBV neemt daarom “enigszins” afstand van de kritiek op de hoogte van de beloning van tussenpersonen, “die zich bij levenproducten beweegt tussen 4% à 6% van de jaarlijkse premie”.
Volgens DBV is de totale verzekeringsbedrijfstak “een negatief beeld opgedrongen” en daar neemt de maatschappij in haar jaarverslag afstand van. “Wij delen wel de kritiek dat de risico’s bij bepaalde producten, zonder enige bodemgarantie, onvoldoende duidelijk zijn gemaakt aan consumenten”, aldus directeur Bob Westra.
Cijfers
DBV boekte vorig jaar 56% meer premie (e 159 mln) en 12% meer winst (e 2,7 mln). Het aantal verzekeringnemers steeg met 10% tot 139.453. Opvallend cijfer, zeker in het licht van de opmerkingen over beloning, is de uitgekeerde provisie aan tussenpersonen: e 9,1 (5,4) mln, oftewel een stijging van 69%.
Er werken bij DBV Leven bijna honderd mensen. Via de Duitse holding DBV-Winterthur behoort de maatschappij tot het Zwitserse concern Credit Suisse. Daaronder valt, via de holding Winterthur Versicherungen, ook het in Nederland actieve Winterthur. Die maatschappij (ruim tweehonderd medewerkers) was vorig jaar goed voor e 188 mln premie en e 36 mln brutowinst.
Volgens planning had DBV Leven sinds 1 januari door het leven moeten gaan als Credit Suisse Life & Pensions. Die naamswijziging is tot nader order uitgesteld. Vooralsnog wordt volstaan met ‘A Credit Suisse Group company’ als toevoeging aan het beeldmerk.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.