nieuws

Davinci ontwikkelt kredietbarometer

Archief

Davinci Advies heeft een programma ontwikkeld waarmee consumptief-kredietaanbieders de ontwikkelingen in de kredietmarkt kunnen volgen.

Met de CK Barometer kunnen aanbieders niet alleen de ontwikkelingen op de totale markt (ruim e 16 mld groot) volgen, maar ook de eigen prestaties afzetten tegen de markt. Volgens Steven van Griethuijsen, adviseur bij Davinci, kunnen aanbieders met de barometer sneller inspelen op marktontwikkelingen: “Uit de cijfers over oktober blijkt dat de gemiddelde omzetsnelheid van consumptief krediet twintig maanden bedraagt. De kredietomvang is redelijk stabiel. Dat lijkt een rustige markt, maar van binnen is het een bruisende vulkaan en tussen productvormen zijn forse bewegingen waar te nemen. Wie niet actief aan marketing en portefeuillebeheer doet, ziet theoretisch binnen twee jaar alle contracten afbetaald. Daarom is een continue instroom van nieuwe klanten essentieel.”
De barometer maakt onderscheid tussen vier kredietvormen: aflopend en doorlopend krediet, spaar-leen en creditcards. Deze vormen worden verder gesplitst naar type aanbieder: gemeentelijke kredietbanken, banken, financieringsmaatschappijen en postorderbedrijven. Aan de hand van deze zestien deelgebieden kunnen abonnees onder meer zien hoe hun portefeuille groeit ten opzichte van de markt, wat de rentemarges zijn en wat de gemiddelde omloopsnelheid is.
Abonnementhouders krijgen tweemaal per jaar de CK Barometer: éénmaal in april met de jaarcijfers van het voorgaande jaar en éénmaal in oktober met de halfjaarcijfers. Voor meer informatie: www.davincigroep.nl.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.