nieuws

Dappere OOM bouwt levendige website rond één product

Archief

De complete Internet-site van OOM Verzekeringen is opgebouwd rond slechts één product: de Global Studentverzekering. Dat getuigt van lef, vinden Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen. Dat de verzekeraar op de mooi vormgegeven site af en toe een steekje laat vallen, zien ze dan ook snel door de vingers.

door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
OOM Verzekeringen
www.oominsurances.com
Op de homepage van OOM Verzekeringen worden jeugdherinneringen losgebrand uit de dichtgeslibte hersenkwabben. Weet u het nog, het spelletje: Je gaat op reis, en wat neem je mee? Een koffer, zei je dan als eerste. Welnu, die koffer is inmiddels een rugzak. En voor de rest ben je even zoek met de puzzel op deze pagina. De argeloze bezoeker wordt uitgedaagd om op de rugzak te klikken, en dat maakt het er niet makkelijker op. Er komt nog eens een vuistvol keuzes bij die bijna allemaal tot niets leiden. Een muggenstift, een talenboekje, een papiertje, een telefoonkaart, een EHBO-doos. Wat moeten we er in hemelsnaam mee? De foto’s links leveren ook geen uitvlucht uit het mysterieuze doolhof. Ondertussen worden we nog steeds uitgedaagd om de rugzak te beroeren, maar dat werkt inmiddels niet meer. De wanhoop nabij klikken we op het papiertje, het blijkt de enige keuze te zijn die tot iets leidt. Hè, hè, we blijken te zijn beland bij OOM Verzekeringen.
Overdaad
Deze pagina biedt heel veel verwijzingen. Er is opeens een overvloed aan navigatie voorhanden. Links staat een menu, bovenaan de pagina meer van hetzelfde en midden op de pagina staan ook verwijzingen. Die zien er het duidelijkst uit. Het is een stappenplan bestaande uit: ‘Meer informatie’, ‘Bereken nu mijn premie’ en ‘Direct Polis afsluiten’. We beginnen te begrijpen waar het om gaat: “Ben je tussen de 18 en 35 jaar? En ga je tenminste drie maanden voor studie of stage naar het buitenland? Dan is je huidige ziektekostenverzekering vaak niet toereikend. Ook niet in combinatie met de meeste reisverzekeringen.”
Eén product
OOM Verzekeringen biedt op Internet één verzekeringsproduct aan, en dat is de Global Studentverzekering. OOM blijkt specialist te zijn in het verzekeren van bijzondere risico’s. Dat het bedrijf gelieerd is aan Aegon wordt niet vermeld, maar kun je zachtjes afleiden door goed naar het logo te kijken (overigens, Aegon.nl is nog steeds wegens technisch onderhoud gesloten, communicatie-man Elias is opgestapt. Hij ging op reis en wat nam hij mee: een koffer en de sleutel van het Internet-hok.)
We doorlopen het stappenplan. De geboden informatie is duidelijk. Voor meer uitleg zijn er diverse verwijzingen. Direct een polis afsluiten kan nog niet. Eerst moeten we de premie laten berekenen. En OOM kijkt goed mee. Dat blijkt ook uit de volgende opmerking: “Je hebt niet alle gezondheidsvragen met ‘nee’ beantwoord. Dit betekent dat je polis aanvraag niet online geaccepteerd kan worden, omdat je aanvraag eerst nog medisch bekeken moet worden. Je kunt de aanvraag uiteraard wel online versturen.” Altijd moeite gehad met die formulieren. Is paracetamol een geneesmiddel? Wie is er niet bij een specialist geweest de laatste vijf jaar?
Verder verloopt de hele procedure soepel. Er is voldoende uitleg en toelichting. Merkwaardig is de constatering dat de introductie suggereert dat je tussen de 18 en 35 jaar moet zijn, en dat bij het invullen van de geboortedatum de maximum leeftijd opeens verlaagd is naar 29 jaar!
Waar we helaas vastlopen is bij de Verzekeringsvoorwaarden. We lezen : “De onderstaande formulieren zijn zowel in Adobe Acrobat PDF formaat beschikbaar als in HTML-formaat. De PDF-formulieren printen over het algemeen beter uit, de HTML-versie is sneller te downloaden. De inhoud van de versies is exact gelijk. De enige geldige versie is de PDF-versie; aan de HTML versie zijn geen rechten te ontlenen.” Dat is nog eens interessant voer voor juristen.
Een mooie service, lijkt het. Maar het downloaden lukt niet. Het genoemde onderscheid tussen HTML en PDF werkt nog niet. Het enige dat werkt, is de HTML-versie van de ‘Kennisgeving van opname in het ziekenhuis’. Bij de overige formulieren verschijnen foutmeldingen.
Nuttig
De ‘praktijkvoorbeelden’ zijn altijd nuttig. Storend is het dat de eerste alinea bij elk voorbeeld wordt herhaald. Het lijkt even of er niets nieuws wordt aangeboden. Even verder blijkt het onderscheid te komen.
Het e-mail formulier is functioneel. OOM geeft vriendelijk de suggestie om altijd je naam, polisnummer en het telefoonnummer waarop je bent te bereiken, te vermelden
De rubriek ‘Ik ben al klant’ is vriendelijk voor de bezoeker. Vol met tips voor degene in het buitenland met problemen. “Of je bent zo erg ziek of gewond dat je naar Nederland vervoerd moet worden. Wat dan? Kijk bij repatriëring.” Als je dat nog lukt tenminste.
Conclusie
Wat als eerste verbazing wekt, is de wat onlogische naam van de site. OOMInsurances? Com-domein? Het blijkt dat OOM al was ingepikt door de Opleiding Ontwikkeling Metaalbewerking. Les: als je iets tijdig moet reserveren is het je Internet-adres, doe het nu en als de wiedeweerga, ook al heb je nog helemaal geen plannen om iets op Internet te gaan doen.
Voor OOM betekent het in ieder geval een extra budget, dat zal moeten worden besteed aan de naamsbekendheid van de site. De doelgroep is in ieder geval duidelijk.
Het is opmerkelijk om te zien dat een hele Internet-site B en het betreft hier niet een geval van een paar tientjes – is opgetuigd rond één enkel product. Dat is dapper. Ook verheugend is het om te zien dat je de polis daadwerkelijk kunt sluiten, hoewel het met OOM samenwerkende intermediair daar ongetwijfeld anders over zal denken.
Je zou verwachten dat je als klant binnenkort ook terecht kunt, middels je polisnummer bijvoorbeeld, of een password (probeer maar eens je polisnummer te voorschijn te toveren als je net bent overreden door een kudde olifanten), om vervolgens rechtstreeks je eigen situatie bij OOM te bekijken.
Kort & goed. OOM levert het levendige bewijs dat er durfals zijn. Die mogen fouten maken, en van dat recht wordt ook volop gebruik gemaakt. Tegelijkertijd is het zo’n leuke uitdaging om de site foutloos te maken, en het zou ons verbazen als dat nog heel lang duurt.
Beoordeling OOM
Inhoud
De entree op de site is opmerkelijk. De bezoeker wordt niet verwelkomd met de verplichte organisatie-babbel, maar wordt wat jofel-populair tegemoet getreden. Vooralsnog zonder enige navigatie. De stijl is duidelijk gericht op een jong publiek. De teksten zijn goed onderverdeeld en kennen veel onderlinge verwijzingen. Engelse en Nederlandse teksten worden vrolijk door elkaar gebruikt, ook onmogelijke zinnen als: “Verstuur nu online je polisaanvraag. Je Global Studentverzekering wordt hierdoor niet online geaccepteerd en is ook niet online betaald.”
Vorm
Het is even wennen op deze site. Eerst ontbreekt elke navigatie en vervolgens worden we ermee overstelpt. Na enkele pagina’s bezocht te hebben, wordt het duidelijk dat het menu bovenaan de pagina leidend is voor de menu-items aan de linkerkant.
Er is aandacht besteed aan de vormgeving. Het leidt tot een zeer toonbaar en representatief geheel.
Mediumgebruik
De bouwers hebben mogen freaken met Java-scripts en ‘hot spots’. Dat maakt de site levendig. Het is jammer dat het downloaden van de voorwaarden niet lukt. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn.
Een zoek-mogelijkheid ontbreekt; het is toch een van de eerste dingen die je op een Internet-site verwacht.
Prikkel
Het is altijd een prikkel als je iets kunt berekenen, nog mooier is het als je direct kunt afsluiten. Dan moet je wél helemaal verschoond zijn van pillen, poeders en specialisten. En je mag niet jokken, daar ‘teken’ je voor.
Betrokkenheid
Het meedenken op de site is goed. Ingevulde velden worden, in dezelfde sessie althans, onthouden. Een mail van ons, ’s nachts om 02:00 uur verstuurd, is de volgende ochtend om half negen correct beantwoord. Hoopvol.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.