nieuws

CZ neemt geen genoegen met één vinger

Archief

Hoewel de CZ Groep beschikt over een actuele, goed vormgegeven website met diverse gebruiksmogelijkheden voor zowel de eigen verzekerden als mogelijke prospects, is er nog wel wat voor verbetering vatbaar. Zo moeten bezoekers van de site bijvoorbeeld telkens opnieuw uitgebreide formulieren over zichzelf invullen, als zij extra informatie wensen te ontvangen.

door Marenna van Reijsen en Joost Steins Bisschop
CZ Groep
www.czgroep.nl
Op de homepage lacht een telefonerende mevrouw ons vriendelijk toe. De teksten om haar heen zijn niet volledig te lezen, als je gebruik maakt van een scherm met een resolutie van 640 x 480. Zoals we bij de bespreking van de site van het Verbond van Verzekeraars (AM 21 1997) hebben aangegeven, beschikt zeker de helft van de modale Internet-gebruikers nog over een dergelijk scherm. En – we herhalen – er komt een kudde Web-tv’ers aan. In Amerika zijn de apparaten, waarmee via de televisie Internet benaderd kan worden, al niet aan te slepen. Deze groep zal dus moeite hebben met het maken van keuzes op de site van CZ, omdat het menu in het linker frame niet tot zijn recht komt.
In het rechterdeel van de pagina zien we allereerst de icoon ‘CZ Actueel’. Hier vinden we op deze eerste werkdagen in het nieuwe jaar een handig overzicht van alle tarieven en wijzigingen met ingang van 1998. Immers, zoals CZ zelf aangeeft, is de gezondheidszorg in Nederland voortdurend in beweging met gevolgen voor de tarifering. Onderaan deze pagina lezen we dat er op de komende pagina’s meer wordt verteld over het bedrijf en haar producten.
‘Bedrijf’ laat ons in een aantal hoofdstukken kennismaken met CZ Zorgverzekeringen. ‘Cijfers en feiten’ geeft kort en bondig onder meer weer: het aantal verzekerden: 1.650.000; marktaandeel: 11%; omzet per jaar: 5 miljard gulden ; aantal personeelsleden: 1.300 ; aantal servicekantoren: 18 ; winstoogmerk: geen.
Aan ‘het ontstaan van CZ’ is een pagina gewijd. ‘CZ in het kort’ informeert over de wijze waarop het CZ is gelukt om tot de top van zorgverzekeraars te behoren. ‘CZ de organisatie’ vertelt over de structuur van werkmaatschappijen en een holding. Van enkele activiteiten treffen we aparte beschrijvingen aan. Met welke verzekeringen we binnen de gezondheidszorg in Nederland te maken hebben, lezen we bij ‘CZ en de gezondheidszorg’.
‘Producten’ is onderverdeeld in vijf verzekeringen en een ‘Verhaalservice’. ‘CZ Zorgpolis’ (particulier) biedt duidelijke toegepaste informatie over de polis, de vergoedingen, de premies en relevante aanvullende verzekeringen. ‘CZ Aanvullende Verzekeringen’ geeft apart een overzicht en tevens uitleg over het systeem van vergoedingen en premie-opbouw. De ‘CZ Reisverzekering’ biedt relevante informatie en kan direct worden afgesloten. ‘CZ Ziekenfonds’ en ‘CZ Studentenverzekering’ geven ook volgens het stramien van premies, vergoedingen en aanvullende verzekeringen inzicht in deze polissen.
Mobiel kantoor
In het linker frame op de homepage leidt klikken op de landkaart van Nederland tot informatie over waar CZ zoal te vinden is. Allereerst krijgen we een overzicht van de vestigingen; dit zijn slechts de adresgegevens met telefoonnummers. Via de postcode kunnen we een tussenpersoon in de buurt vinden. Het blijkt dat we vooral bij de Rabobanken terecht kunnen, hetgeen niet zo verwonderlijk is gezien de ‘zorgrelatie’ met Interpolis.
Een exclusief resultaat krijgen we als we op zoek gaan naar adviseurs. We krijgen het adres van één adviseur in de woonplaats.
Er is ook een mobiel kantoor dat zich verplaatst in Brabant, Gelderland, Limburg, Zeeland en Zuid-Holland. We krijgen een overzicht van de tijdstippen waarop we in ons dorp in de bus kunnen stappen. Je komt er niet ver mee, maar het is toch een leuk weetje.
‘CZ Groep verzekeringen online’ belooft dat “de informatie op deze site voortdurend wordt aangepast aan actuele ontwikkelingen en veranderingen in het productassortiment”. Een belofte die in de Actueel-rubriek al is waargemaakt. Tevens lezen we: Aan informatie over CZ zorgverzekeringen kunnen geen rechten ontleend worden, behalve met betrekking tot de Ideale reisverzekering. Deze kan namelijk rechtstreeks via Internet gesloten worden.
Conclusie
Dit keer concluderen wij in de vorm van een brief.
‘Beste CZ,
Er zijn twee mogelijkheden. Of u kent ons, of u kent ons niet. In ons geval weet ik het. U kent ons niet. In ieder geval niet als verzekeringnemers.
Waarom, zo vraag ik mij af, maakt u het ons dan niet heel erg makkelijk om met u in contact te komen. Wij willen niet alles invullen. We geven u een vinger (ons e-mailadres) en u wilt onze hele hand. En we mogen niet eens onze postcode met een spatie invullen.
Willen we een tweede folder aanvragen, dan moeten we weer alles overdoen. Kijk, dat doen wij Internetters nu eenmaal niet. This is Internet, CZ. It’s different.
Stel, u kent ons wel, en we hebben een verzekeringsnummer CZ. Dat moet dan toch genoeg zijn? U weet in dat geval alles over ons, maar ook dan, we moeten de hele reut invullen.
Overigens, CZ, het is niet nieuw hoor, dit probleem. We komen het meer tegen. Ze moeten allemaal nog wennen. De banken, de verzekeraars, de accountants.
En door af en toe een briefje te sturen proberen wij het makkelijker te maken. Vooral voor onszelf.
Oh ja, vergeet niet de tussenpersonen en adviseurs ook een e-mail adres te geven. We zitten namelijk op het Internet, en dan is het zo makkelijk als je in een keer alles kunt doen. Bovendien is onze telefoonlijn nu in gebruik door de pc, en kunnen we die tussenpersoon niet eens bellen.
Ik reken er op dat u naar ons luistert, u belooft het ons overal op uw site. We komen snel weer eens langs,
Beoordeling CZ Groep
Vorm
Sober design, witte achtergrond met standaard lettertype. Afbeeldingen zijn bescheiden van omvang, zoals het hoort. In een frame aan de linkerkant van het scherm staat een standaardmenu met enkele keuzemogelijkheden. Dit frame had veel kleiner gemogen. Navigatie is redelijk eenvoudig als we werken met de juiste resolutie. Op lange pagina’s staan altijd knoppen om terug naar boven te springen. De pagina’s worden snel binnengehaald. Door de sobere vormgeving is het geheel overzichtelijk. De foto’s zijn uitgesproken suf, oubollig en nietszeggend. Duidelijk stockmateriaal. Een restpostje soms?
Inhoud
De inhoud bestaat voornamelijk uit informatie over het bedrijf en de producten. De bedrijfsinformatie is vriendelijk van toon en beknopt gehouden. De site biedt enkele cijfers over de CZ-groep en een paar regels over de ontstaansgeschiedenis. De productinformatie is uitgebreider. Er wordt kort verteld wie op welk product is aangewezen. Per product wordt een overzicht gegeven van vergoedingen, premies en aanvullende verzekeringen. Mooie premieberekeningen zijn mogelijk. En de opdracht om uit te zoeken of de podotherapeut ook wordt vergoed voor een ziekenfondsverzekerde, slaagde met glans.
Mediumgebruik
Voor het aanvragen van meer informatie of het sturen van een boodschap is er een uitgebreid invulformulier aanwezig. Voor het opgeven van wijzigingen in de persoonlijke situatie is er een apart formulier. CZ biedt de mogelijkheid om online een reisverzekering af te sluiten, ook via een invulformulier. Er wordt tot vervelens toe gecontroleerd of het formulier correct wordt ingevuld.
Prikkel
Handig is de mogelijkheid voor bestaande relaties om wijzigingen in persoonlijke gegevens via een e-mail formulier door te geven. De informatie over de polissen is overzichtelijk en goed vergelijkbaar opgesteld. Ongetwijfeld krijgt de bezoeker sneller inzicht in de materie via de site dan met een brochure. Het direct afsluiten van een reisverzekering is ook een voordeel ten opzichte van schriftelijke uitingen.
Betrokkenheid
Voor op- of aanmerkingen met betrekking tot de site kan de Webmaster gemaild worden. Voor overige vragen en berichten is een formulier beschikbaar. We verbazen ons er over dat het voor het stellen van een vraag verplicht is om de naw-gegevens in te vullen, alleen een e-mail adres zou toch ook voldoen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.