nieuws

Cunningham Boschman stopt met bijstand gelaedeerden

Archief

Het expertisebureau Cunningham Boschman zal bij letselschades niet langer opdrachten aanvaarden van en voor gelaedeerden. Het in Ede zetelende bureau, dat veel expertises verricht voor wa-verzekeraars, wil zich hoeden voor de schijn van gebrek aan objectiviteit. “Ik wil die discussie vóór zijn”, aldus directeur mr F.B. Reijnen, die onder meer wijst op de felle concurrentie in de ‘letselmarkt’.

Cunningham Boschman is elf jaar geleden opgericht door de van Nationale-Nederlanden afkomstige Henk Boschman. Het bureau telt vijftig medewerkers, van wie de helft als expert actief is, en heeft zich gespecialiseerd in wa-zaken. De opdrachten kwamen en komen vooral van wa-verzekeraars, zegt Reijnen die sinds 1 januari 1993 directeur is.
“Het is oorspronkelijk niet de bedoeling geweest om een volwaardige rechtsbijstandpraktijk op te bouwen. Maar geleidelijk aan kwamen er wel opdrachten voor binnen. Dan krijg je in de praktijk rare situaties, zoals: je bent bij een verzekeraar op bezoek en het ene moment praat je als ‘zijn’ expert met hem en even later moet je een andere pet opzetten, omdat je ook van een claimant een opdracht hebt.” Daarom was er een aparte afdeling voor die bijstand in het leven geroepen. “In die aparte afdeling werd vooral gewerkt voor rechtsbijstandverzekeraars”, aldus Reijnen, die niet verheelt dat deze verzekeraars zuiniger zijn ingesteld dan de algemene. Bovendien werpen zich allerlei nieuwkomers op als belangenbehartiger voor letselslachtoffers en deze zetten het prijsniveau nog verder onder druk. Reijnen wijst op de grote concurrentiestrijd die rondom het letselslachtoffer is ontstaan. “Die heeft een negatieve invloed op het schaderegelingsklimaat. Er is regelmatig gezeur over je nota.” “Wij zijn ook geen bedrijf dat bijstand wil verlenen op basis van no cure no pay. Als deskundige moeten wij geen belang hebben bij de financiële uitkomst”, voegt hij eraan toe.
Advocaten
Voorts is er een sprake van een profileringscampagne van de Vereniging van Letselschade Advocaten LSA. In een recente publicatie bracht secretaris mr J. Meyst-Michels nog eens naar voren dat gelaedeerden er goed aan doen een (LSA-)advocaat in te schakelen, omdat alleen een advocaat altijd de mogelijkheid heeft tot procederen. “Dat is een goede stok achter de deur. Natuurlijk wordt er alles aan gedaan om de zaak te regelen zonder dat het tot een proces komt, omdat een procedure voor het slachtoffer dikwijls een minder prettige ervaring is, maar als het toch zover komt, dan kan diezelfde LSA-advocaat de cliënt blijven bijstaan”, schreef mr. Meyst-Michels.
Opleiding
Een volgend aspect is, dat de bedrijven die mensen opleiden tot specialist in letselzaken, de laatste jaren worden geconfronteerd met het verschijnsel dat deze mensen door concurrenten worden weggelokt met aantrekkelijke (financiële) perspectieven.
Reijnen: “Al die dingen spelen al een tijdje en na enig beraad hebben wij besloten dat het beter is te stoppen met de bijstandverlening aan claimanten”. Hij besluit: “Wij hebben onze wortels in verzekeringsland liggen en niet zozeer in ‘claimland’. Ons belang ligt toch vooral bij wa-zaken die we in opdracht van maatschappijen uitzoeken. Dat maakt dat je niet de meest voor de hand liggende partij bent voor rechtsbijstandwerk.”
Mr F.B. Reijnen: “Ik wil die discussie vóór zijn.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.