nieuws

Consumentenbond wil verbod op afsluitprovisie

Archief

De Consumentenbond zou graag zien dat wettelijk wordt vastgelegd dat assurantietussenpersonen niet meer met afsluitprovisie mogen worden beloond.

Officieel heeft de Consumentenbond nog niet om een verbod gevraagd bij het ministerie van Financiën. “Onlangs hebben we wel in een brief onze bezorgdheid geuit over de vele faillissementen onder assurantiekantoren en daarbij een link gelegd met de afsluitprovisies”, aldus woordvoerster Cecile Nijkamp.
De bond vindt dat afsluitprovisies ten koste gaan van afkoopwaarden en verder tussenpersonen verleiden om omzetgericht te werk te gaan in plaats van klantgericht. “Wij zijn een groot voorstander van doorlopende provisie. De branche praat al jaren over dit onderwerp, maar er verandert in de praktijk vrijwel niets. Misschien moet het dan maar eens wettelijk opgelegd worden.”
De Consumentenbond krijgt steun uit onverwachte hoek. “Als het aan mij had gelegen, waren we allang af van het fenomeen afsluitprovisie”, is namelijk een van de stellingen die de voorzitter van het Verbond van Verzekeraars Paul van de Geijn poneert in een interview met AM (zie pag. 12). Hij voegt daaraan toe: “Er is straks onder het intermediair alleen nog ruimte voor echte adviseurs. Er is op dit moment marktwerking aan de gang, die bepaalt dat als je geen goede adviseur bent en je niet de lange termijn in de gaten houdt, dan ga je eraan. Dat is een beetje ‘au’ misschien, maar wel het heilzame van de marktwerking”.
Aegon
Opmerkelijke woorden van de Aegon-topman, aangezien Aegon één de voornaamste zakenpartners is geweest van marketinggerichte intermediairbedrijven als Spaaradvies en Adviespunt, Noorderkroon, Qua Raad, Herman & Kuiper, Aetax en Elan. Maar Aegon heeft spijt van die periode. De Haagse maatschappij vindt dat het te lang is doorgegaan met de verkoop van levensverzekeringen door tussenpersonen die primair het eigen verkoopbelang voor ogen hebben gehouden, zo liet Theo Bouts (directievoorzitter Aegon Particulieren) onlangs doorschemeren voor een gezelschap van 400 tussenpersonen.
In een toelichting geeft woordvoerder Jan Driessen aan dat er tegenwoordig bij Aegon geen plaats meer is voor ‘snelle sluiters’. “We zijn jarenlang trendsettend bezig geweest en hebben met een aantal producten heel goed ingespeeld op de behoeften uit de markt. Achteraf kun je zeggen dat we daar misschien wat te lang mee zijn doorgegaan.”
Aegon zegt het roer anderhalf jaar geleden te hebben omgegooid. Nieuwe tussenpersonen krijgen alleen een aanstelling als ze beschikken over een beroepsaansprakelijkheidsverzekering en zijn aangesloten bij de Stichting Klachteninstituut Verzekeringen. Vanaf 1 januari moeten nieuwe tussenpersonen voldoen aan alle eisen uit de Gedragscode Intermediaire Dienstverlening (Gidi). Bij Aegon staan momenteel 8.000 tussenpersonen in de boeken, waarvan er zo’n 1.500 worden beschouwd als kernrelatie. Opmerkingen: Opening op de 1

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.