nieuws

Consumentenbond wil register tegen spamtelefoontjes

Archief

De Consumentenbond wil een wettelijk register in het leven roepen voor consumenten die geen ongewenste telefoontjes van commerciële bedrijven willen ontvangen. De bond komt met dit voorstel naar aanleiding van 6.700 telefoontjes die bij het meldpunt Stop Telefoonterreur zijn binnengekomen.

De Consumentenbond opende het meldpunt eerder dit jaar om de omvang van de telefoonterreur door vooral financiële instellingen vast te stellen. Meer dan de helft (56%) van de 6.722 reagerende consumenten geeft aan dat zij het meest wordt lastiggevallen over geldzaken, waaronder consumptief krediet en (spaar)verzekeringen. Bedrijven die meer dan vijftig keer door consumenten worden genoemd, zijn Spaarbeleg (Aegon), Frisia, Becam en Postkrediet. De laatste bedrijven zijn alle onderdeel van het DSB-concern. Volgens de bond laten deze financiële dienstverleners zich niet weerhouden om ook consumenten te bellen die ingeschreven staan bij Infofilter, een stichting die consumenten registreert die niet gebeld willen worden door telemarketingbedrijven. Ook zouden deze financiële adviesbedrijven de gedragscode Telemarketing regelmatig overtreden.
Om aan de telefoonterreur een einde te maken, wil de Consumentenbond een wettelijk register openstellen, waarvoor consumenten zich kosteloos moeten kunnen aanmelden. Bedrijven die desondanks toch geregistreerde consumenten telefoontjes benaderen voor verkoop van hun producten, moeten harder worden aangepakt. “Voor deze bedrijven moeten strengere sancties komen, zoals boetes”, aldus de bond.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.