nieuws

Consumentenbond: ‘Reclames Afab en Gelink deugen niet’

Archief

Volgens de Consumentenbond hebben Afab en Gelink hun reclame-uitingen voor krediet nog niet aangepast aan de nieuwe regels. Gelink noemt het een foutje, Afab wil eerst van toezichthouder AFM weten hoe de regels geïnterpreteerd moeten worden.

Sinds 1 mei moeten in kredietreclames bij rekenvoorbeelden altijd de totale kosten voor de klant worden gemeld. De meeste partijen hebben hun uitingen rond deze datum aangepast. De Consumentenbond heeft begin juni een steekproef gehouden, waaruit Afab en Gelink Geld & Advies naar voren kwamen als partijen die de nieuwe regel nog niet volgen. “Aanbieders als Frisia Financieringen, City Credit, Lenen.nl, Postkrediet en Directa lokken klanten met lage actietarieven. Daarna gaan de lasten voor de consument omhoog. Desondanks voldoen deze aanbieders aan de wettelijk voorwaarden, al moet de consument dan wel goed de tekst en de kleine lettertjes lezen”, constateert de bond wat zuur.
Bij Gelink stuitte de Consumentenbond op een folder, waarin een lening van _ 25.000 voor _ 39,27 per maand wordt aangeboden. Bij dat maandbedrag is echter al een belastingvoordeel ingecalculeerd. Dat is tegen de regels, omdat de rente alleen in bepaalde gevallen aftrekbaar is.
“Dat was een stom foutje”, reageert Gelink-woordvoerder Martin van Putten. “Dat verkeerde voorbeeld stond in een mailing die aan enkele duizenden consumenten is verstuurd. We hebben dat inmiddels aangepast.”
Afab
Volgens de Consumentenbond is Afab de grootste boosdoener op reclamegebied: “De website geeft aan dat u bij Afab _ 25.000 kunt lenen voor slechts _ 9 per maand. De verdere informatie is onvolledig. In de kleine lettertjes meldt Afab dat er voor dit product een financiële bijsluiter is opgesteld. Dat duidt erop dat het gaat om een ingewikkelde hypotheekconstructie waarbij ook verzekeringen en beleggingen een rol spelen. Uit de ons toegestuurde informatie blijkt dat er verplicht een overlijdensrisicoverzekering moet worden gesloten. Ook dit staat niet in de advertentie. Tenslotte is verdere informatie niet beschikbaar en ook niet op aanvraag verkrijgbaar.”
Afab-directeur Maasbert Schouten noemt het “zeer eigenaardig en betreurenswaardig” dat de Consumentenbond geen reactie heeft gevraagd. “Wij hebben al ver voor 1 mei hieromtrent vragen bij de AFM uitgezet. Wij hebben nog diverse vragen over de regelgeving op het gebied van reclame-uitingen. Vorige week hebben wij nog de bevestiging van de AFM gekregen dat een en ander verder wordt uitgezocht en wij op korte termijn reactie kunnen verwachten op onze vragen hoe de AFM wenst dat wij een en ander interpreteren. Naar het zich laat aanzien is de regelgeving niet eenduidig te interpreteren en lijkt het niet in alle situaties te voorzien. Wij wachten eerst de reactie van de AFM op de door ons gestelde
vragen af.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.