nieuws

Consumentenbond laakt handelwijze DSB

Archief

Bij de Consumentenbond komen met enige regelmaat klachten binnen over de handelwijze van de DSB Groep (Dirk Scheringa Beheer). “Geoffreerde rentetarieven worden in een later stadium vrijwel altijd verhoogd”, zegt woordvoerder Sicco Louw.

Op de financiële vergelijkingssite Independer komt bij de kredietverstrekkers vrijwel steevast DSB als goedkoopste uit de bus. Maar ook bij Independer komen klachten binnen dat de geoffreerde tarieven op de Independer-site in werkelijkheid niet geoffreerd worden, omdat personen niet aan de acceptatiecriteria voldoen.
Reden voor Independer om de samenwerking op te schorten en uit te zoeken wat er nu precies aan de hand is. “DSB communiceert een zeer agressieve prijsstelling. Deze is formeel juist, maar in de praktijk gelden deze tarieven voor bijna niemand”, vertelt Independer-directeur Edmond Hilhorst. “De uiteindelijke offerte voor de klant pakt vrijwel altijd hoger uit dan de tarieven die op onze site genoemd worden door DSB.” De stroom klachten nam zodanig toe dat Independer de doorverwijzing naar DSB voorlopig heeft stopgezet. “We zijn nu in de slag met DSB om te kijken hoe we dit kunnen oplossen.”
Volgens Hans van Goor, woordvoerder van DSB, is die oplossing er inmiddels. “Wij hebben uitgebreid gesproken met Independer. Aan de hand van cijfers hebben wij kunnen aantonen dat wij wel degelijk het rentetarief offreren zoals genoemd op de Independer-website. Independer zal nu op de website een zinsnede opnemen dat de uiteindelijke tarieven kunnen afwijken van het op de site gebodene.”
Zware bedenkingen
De Consumentenbond heeft “zware bedenkingen tegen de handelwijze van DSB. En dan druk ik mij nog zachtjes uit”, zegt Sicco Louw. “De problemen die wij al langere tijd hebben met DSB is dat ze altijd lage rentetarieven voorschotelen. Niet veel later wordt de consument geconfronteerd met een verhoging van de rentetarieven.”
Voor wat betreft Independer zegt Louw: “Er heeft een gesprek plaatsgevonden tussen Independer en de Consumentenbond. Daar is uitgekomen dat er op de site van Independer een ‘tussenscherm’ geplaatst wordt, waar op komt te staan dat voor een volledig overzicht men kan doorklikken naar een volgend scherm. Daar zal DSB dan bijstaan, maar wel voorzien van een voetnoot. Men kan echter ook kiezen voor ‘betrouwbare sites, geadviseerd door de Consumentenbond’, daar staat DSB dus niet bij. Deze ‘tussenscherm-oplossing’ geldt overigens alleen voor sites van kredietverstrekkers.”
Hans van Goor reageert: “Deze uitspraken van de Consumentenbond lijken mij juridisch onhoudbaar.” Van Goor is van mening dat de problemen met Independer inmiddels opgelost zijn. “Het ging om wat onduidelijkheden; die zijn opgelost. Independer is nu bezig met een tekstvoorstel.”
Het is nog niet duidelijk wanneer de voorgestelde wijzigingen op de website van Independer worden doorgevoerd. “We zijn er volop meebezig”, aldus een woordvoerster. KADER
Garantie
Naar aanleiding van de verschijning van dit artikel garandeert DSB dat in 2001 de rente voor de bestaande klanten en voor de klanten die een contract op het lage tarief sluiten, niet meer zal worden verhoogd onder relatie met de marktrente. DSB heeft een overeenkomst gesloten met de Vereniging Consument- en Geldzaken, die onder andere hierop kan controleren.
“Er is inderdaad een beginselovereenkomst gesloten tussen partijen over een nadere samenwerking. De details van deze overeenkomst moeten nog nader ingevuld worden. Wij zullen onder meer een rol spelen in de toetsing van de marktuitingen van de DSB-groep. DSB wil de problemen die zij in het verleden had, in de toekomst voorkomen”, zegt Anton Weenink, afdeling Juridische Ledenservice van de Vereniging Consument- en Geldzaken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.