nieuws

Consumentenbond: 41% adviseurs geeft verkeerd hypotheekadvies

Archief

De helft van de hypotheekadviseurs geeft de consument een goed advies; iets minder dan de helft niet. Dit concludeert de Consumentenbond in het maandblad Consumenten Geldgids op grond van een steekproef naar de wenselijkheid van het oversluiten van een hypotheek.

De Consumentenbond bezocht 68 hypotheekadviseurs, waarvan 48 werkzaam bij de landelijk werkende ketens van De Hypotheekshop (10), De Hypotheker (10), Huis & Hypotheek (9), Hypotheek Visie (9), FDC (10) en bij assurantiekantoren (20).
Aan de hypotheekadviseurs werd gevraagd of twee lopende woonhuisfinancieringen al dan niet moesten worden overgesloten naar een lagere hypotheekrente.
Verspilde moeite
De helft van alle adviseurs ontraadden de bond over te sluiten; 41% daarentegen gaf een positief advies. Vier assurantiekantoren lieten vooraf (terecht) weten dat oversluiting van spaarhypotheken geen zin heeft en verspilde moeite is, aldus de Consumentenbond. In zeven van de tien gevallen adviseerden FDC-adviseurs (ten onrechte) tot het oversluiten van de hypotheek.
De bond concludeert dat de woonconsument bij Huis & Hypotheek en De Hypotheker het minste risico loopt een advies tot hypotheekoversluiting te krijgen uit eigen financieel gewin (provisiebelang). Als er een positief advies tot oversluiten werd gegegeven, ging de voorkeur van de adviseur in 60% van de gevallen uit naar een beleggingshypotheek. Levensverzekeraars konden zich in een grote belangstelling verheugen, aldus de Consumentenbond.
Strak schema
Opvallend vond de Consumentenbond dat adviseurs van De Hypotheker, FDC en Hypotheek Visie volgens een strak schema werkten; bij De Hypotheekshop en Huis & Hypotheek was dat deels zo. Bij assurantiekantoren was er nauwelijks sprake van een vaste procedure, stelt de bond. “Ieder adviseurs had zijn eigen methode. Sommigen werkten gestructureerd, anderen nogal chaotisch.”
Een groot manco was volgens de bond het niet meegeven van goede schriftelijke informatie, zodat de voor- en nadelen van een hypotheekoversluiting niet op een rijtje konden worden gezet. Lang niet alle adviseurs vergeleken de lasten van de oude en nieuwe hypotheek en niet één hypotheekadviseur was in staat de boete voor vervroegde aflossing van de oude hypotheek te berekenen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.