nieuws

Consument zegt niet te kijken naar reclame voor leningen

Archief

Hoewel Leen van Frisia een grote bekendheid geniet, blijken de meeste Nederlanders toch acuut weg te zappen als er een leningreclame op tv komt, blijkt uit onderzoek van Blauw in opdracht van Interbank.

Blauw vroeg 248 consumenten naar hun ervaringen met leningcommercials. Daarvan vindt 91% de reclames irritant en 86% oordeelt dat ze misleidend zijn. Twee van de drie tv-kijkers zeggen een ander kanaal op te zoeken als Leen of één van zijn collega’s op de buis verschijnt.
Van de lager opgeleide Nederlanders vindt 24% de kritiek op leningreclames niet terecht; bij hoger opgeleide landgenoten is dat 12%. Meer dan de helft van alle ondervraagden beweert nooit een lening te willen sluiten bij een geldgever die op tv adverteert. Wel heeft 7% ooit een krediet gesloten na het zien van een televisiereclame.
WFD
De nieuwe richtlijnen op het gebied van de leningreclames, die voorschrijven dat de totale kosten voor de klant moeten worden gemeld, ontgaan de kijkers: 67% merkt geen verschil. Driekwart vindt dat er meer over de strengere regels moet worden gecommuniceerd.
De WFD is voor de meeste Nederlanders nog een onbekend begrip: 62% heeft er nog nooit van gehoord. Voor 6% van de ondervraagden heeft de nieuwe wet naar eigen zeggen geen geheimen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.