nieuws

‘Consument vergelijkt vaker premies dan tussenpersoon’

Archief

Consumenten vergelijken tot vier maal vaker premies met behulp van webmodules dan tussenpersonen zelf doen. Dit stelt volmachtbedrijf Voogd & Voogd na analyse van het eigen vergelijkings- en acceptatieprogramma Klik & Sluit.

Deze conclusie van Voogd & Voogd en een interview met directeur Erik de Voogd in De Telegraaf van 7 juni jl. is de NBVA in het verkeerde keelgat geschoten. Met de kop boven het persbericht ‘Voogd en Voogd preekt voor eigen parochie’ zet de brancheorganisatie uit Tiel zich af tegen de volgens hen “eenzijdige benadering” van het volmachtbedrijf. Voogd & Voogd zou ook “visie ontberen”.
“De verzekeringsmarkt ondergaat een transformatie. Daarbij zet een toenemend aantal intermediairs snel in op internettoepassingen. Wij verwachten daarom dat het intermediair zijn leidende positie ook in massaproducten zal handhaven”, klinkt het uit Tiel.
Vanuit Middelharnis, waar Voogd & Voogd is gevestigd, wordt als door een wesp gestoken gereageerd. “Wij geven het aangesloten intermediair met onder meer Klik & Sluit volop de mogelijkheid aan een gezonde toekomst te bouwen”, aldus Erik de Voogd. “Uit het interview met De Telegraaf zou de – onjuiste – indruk kunnen zijn ontstaan, dat wij geen toekomst meer zien voor het intermediair. Wij hebben echter nadrukkelijk het signaal willen afgeven, dat het intermediaire kanaal meer onder druk staat dan door sommigen binnen het intermediair wordt onderkend”, aldus De Voogd.
Gelijk
Uit het onderzoek van Voogd & Voogd blijkt verder ook nog eens dat consumenten in 25% van de gevallen, premies en voorwaarden vergelijken op tijdstippen dat zij niet meer bij een tussenpersoon terechtkunnen, zoals ’s avonds en in het weekend.
De cijfers van Voogd & Voogd worden herkend door Kooijmans Software, ontwikkelaar van het vergelijkingsprogramma Rolls.
“Uit onze statistieken blijkt dat het aantal online berekeningen door klanten op websites van tussenpersonen met 25% is gestegen ten opzichte van vorig jaar”, aldus directeur Henk Rijpstra.
“Verder blijkt dat de klant op werktijden premies en voorwaarden vergelijkt en dat het aantal vergelijkingen ’s avonds vrijwel gelijk is aan het aantal vergelijkingen overdag.” Rijpstra brengt wel een forse nuancering aan. “Als je uit de statistieken de cijfers van een aantal grote kantoren weglaat, dan legt internet het nog af tegen het aantal vergelijkingen dat op het assurantiekantoor wordt gemaakt”, aldus Rijpstra.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.