nieuws

Consument laat het afweten op beurs Geldzaken

Archief

“Iets minder hype en meer dip”, vat Sanne Visser van organisator Reed Exhibitions de beurs Geldzaken samen. Met 13.000 bezoekers is de editie van 2001 ver achtergebleven bij de 20.000 van vorig jaar. Op de beurs zijn tussen de talrijke stands met koersvergelijkingen en -prognoses maar weinig tussenpersonen te ontdekken. De enkeling die er wel staat, stelt zich bescheiden op.

De beurskoersen verkeren in een flinke dip en dat verklaart volgens Visser waarom de mensen wegblijven. “Maar kwalitatief gezien hebben we wel betere bezoekers gehad”. Ron van Blitterswijk van de Acadium Bastion Groep (NN) beaamt dat. “We hebben de indruk dat de mensen dit jaar veel beter voorbereid zijn. Iemand die er een half uur voor uittrekt om hier te praten over zijn toekomst, komt niet zomaar. Wat de standhouders betreft, zie je dit jaar veel minder A-merken. Maar die hebben een beurs als deze eigenlijk niet nodig.”
Acadium Bastion is een van de weinige tussenpersonen die op de beurs vertegenwoordigd zijn. Meijer Personal Finance uit Amsterdam is een andere. De stand is een oase van rust tussen de gouden bergen belovende vermogensbeheerders en met megaschermen uitgeruste koersvoorspellers. “Wij streven ernaar dat onze klant rustig kan slapen. Dat betekent dat wij wat voorzichtiger plannen”, vertelt de medewerker.
Aan de overkant van het pad staat Alexander von Mühlen het European Bull Fund aan te prijzen bij Van Berkel Capital Partners. Hier is van enige voorzichtigheid geen sprake. Of toch wel? “Het fonds kent een 100% betere performance dan de Euro Stoxx-index. Als je op dit fonds inlegt, verdubbel je je koerswinst. Dat betekent dat je maar de helft hoeft te beleggen voor hetzelfde resultaat”, aldus Von Mühlen. Maar ook koersverliezen worden verdubbeld door het Bull-fonds, zodat het risico blijft. “Alleen loop je dan maar voor de helft risico, omdat je maar de helft belegt.”
Op de stand van Van Berkel gaat de meeste aandacht uit naar Semarbella, een project dat bezoekers probeert te verleiden tot een investering in Spaans vastgoed. Beursadviseur Sem van Berkel heeft de ‘S’ in de naam alvast maar veranderd in een dollarteken. Von Mühlen legt uit: “Nederlanders zijn meestal niet zo te porren voor een dergelijke investering. Toch trekken we aardig wat mensen, ondanks het feit dat de naam voorzien is van een dollarteken. Maar dat is de stijl van Sem.”
Een wat oudere beursbezoeker is niet al te enthousiast over dergelijke projecten: “Ik heb wat geld gestoken in een vastgoedproject op Tenerife, maar tot nog toe heb ik geen enkel resultaat gezien. Voor mij hoeft dat niet meer.”
Weinig verzekeraars
Weinig (bank)verzekeraars hebben de moeite genomen om een stand in te richten in de Jaarbeurs. Zurich presenteert de mogelijkheden van het beleggen in Threadneedle-fondsen. Accountmanager Rico Geerling garandeert dat de fondsen de beste belegging zijn. “En dat blijkt wel, want we hebben over belangstelling niets te klagen.” Een jong stel zet zijn woorden kracht bij. “Threadneedle, is dat goed?” vraagt zij. “Jazeker!” repliceert hij, en Rico staat al klaar om uit te leggen waarom.
De SNS bank heeft de Effectenlijn in de strijd gegooid. Hypotheken staan vandaag op het tweede plan. En ook hier krijgen we de verzekering dat de Effectenlijn ‘de beste’ is. “Dat mag je rustig schrijven.” De hypotheekproducten worden niet aangeprezen.
Directeur Eric Reintjens van de Robein Groep is dik tevreden. De direct-writer heeft van de beurs gebruik gemaakt om tussenpersonen warm te maken voor een samenwerkingsverband. “Van de kantoren die we hebben aangeschreven, zijn er veertig bij ons langs geweest. Daarmee hebben we goede contacten gelegd; de eerste afspraken zijn al gemaakt. Ook via onze seminars hebben we veel contacten gelegd.”
Verveeld
Verveelde gezichten bij de stand van de Consumentenbond. Hoewel op zaterdag juist de meeste echte consumenten verwacht worden, blijft het angstig stil. “Wij staan hier om onze deskundigheid te laten zien op het gebied van financiën, hoewel sommigen die betwisten”, vertelt een medewerkster. Helaas kunnen de medewerkers maar weinig bezoekers van dienst zijn. “Het is duidelijk minder dan vorig jaar. En dat terwijl we met ons blad Consumentengeld toch een oplage hebben van 100.000. Maar ja, het is het grootste onbekende maandblad van Nederland.” Ook Geldzaken zal daar dit jaar weinig aan veranderen.
Handdruk
Terug naar de oudere beursbezoeker. Wat brengt hem naar de Jaarbeurs? “Het is de derde keer dat ik hier ben. Mijn vrouw krijgt een gouden handdruk en daar willen we wel iets mee doen. Dus ik kijk hier eens rond wat er allemaal mogelijk is.” Zijn tas puilt inmiddels uit van de folders. “Ik kreeg bij Goodwood het advies om alles belastingvrij te beleggen in groenfondsen. Dat zou ik dan na vijf jaar weer belastingvrij kunnen opnemen. Ik ben dat verhaal eens gaan controleren bij de stand van de Belastingdienst. Daar bleek dus dat het niet klopte. Dat kan toch ook niet: twee keer belastingvoordeel? Nee, je moet je hier niet iets laten aansmeren.”
Een drietal schoolmeisjes valt in het overwegend oudere publiek enigszins uit de toon. Voor beleggen mag je dan tegenwoordig niet jong genoeg zijn, deze dames zijn niet op zoek naar financieel advies. “We zijn net naar de Beauty Trade Special geweest (beurs voor schoonheidsspecialisten, red.) en we konden hier gratis naar binnen. Of we beleggen? Wij kopen liever kleren.”
Niet alle adviezen zijn even betrouwbaar op de beurs Geldzaken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.