nieuws

Congres Direktbank weinig hoopvol over rol intermediair in Internet-toekomst

Archief

De drie gastsprekers tijdens het tiende Direktbank Jaarcongres waren het op één punt roerend met elkaar eens: Internet zal er voor zorgen dat tussenpersonen in veel branches, waaronder assurantiën, voor een deel uitgeschakeld worden. Alleen met de bemiddeling van producten waar het intermediair een werkelijk toegevoegde waarde heeft, is volgens de heren straks nog brood te verdienen.

Ze kregen een weinig vrolijke boodschap voorgeschoteld, de ruim tweehonderd bezoekers van het tiende Direktbank Jaarcongres op het Amsterdamse hoofdkantoor van de Generale Bank, het moederbedrijf van de Direktbank. Zowel Internet-goeroe en dagvoorzitter Maurice de Hond, Wehkamp-directeur Theo Schellekens als Internet-deskundige Joost Steins Bisschop voorzien dat Internet als een grote zwarte onweerswolk afdrijft op bemiddelende beroepsgroepen zoals bijvoorbeeld reisbureaus en assurantie-adviseurs.
KLM is hierbij het bekende en een afschrikwekkende voorbeeld. De luchtvaartmaatschappij is druk bezig met het uitschakelen van het reisbureau als verkoopkanaal en biedt consumenten al geruime tijd de mogelijkheid om via Internet rechtstreeks vluchten te boeken.
Wehkamp
“Als de kwaliteit en prijs van een product bekend is bij de klant, waarom zou hij het dan niet rechtstreeks bij de producent kopen?”, vraagt Theo Schellekens zich af voor het Direktbank-publiek. Schellekens heeft met de Wehkamp Homeshopping website wereldwijde aandacht gekregen voor z’n interactieve veiling, waarbij artikelen van het postorderbedrijf tegen afslag worden verkocht (www.wehkamp.nl).
Volgens Joost Steins Bisschop biedt Internet volop kansen aan nieuwe toetreders die niet over een verkoopkanaal beschikken. Zo bestaan er in de Verenigde Staten virtuele banken (www.sfnb.com) die uitsluitend via Internet te benaderen zijn. Bisschop meent dan ook dat het nu nog een kwestie is van wachten op de consument (pas 7% van de Nederlandse huishoudens heeft nu een Internet-aansluiting), de connectie (door gebrek aan ‘bandbreedte’ is voor het surfen op Internet vooral veel geduld nodig) en controle (onder meer een veilige manier van betalen bestaat nu nog niet).
Maurice de Hond is eveneens van mening dat tussenpersonen het als gevolg van Internet lastig gaan krijgen. Aan de andere kant biedt het nieuwe medium ook de kans om de relatie met de klanten juist te verbeteren. “Met behulp van Internet kunt u uw klant en diens interesses beter leren kennen. Zo is het mogelijk om op Internet een plek te creëren die de klant persoonlijk bedient. Op die manier biedt u een duidelijk toegevoegde waarde. Zo zie ik een virtuele supermarkt voor me waar de schappen staan opgesteld naar mijn koopgedrag uit het verleden”.
Geen voorbeelden
Opmerkelijk is dat tijdens het congres van de Direktbank vrijwel geen voorbeelden werden genoemd of gepresenteerd van het financiële intermediair dat zich op Internet begeeft. Wel werd het world wide web afgezocht op het voorkomen van de naam Direktbank. Dat leverde echter bitter weinig op; een enkele productpresentatie op de website van Harsevoort Assurantiën en een Duitse naamgenoot van de Direktbank daargelaten. Wellicht zijn er nog maar weinig financiële dienstverleners online. Het lijkt er op dat de door de sprekers geuite sombere voorspelling ten aanzien van de distributie voorlopig nog even uitblijft.
Daarentegen kregen de congresbezoekers van spreker Maurice de Hond wel live beelden voorgeschoteld van de verkeerssituatie in en rond Seattle. Erg handig als je er toevallig moet wezen. Wat meer gericht op de praktijk van de aanwezigen was het aanschouwen van gemak waarmee de Internet-goeroe een CD van zijn keuze in Amerika uitzocht, beluisterde en vervolgens had kunnen bestellen (www.cdnow.com).
Internet-sceptici
Speciaal voor de aanwezige Internet-sceptici vergeleek Maurice de Hond tijdens het congres het stadium waarin het medium Internet zich momenteel bevindt met dat van de telefoon in 1927. “Als ik de telefoon – zo’n ouderwets apparaat met slinger en telefoniste – destijds gedemonstreerd had, zou iedereen in de zaal, ondanks de krakende lijn en het regelmatig onbedoeld verbreken van de verbinding, onder de indruk zijn geweest van de mogelijkheden die het biedt. Vervolgens zou ik een toekomstbeeld schetsen waarbij iedereen een telefoonaansluiting heeft en er zelfs vanuit auto’s of op straat getelefoneerd kan worden, en bijvoorbeeld vertellen over de populariteit van het gebruik van sekslijnen. Na die toekomstvisie zou het merendeel van de aanwezigen waarschijnlijk denken dat ik behoorlijk in de war was.”
De Hond voorspelt eenzelfde ontwikkeling op het gebied van gebruik en toepassing van het medium Internet. “Alleen kent Internet een veel hoger ontwikkelingstempo dan de telefoon. Internet heeft er volgens mij niet meer dan tien jaar voor nodig om tot volledige wasdom te komen. Zo rond het jaar 2005 zal iedereen in de westerse wereld aangesloten zijn op een Internet-achtig netwerk. De techniek zal geëvolueerd zijn en ergens tussen de pc, televisie en telefoon uitkomen. Dat zoiets snel kan gaan, bewijst het faxapparaat. In 1980 was er vrijwel geen enkel bedrijf dat over een fax beschikte en tien jaar later had vrijwel ieder bedrijf er een.”
Kortom: volgens De Hond staan ons nog grote ontwikkelingen op Internet-gebied te wachten. “Niet de eerste primitieve technische uitvoering van een nieuw apparaat is bepalend voor de verdere ontwikkeling ervan. Het gaat om het idee dat er achter zit.”
Voor de aanwezigen die aan de presentatie een echte Internet-fobie hadden overgehouden, besloot Joost Steins Bisschop zijn presentatie met een gevoelig liedje over Ana Loog. Boodschap van de chanson: ondanks de snel oprukkende digitale wereld zal er altijd behoefte blijven aan gewone menselijke contacten.
Chipknippen met doorlopend krediet
Met ingang van 1 juli kunnen doorlopend kredietklanten van de Direktbank beschikken over een Europas met chipknip. Dit maakte directeur Willem Jan van den Heuvel bekend tijdens het jaarcongres. Voorzien van het nieuwe pasje kunnen de klanten van de Direktbank ook bij chipknip-automaten in winkels over hun krediet beschikken. De kaart kan tot maximaal f 500 worden opgeladen. “Wij bieden onze klanten hiermee gratis een exclusieve service”, zei Van den Heuvel, terwijl hij een uitvergroot model van het pasje onthulde. De directeur wilde niet zeggen hoeveel aan een krediet gekoppelde Europassen van de Direktbank op dit moment uitstaan.
Willem Jan van den Heuvel: “Exclusieve service”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.