nieuws

‘Concentratie diensten levert veel voordeel op’

Archief

Het concentreren van activiteiten waarvoor een zelfde expertise nodig, ook wel Shared Service genoemd, levert een efficiency-verbetering op van 22%. Tot deze conclusie komt het onderzoeksbureau Magnitude Consulting uit Soesterberg.

Het onderzoeksbureau publiceert binnenkort de resultaten van een onderzoek: Shared Services: ‘Kiezen én delen: de stand van zaken in de financiële sector’. Voor het onderzoek zijn managers van 144 financiële instellingen benaderd; 72 instellingen hebben gereageerd.
Uit het onderzoek blijkt dat 45% van de respondenten reeds gebruik maakt van Shared Services; 30% geeft aan dat de organisatie nog bezig is met de implementatie of daar binnenkort mee begint en nog eens 15% overweegt binnenkort dit concept te implementeren.
De bedrijven die actief zijn op dit gebied verwachten hiermee gemiddeld 22% aan kosten te besparen. Shared Services lijkt daarmee te leiden tot een behoorlijke efficiency-slag in de financiële sector, zo stellen de onderzoekers. Verder zou uit het onderzoek blijken dat kostenverlaging niet de enige doelstelling is, maar wel de belangrijkste. @PLI = De onderzoekers verwachten dat het accent van Shared Services-initiatieven de komende jaren zal verschuiven. “Lag de focus de afgelopen jaren met name op de concentratie van backoffice- en stafactiviteiten, in de toekomst worden steeds meer front- en midoffice-activiteiten in Shared Service Centers ondergebracht.”
Veertig procent van de respondenten ziet Shared Services als ‘tussenstation’ voor verzelfstandiging. “Opmerkelijk is dat slechts 18% van de instellingen op dit moment pleit voor een zelfstandige positionering van het Shared Service Center.”
Daarnaast ziet 42% van de respondenten Shared Services als ‘tussenstation’ voor outsourcing.
Als belangrijke obstakels die een goede implementatie in de weg staan, noemt 55% met name het gebrek aan draagvlak bij managers en 43% verouderde IT-systemen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.