nieuws

Claims van polishouders tegen Aegon hopen zich op

Archief

Aegon zal zich nog eens twee keer moeten verantwoorden voor de rechter voor de verkoop van producten die in de ogen van consumenten ondeugdelijk waren. De gewraakte producten zijn in dit geval Spaarlift van NVG en Koersplan van Spaarbeleg.

De laatste rechtszaak vloeit voort uit een eerder conflict tussen Aegon en de Stichting Spaardersbelangen, ondersteund door de Consumentenbond. Drie jaar geleden leidde dat conflict, ontketend door polishouder Wilko Rozeboom, tot een schikking. Rozeboom en nog tweehonderd andere Koersplan-deelnemers gingen daarmee niet akkoord en richtten de Belangenvereniging Spaarders Spaarbeleg op. Volgens voorzitter Peter Roeting gaat dit najaar in Utrecht de juridische procedure van start.
Spaarlift
Nieuw is een procedure die zo’n 130 klanten van voormalig ziekenfonds Oost-Nederland (nu Menzis) willen beginnen tegen Amicon en Aegon. De Vereniging Gedupeerde Spaarliftformule gaat beide verzekeraars een schikkingsvoorstel doen en laat zich bijstaan door de Hengelose advocaten Blankestijn en Op de Weegh, die al aangeven een juridische bodemprocedure niet te schuwen.
De gedupeerden zeggen samen zo’n e 250.000 te hebben verloren in aandelen: de helft van hun totale inleg. Zij dachten te sparen, maar blijken via de verzekering Spaarlift al jarenlang aandelen te kopen. In de Twentsche Courant Tubantia stellen twee polishouders pas dit jaar het eerste polisafschrift te hebben ontvangen. Van hun respectievelijke inleg van e 4.500 en e 22.000 – sinds 1994 – bleek nog e 2.600 en e 12.000 over.
NVG verkocht het product Spaarlift via tussenpersonen én via de zorgverzekeraars Oost-Nederland en RZG, inmiddels allebei onderdeel van het Menzis-concern. “Dat vind ik juist het schrijnende van deze zaak”, aldus Op de Weegh. “Dat juist een ziekenfonds verzekerden tot aankoop aanzet en daarbij niet rept over beleggen, maar alleen over sparen.”
Aegon bestrijdt de klachten. “Wij hebben destijds in alle uitingen gecommuniceerd dat het om een beleggingsproduct ging. Ons valt niets te verwijten.”
Grote blaren
Na de succesvolle verkoopjaren in het laatste decennium van de vorige eeuw, lijkt nu met name Aegon op de blaren te moeten zitten voor de gebrekkige voorlichting uit die tijd. Meest bekend is de eerder genoemde schikking die in 2000 werd getroffen met de Stichting Spaardersbelangen. Productverbeteringen met terugwerkende kracht bij 325.000 Koersplannen kostten Aegon toen naar schatting e 55 mln.
Een jaar later kwam Aegon zestig gedupeerden van intermediairbedrijf P. Bouwman Consultancy tegemoet door 70% van hun verloren beleggingsgeld te vergoeden. Die schikking kostte e 2 mln. Onlangs werd nog bekend dat Aegon zo’n 250 afnemers van het aandelenleaseproduct Vermogensrendement voor in totaal e 20 mln heeft gecompenseerd.
Voorzover bekend lopen er nu nog drie procedures tegen Aegon. Naast die van de Belangenvereniging Spaarders Spaarbeleg en die van de Vereniging Gedupeerden Spaarliftformule is er nog de Vereniging Consument & Geldzaken, die ageert tegen het aandelenleaseproduct SprintPlan van Spaarbeleg. Verder lopen er nog diverse klachten tegen Legio Lease en huidig eigenaar Dexia Bank Nederland. In hoeverre dergelijke claims nog worden doorgeschoven naar toenmalig Legio Lease-eigenaar Aegon is niet bekend.
Een reclamefolder voor het Koersplan van Spaarbeleg.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.