nieuws

Chronisch zieken als aparte doelgroep

Archief

Chronisch zieken als doelgroep. En dat in de wereld van verzekeraars die hun portefeuille het liefst zo “schoon” mogelijk houden. Het kan, want dat bewijzen Paul de Roo en Ernst Arens sinds enkele jaren.

Het assurantiekantoor De Roo & Arens in Lelystad adverteerde onlangs voor het eerst in een landelijk dagblad. De lezer werd als volgt om aandacht gevraagd: “Chronisch ziek? Ondervindt u problemen met het afsluiten van een levensverzekering (…) omdat u een chronische ziekte heeft? 95% van onze klanten kunnen wij wel helpen!” Het aantal reacties viel overigens tegen, aldus Arens.
Tot nu toe heeft De Roo & Arens altijd zonder al te veel advertentie-inspanningen zaken kunnen doen. Beide directieleden bewegen zich vanuit hun persoonlijke achtergrond al in de wereld van de chronisch zieken en hebben op die manier hun naam gevestigd. “Laat onze naam maar vallen bij een patiëntenvereniging. Ik denk dat de meeste van ons gehoord hebben en inmiddels vertrouwen hebben in onze werkwijze.”
Schoon
Vertrouwen dat niet snel gewonnen is, weet Arens. “Mensen met dergelijke aandoeningen hebben van nature de neiging zich gediscrimineerd te voelen.” En niet altijd ten onrechte, zo weet Arens uit eigen ervaring. “Ik ben zelf diabetes-patiënt en de zoon van Paul lijdt ook aan diabetes (suikerziekte).”
Op die manier kwamen Arens en De Roo als Financial Consultants van levensverzekeraar Legal & General in aanraking met de Diabetes Vereniging Nederland (50.000 leden). “In 1996 hebben we een idee uitgewerkt om leden van deze vereniging collectief te verzekeren bij Legal & General”, weet Arens nog. “We hebben de groep aangeleverd bij Legal & General en moesten toen op het matje komen bij directeur Bob van den Bergh. Hij gaf ons te kennen ‘de portefeuille schoon te willen houden’. Nou, toen hebben ze me even tegen moeten houden. Maar goed, laat ik het netjes zeggen, de samenwerking was vanaf dat moment bekoeld en in 1997 zijn we voor onszelf begonnen.”
Risicodragers
Feit blijft natuurlijk dat vrijwel alle verzekeraars voorwaarden (hogere premie, minder dekking) stellen aan verzekeringen voor mensen met een aandoening als bijvoorbeeld diabetes. “Kijk, als je diabetes hebt, zul je altijd een toeslag moeten betalen. Maar wat wel kan uitmaken, is de hoogte van die correctie.”
De Roo & Arens slaagt erin collectieve verzekeringenscontracten te sluiten voor diverse patiëntenverenigingen, zoals de Diabetes Vereniging, de Epilepsie Vereniging en sinds kort de Chronisch Zieken- en Gehandicaptenraad (350.000). “Volgens cijfers van de overheid hebben drie miljoen Nederlanders een vlekje, dus onze doelgroep is ruim.”
Voorbeelden van verzekeringen zijn een rechtsbijstandpolis van risicodrager LAR en een reis- en ongevallenverzekeringen van AIG. Een uitvaartverzekering staat in de steigers. De kern van de activiteiten ligt echter bij levens- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Arens noemt hier geen namen van risicodragers. “Verzekeraars staan niet echt te springen om het imago van ‘chronisch-ziekenverzekeraar’ te krijgen.” Met de verzekeraars is onder meer om die reden afgesproken met eigen labelproducten te werken.
Een andere reden is dat De Roo & Arens leven- en aov-risico’s bij meerdere maatschappijen onderbrengt. “Voordat een akkoord rond is, is er een aardig woordje gewisseld met de betreffende verenigingen en de diverse verzekeraars. Effectief houdt het in dat wij eerst de medische achtergrond van een (potentiële) klant bekijken en pas dan een selectie maken welke van de verzekeringspartijen het beste bij deze klant past. Voor de diverse groepen doen we daarom met diverse verzekeraars zaken. We staan in nauw contact met medisch adviseurs van enkele maatschappijen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.