nieuws

Centraal Beheer verzekert stroomschade Nuon-klanten

Archief

Energiebedrijf Nuon gaat zijn mkb-klanten een stroomschadeverzekering aanbieden. Risicodrager is Centraal Beheer Achmea. De polis wordt voorlopig alleen aangeboden aan zo’n 10.000 mkb’ers die gebruik maken van het Nuon-netwerk.

Nuon heeft het initiatief genomen voor de nieuwe polis. “Wij keren aan ondernemers volgens de huidige regelgeving een compensatie van e 35 uit bij een stroomstoring van meer dan vier uur”, zegt een woordvoerder. “Met deze verzekering kunnen wij wat meer bieden.”
De polis voorziet in uitkering van een vast bedrag bij een stroomstoring van meer dan twee uur. Voor de eerste twee uur storing wordt geen vergoeding uitgekeerd. Daarna wordt voor elk uur, of deel daarvan, een vast bedrag vergoed. “Is er een storing van drie uur en vijf minuten, dan wordt dus twee uur vergoed.” Er wordt per stroomstoring maximaal zesmaal de uurvergoeding uitgekeerd. Aan de totale uitkering aan alle verzekerden heeft Centraal Beheer overigens wel een maximum gesteld: dat is e 2 mln per jaar. De vergoeding wordt aan het einde van het kwartaal uitgekeerd.
Er zijn drie mogelijkheden: een premie van e 6,50 per maand is goed voor een uitkering van e 100 per uur stroomstoring, voor e 14 per maand krijgt de ondernemer een uurvergoeding van e 250 en bij een premie van e 27 keert Centraal Beheer voor elk uur e 500 uit. Hoe hoog de werkelijk geleden schade is, blijft buiten beschouwing.
Nuon telt circa 300.000 klanten in het midden- en kleinbedrijf. Daarvan hebben er 10.000 een mailing ontvangen met het aanbod een stroomschadeverzekering te sluiten. “De verzekering kan alleen gesloten worden door klanten die gebruik maken van ons eigen netwerk Continuon. Wij kunnen nu door de open energiemarkt wel landelijk energie leveren, maar als dat gebeurt via het netwerk van een ander energiebedrijf, bieden wij de polis niet aan.” Nuon is eigenaar van gas- en elektriciteitsnetten in onder meer (delen van) Friesland, Flevoland, Gelderland, Noord-Holland en Zuid-Holland.
Samenwerking
De nieuwe verzekering is niet de eerste vorm van samenwerking tussen Achmea en Nuon. Begin 2001 werd een samenwerking aangekondigd op het gebied van aanvullende diensten voor Nuon-klanten. De uitwerking van dat idee nam anderhalf jaar in beslag en leidde tot de joint-venture Achmea Nuon Woonservice, die abonnementhouders bij schade en storingen van spoedeisende hulp voorziet.
Volgens Theo Zurhake, manager commercial lines bij Achmea, wordt eerst bekeken hoe de tienduizend aangeschreven mkb’ers op de nieuwe polis reageren. Daarna kunnen mogelijk meer klanten de polis sluiten. “We hebben al een lange relatie met Nuon. Voor klanten van andere energieleveranciers gaan we niet zo’n polis ontwikkelen.”
Alleen ondernemers die stroom afnemen via het Nuon-netwerk kunnen de polis sluiten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.