nieuws

Centraal Beheer is op Internet een bookmark waard

Archief

Centraal Beheer

www.centraalbeheer.nl
New Media Marketplace, een kenniscentrum op het gebied van Informatie- en Communicatietechnologie in onder meer de financiële dienstverlening, bekijkt en bespreekt in opdracht van Assurantie Magazine Internet-sites uit de verzekeringsbranche. In deze serie zijn Levob, Duine Adviesburo en Monuta reeds besproken. Dit keer is Centraal Beheer aan de beurt.
door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
Rondkijkend op de site van Centraal Beheer (laatste bezoek 17 juni) valt het op dat deze site niet is opgezet vanuit de produkten van Centraal Beheer maar vanuit de handelingen, de activiteiten die je als mens onderneemt. Daarbij ligt het accent meer op de particuliere consument, als gezinslid, vakantieganger en huisbezitter dan de consument als ondernemer.
De homepage toont een foto van hoofdkantoor van Centraal Beheer en biedt de keuze tussen Consument, Ondernemen, Apeldoorn m@ilen, Wie weet wat, Commercial prijsvraag, On-line, Site-info, Index, Jobs en een vaandel.
De keuze voor Consument leidt tot de metafoor van het dorpsplein. Het is niet altijd even duidelijk welke keuze je maakt door op bepaalde plekken van het dorpsplein te klikken. De fotograaf geeft tips voor de fotograaf op vakantie ( o.a. ‘Hou op vakantie altijd je ogen open. De mooiste foto’s maak je vaak als je er niet op voorbereid bent’). Groenbak geeft informatie over compost maken; Moeder en kind over de gezinsrisicoverzekering; Op weg over schademeldingen (vreemd genoeg niet per e-mail, maar ‘even Apeldoorn bellen’). Dezelfde keuze kan veelal op meerdere manieren worden benaderd; via een icon, via de metafoor of via de tekstuele keuze.
Wie kiest voor Ondernemen krijgt als metafoor een pagina van een krant; men kan dan kiezen voor de koppen van de krante-artikelen. Zo resulteert de optie ‘financieel’ in de financiële pagina van Teletekst. ‘Het weer’ sluist door naar het KNMI. Er is hier weinig eigen informatie van Centraal Beheer te vinden.
Bovenaan de homepage trekt een klein vliegend koffertje de aandacht voor de direct af te sluiten Reisverzekering. Het verschaft een formulier, waarmee een online-berekening kan plaatsvinden. Er wordt gevraagd om diverse gegevens over de reis. Vervolgens toont de pagina een berekening van de kosten. Indien de verzekering via Internet wordt afgenomen, krijgt de klant de dekking voor de eerste reisdag cadeau. Centraal Beheer bevestigt de verzekering per e-mail. Met behulp van een machtiging wordt de betaling verricht. Indien alle gegevens geldig zijn en het bedrag daadwerkelijk van de bankrekening kan worden afgeschreven, is de verzekering ook werkelijk afgesloten. Blijkbaar is deze wijze van betaling (zonder handtekening) ook voor de bank aanvaardbaar.
Prompte Appoldronem Vocare is een studentikoze vertaling van de slogan van Centraal Beheer (Even Apeldoorn bellen) en biedt een digitale studentenvereniging met hoog corporaal gehalte, inclusief feuten, ontgroening en introducties (5 digitale handtekeningen dient men te verzamelen). De doelgroep blijkt zich bij aanmelding ook werkelijk te beperken tot echte studenten: het collegekaartnummer wordt gevraagd. Het is niet geheel duidelijk wat Appoldro hier te zoeken heeft, los van het feit dat Centraal Beheer de sponsor van deze site is.
Jobs biedt vacature(s) en stageplaatsen, inclusief omschrijvingen van de functies. Opmerkelijk is hier de verwijzing naar Intermediair Online.
Site Info en Index. Hoera, een duidelijke index! Daarnaast ook site-informatie via Site info: beschrijvingen van gebruikte termen op de site, in de vorm van hyperlinks.
De keuze Wie Weet Wat brengt U in contact met Tania Heine (420 Kb). Daarnaast geeft Tania al meteen (geschreven) antwoord op de meest gestelde vragen.
Commercials en prijsvraag geeft informatie over commercials van Centraal Beheer. Daaraan gekoppeld is een prijsvraag over de bestaande commercials. Naar ons idee zou het leuker zijn om de bezoeker bijvoorbeeld te vragen een script te schrijven voor een nieuwe commercial van Centraal Beheer.
Bij het invullen van de prijsvraag is er geen mogelijkheid om het eigen e-mail adres op te geven; ook het verzenden van een leeg formulier geeft geen problemen.
Apeldoorn m@ilen bevat niet één standaard invulscherm om een elektronisch berichtje aan Centraal Beheer te sturen, maar is per onderwerp ingedeeld. Klakkeloos een mailtje versturen is er dus niet bij.
Conclusie
De digitale teerling is geworpen, de keuze voor Internet is duidelijk gemaakt. De particuliere consument krijgt de meeste aandacht van Centraal Beheer. Ondernemers worden vooralsnog tevreden gesteld met wat geleende Internet-pagina’s. Deze ‘tweekoppige tamboer’ wordt ondersteund door een klein legertje frivole majorettes, variërend van een soap-opera tot een virtuele studentenvereniging.
Als de aandacht beter wordt verdeeld en van dit niveau blijft, zal Centraal Beheer zich een positie in veel bookmark-files verwerven.
Beoordeling Centraal Beheer
Vorm
Site is duidelijk, makkelijk te bewandelen en vrij snel.
De kleuren achter elke pagina zijn aangepast aan het onderwerp; Soap heeft roze velours; Ondernemen het grijzige van een krant; Consument is kleurrijk en de Reisverzekering beschikt over een blauw koffertje. Centraal Beheer voerde per 1 juli een nieuwe huisstijl in, en die is ook op die dag verwerkt op de site.
Inhoud
De site bevat veel informatie zonder dat de bezoeker het gevoel krijgt daarmee te worden overladen. In het formulier voor de berekening van de premie voor een reisverzekering zijn de vragen ‘gelinkt’ naar meer toegespitste informatie over dat onderdeel.
De pagina Ondernemen biedt voornamelijk links naar pagina’s van Teletekst voor valutamarkt en financieel nieuws. De overige informatie blijkt actueel. Op 1 juli is de tekst over afschaffing van ANW per 1 juli verwijderd en vervangen door een nieuw bericht. Bij commercials wordt beloofd dat er elke maand twee nieuwe commercials te zien zijn.
Nieuwe Technologie
Centraal Beheer maakt op een goede manier gebruik van nieuwe technologie. Indien we dat willen, zijn de commercials met video en geluidsfragmenten te downloaden. Het maken van Online-berekeningen en vervolgens kunnen afsluiten van de reisverzekering zijn ook goede voorbeelden van het gebruik van nieuwe technologie.
Prikkel
De snelle online-berekeningen geven de bezoeker praktische informatie. Het direct kunnen afsluiten van een reisverzekering met als voordeel één gratis dag dekking, kan zeker een stimulans zijn om deze site te bezoeken. En hoe zal het aflopen met de soap, zal het door de bezoeker aangegeven verloop van het verhaal ook werkelijkheid worden? Wellicht dat Centraal Beheer hiermee nieuwsgierige bezoekers blijft aantrekken.
Betrokkenheid
De site toont professioneel en serieus. Bij de aanbiedingen en berekeningen bestaat veelal de mogelijkheid om een e-mail te sturen. Dit vergt volop interne fullfillment. Gezien de verdeling naar onderwerp bij het versturen van een e-mail naar Centraal Beheer, is er een grote kans dat dit goed zal verlopen.
Joost B.M. Steins Bisschop is directeur van de SPC Groep, waarvan New Media Marketplace (NMM) een onderdeel is. Marenna van Reijssen is hoofd publicaties en onderzoek van NMM. ************************** Martin let op: Het kader ‘Hoe wordt een site beoordeeld?’ kan overgenomen worden uit het afgelopen nummer, maar onder het kopje PRIKKEL moet de naam Monuta veranderd worden in Centraal Beheer.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.