nieuws

Centraal Beheer claimt primeur met commercial in spelvorm

Archief

“Calucci, the game, play it now!” Met die kreet zegt Centraal Beheer voor een primeur te zorgen in de reclamewereld. De direct-writer uit het Achmea-huis heeft een computerspel gemaakt van een televisiecommercial en hoopt zijn reclame zo een nieuwe dimensie te geven.

Felix Tenniglo, directielid van Achmea Particulieren, is laaiend enthousiast over het samen met reclamebureau DDB uitgedokterde spel. “Tests wijzen uit dat mensen het spel gemiddeld 20 tot 25 minuten spelen en dat ze daarna ook andere onderdelen van onze website bezoeken.” En dat is winst, weet Tenniglo, volgens wie internetters voorheen gemiddeld zeven tot acht minuten op de website van Centraal Beheer verbleven.
De commercial ‘Getuige’ draait om een man die in de rechtbank getuigt tegen maffiabaas Calucci, in ruil voor een nieuwe identiteit. Aangekomen in zijn nieuwe leefwereld, ergens in een uithoek van de Verenigde Staten, blijkt hij de 100.000e inwoner van het stadje te zijn en massale media-aandacht te krijgen. Het resultaat: weg anonimiteit en ‘Even Apeldoorn bellen…’
Centraal Beheer heeft de clip deze maand in de herhaling gegooid en roept met een nakomend filmpje (tag on) de kijker op naar zijn website te gaan. Daar kan the game worden gespeeld. De essentie is dat de speler in de huid van de kroongetuige kruipt op het moment van aankomst in zijn nieuwe huis. Met de muis kunnen keuzes worden gemaakt, die in vele gevallen fout zijn en leiden naar ‘Even Apeldoorn bellen’. Met de juiste spullen uit het huis is slechts één vluchtroute de juiste.
Leeuw
Centraal Beheer ontwikkelde eerder een spelletje naar aanleiding van een televisiecommercial. Dat betrof een behendigheidsspel, met als doel zo lang mogelijk een leeuw op het dak van een Volvo te houden. Het aantal downloads van het eenvoudige spel blijkt 300.000 te zijn. De commercial zelf werd 75.000 keer gedownload, naast 9.000 videodownloads op mobiele telefoons en 6.500 ringtones van het nummer The lion sleeps tonight.
Van het nieuwe type game-commercial gaat Centraal Beheer er meer maken. “Heb je altijd al de sympathieke jongens uit de commercial ‘Rio’ een tweede kans willen geven? Of willen kijken wat er nu echt gebeurde met die familie die vrolijk met een levensechte leeuw op het dak hun garage inreed? Het knagende gevoel dat je overhoudt aan een ‘Even Apeldoorn bellen’-commercial kun je na 20 jaar eindelijk rechtzetten door zelf het dreigende onheil af te wenden”, zo kondigt de Achmea-dochter het Calucci-spel aan. “We gaan mee in het veranderende medialandschap en laten een game een integraal onderdeel zijn van een commercial in de conceptfase”, zegt John Steggink, binnen Centraal Beheer verantwoordelijk voor online initiatieven.
Internetverkoop
Tijdens een presentatie voor internationale verzekeringsjournalisten liet Tenniglo zich ontvallen dat klanten van Centraal Beheer enkele eenvoudige verzekeringsproducten al voor meer dan de helft volledig via internet sluiten. “Daar komt geen telefoon meer aan te pas”, aldus Tenniglo. Het gaat hoogstwaarschijnlijk om reis-, woonhuis- en autoverzekeringen, maar dat wilde Tenniglo niet bevestigen.
Wel hield hij zijn publiek voor dat pas sprake is van het begin. “We gaan toe naar een consument die zichzelf met behulp van internet volledig bedient.” Het onderscheidend vermogen van de verzekeraar zit ‘m in dat geval alleen nog in de premie, de service – vooral in geval van schade – en zijn reputatie.
‘Getuige’: Calucci, the game!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.