nieuws

CDK Bank maakt balans op bij viering lustrum

Archief

CDK Bank, dochter van Fortis, wil binnen enkele jaren uitgroeien tot een volwaardige bank voor het intermediair. Het balanstotaal zal moeten worden opgeschroefd tot enkele tientallen miljoenen.

Deze doelstelling ontvouwde statutair directeur Mart Brouwer tijdens de eerste lustrumbijeenkomst ‘High 5′ in het Jaarbeurscongresgebouw in Utrecht waar meer dan tweehonderd tussenpersonen op af waren gekomen.
CDK Bank – die eind maart haar nieuwe bedrijfslogo presenteert – is de afgelopen vijf jaar dankzij de samenwerking met meer dan vierhonderd tussenpersonen sterk gegroeid: het balanstotaal is toegenomen van zo’n f 220 mln in 1993 naar ruim f 3 mld vorig jaar.
Afscheid genomen
Deze groei is gepaard gegaan met een sanering van het relatiebestand, vertelde Brouwer. “Van tientallen tussenpersonen is afscheid genomen, omdat er geen grondslag was voor een profijtelijke samenwerking.”
Hij memoreerde dat een deel van het intermediair zich niet richt op de verkoop van consumptief krediet voor CDK Bank. “Van de producerende tussenpersonen heeft het merendeel nog niet echt ontdekt hoe lucratief de verkoop van ons product wel is”, aldus Brouwer.
Zes regio’s
Collega-directeur Eric Bevort kondigde onder meer aan dat het werkgebied van CDK Bank heringedeeld wordt. In het eerste kwartaal van dit jaar wordt het aantal regio’s uitgebreid van vier naar zes. “Op die manier kunnen we slagvaardiger en flexibeler inspelen op de wensen en behoeften van tussenpersonen”, zei Bevort.
Ook zal de bank een hypotheekafdeling gaan inrichten waar hypotheken ‘à la carte’ beschikbaar zullen komen. Bevort: “Dit jaar willen we komen met een aandelenhypotheek en een flexibele spaarhypotheek.”
Verder kondigt de bank aan een spaarleen-product te willen ontwikkelen en een doorlopend krediet met een aflossing gebaseerd op het opgenomen bedrag. Dit jaar zal CDK Bank drie marketingacties gaan houden voor consumptief krediet, hypotheken, en vermogensvorming.
Opleiding
Brouwer benadrukte verder dat het portefeuillerecht voor de financiële dienstverlening nog steeds niet wettelijk is geregeld. Ook zijn er geen wettelijke opleidingseisen, ondanks inspanningen van CDK Bank. De bank was ooit een van de initiatiefnemers tot een landelijk erkend en op het intermediair toegespitste bancaire opleiding. “Alle initiatieven ten spijt is die opleiding er nooit gekomen”, aldus Brouwer.
Hij antwoordde op de vraag van directeur Ton de Grouw van het gelijknamige assurantiekantoor in Vlijmen dat bij CDK Bank het portefeuillerecht is vastgelegd in de aanstellingsovereenkomst. De Grouw: “Dat is heel wat vergeleken met een agentschap van de voormalige NMS Bank (nu Regio Bank). Die kan bij een geschil de hele portefeuille overdragen aan een ander kantoor.”
Fortis voert campagne
Fortis gaat per 31 maart een reclamecampagne voeren om wereldwijd de naamsbekendheid van het concern te vergroten. De doelstelling is een naamsbekendheid van minimaal 50%, aldus directeur Communicatie Hans Herremans van Fortis tijdens de CDK-bijeenkomst. de campagne ondersteunt de introductie van het nieuwe logo dat de zichtbaarheid en herkenbaarheid van de Fortis-bedrijven moet vergroten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.