nieuws

CDK Bank laat zich moeilijk vinden

Archief

CDK Bank, een dochter van Fortis, is voor de bezoeker alleen maar te vinden op Internet. Nergens staat waar CDK Bank zich fysiek bevindt. Het lijkt er op dat de moeder haar schaapjes alleen maar in de stallen van de tussenpersoon wil hebben. Maar waar is dan het e-mail adres van de tussenpersoon?

door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
CDK Bank zal niet een grote algemene bekendheid genieten. Dus wordt direct op de homepage onverholen vermeld dat het hier een dochter van Fortis betreft, actief in de markt via professionele (assurantie-) intermediairs. De verplichtingen van CDK-bank worden onvoorwaardelijk gegarandeerd. Stel je eens voor dat het niet zo zou zijn!
Intermediair
Aan het begin van elke rubriek worden we erop gewezen dat we via een postcode-programma een intermediair bij ons in de buurt kunnen vinden, Voor meer informatie of voor deskundig advies.
Bovenaan de homepage treffen we meteen een hyperlink naar meer informatie over Lenen. De link naar “De kortste weg naar uw ideale lening” leidt tot informatie over drie mogelijkheden van kredietverstrekking door CDK en alle voordelen op een rij.
Prijsvraag
Een paar dagen later staat er bovenaan de homepage een Prijsvraag: “Test uw kennis op het gebied van Sparen”. We moeten drie vragen oplossen en CDK wil weten hoe we terecht zijn gekomen op de site. De antwoorden zijn te vinden op de site. Al bladerend raak je wel steeds je ingevulde gegevens kwijt, maar we hopen maar dat de toegezegde “leuke attentie” dat goedmaakt.
Rubrieken
Aan de linkerkant staat het menu met de onderwerpen ‘Hypotheken’, ‘Lenen’, ‘Beleggen’, ‘Sparen’, ‘Toekomsttip’, ‘Rentetarieven’, ‘De Euro’ en ‘Reacties’.
In de rubriek ‘Hypotheken’ worden we na de verwijzing naar de CDK-adviseur aan de hand genomen: “Stapsgewijs lopen wij de volgende punten met u door om u alvast een beetje thuis te maken in de materie”. Er volgt informatie over hypotheekvormen, rentevormen, kredieten, lenen en voorwaarden en toegespitste informatie over bouwen, verbouwen en subsidieregelingen. Tot slot een mooi rijtje: “Waar elke huizenkoper mee te maken krijgt”. Een informatieve lijst met onder meer uitleg over kosten koper, loonbeschikking en de fiscus.
Ondertussen staat er een knipperend verhuisdoosje te lonken naast de menu-indeling. Deze link brengt ons naar een pagina met ‘Slimme verhuistips’ en links naar relevante organisaties. Alles heel speels vormgegeven met bewegende iconen.
Lenen
De rubriek ‘Lenen’ opent met de zin: “Hoeveel kunt u lenen”? De vraag stellen is hem beantwoorden. Behalve bij CDK. Slechts tekst & uitleg is ons deel. Er is geen mogelijkheid om een rekensommetje te maken. Sporadisch treffen we een tabel met een rekenvoorbeeld aan.
Opvallend is dat we hier informatie vinden over meer soorten consumptief krediet dan via de link op de homepage. De ‘CDK persoonlijke lening’ en ‘CDK Privé Lease’ zijn toegevoegd. Bij ‘Persoonlijke Lening’ staat een tabel waaruit blijkt wat de te betalen kredietvergoeding is voor bepaalde bedragen en termijnen. Hadden we graag zelf ingevuld met een door ons gekozen bedrag en termijn.
CDK bank wijst ons ook op de risico’s van een loodzware financieringlast in geval van ziekte en werkloosheid. Gelukkig biedt zij ook daarvoor een oplossing. Tevens attendeert de bank erop dat elk aangevraagd krediet aangemeld wordt bij het Bureau Krediet Registratie.
Sparen en beleggen
De rubriek ‘Beleggen’ geeft informatie over de ‘CDK Beleggersgiro’ waarbij we in een aantal fondsen kunnen beleggen. Ook hier alleen tekst, geen grafische toelichting.
Sparen kunnen we ook bij CDK Bank en wel “volgens uw wensen”. CDK presenteert een zestal-spaarvormen. Bij de allerlaatste spaarrekening, de ‘Opstaprekening voor kinderen’ treffen we heel verrassend twee te printen kleurtekeningen aan. De ‘ToekomstTip’ is niet het gouden ei, maar geeft slechts tekst en uitleg over Persoonlijke Financiële Planning. Wat het is, hoe het tot stand komt en dat we het eigenlijk het beste is om het plan samen met die deskundige adviseur op te stellen.
Rentetarieven
‘Rentetarieven’ biedt een overzicht van alle door CDK gehanteerde spaar-, hypotheek en consumptief kredieten en de te betalen rentes.
De ‘euro’ heeft ook een eigen dossier op de site. CDK geeft aan wat de invoering van de euro betekent voor Sparen, Beleggen, Hypotheken en Lenen. Tevens onderaan een Euro Tijdslijn waarbij een aantal belangrijke momenten wordt toegelicht in een apart scherm.
De laatste rubriek uit het menu is ‘Reacties’. Hier een invulformulier om vragen of reacties over de site achter te laten. Duidelijk dus geen mogelijkheid om brochures of meer informatie aan te vragen. Dan moeten we op zoek naar het intermediair.
Conclusie
Het blijft interessant om te proberen te herleiden voor wie deze site nu eigenlijk bedoeld is, wat beoogt CDK met haar aanwezigheid op Internet? Naamsbekendheid? We verwachten van deze site geen spectaculaire stijging van het aantal bezoekers. Ze massaal lokken naar de tussenpersonen? Nou, we moeten het nog zien.
De mouwen zijn opgestroopt binnen de bank, en er is duidelijk karakter aan toegevoegd middels een paar uitgebreide rubrieken. Overigens, nergens staat vermeld waar CDK zich eigenlijk bevindt. De moeder wil haar schaapjes alleen maar in de stallen van de tussenpersoon hebben. Maar als dat dan werkelijk zo is, waarom worden de e-mail adressen van die tussenpersonen dan niet gegeven? Hebben ze die nog niet? Iedereen gratis e-mail aanbieden dan.
We blijven benadrukken dat het een streven zou moeten zijn om een communicatie-sessie zo lang mogelijk via hetzelfde medium te laten verlopen. En niet halverwege gedwongen worden om over te gaan op telefoon of brief. Want die tussenpersoon is lang niet altijd te bereiken buiten kantooruren.
En, waarom moet ik zo vaak gegevens invullen voordat ik een bericht mag versturen? Met ieder detail zou je toch blij moeten zijn, te beginnen met het e-mailadres. En dan komt de rest vanzelf, of niet.
Het is al met al als het eten van calamares; lange, taaie stukken, weinig beweging, en soms een lekker stukje.
Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen zijn werkzaam bij SPC Group in ‘s-Hertogenbosch.
www.cdk.nl
Beoordeling CDK Bank
Vormgeving
Onderaan de pagina staat een button die de bezoeker weer terugbrengt naar het begin van die rubriek. Althans meestal, maar ook wel eens niet. Dat is verwarrend. Mooie schilderijen vormen het herkenbare baken in de hoofdkeuzes. Speciaal laten maken?
Inhoud
De rubriek ‘Hypotheken’ zal zeker voor de huizenkopers veel nuttige informatie bevatten. De tips, overzichtelijke lijsten en de links naar externe organisaties als ‘De erkende Verhuizer’, ‘De Woningcourant’, ‘Amev’ en de ‘Vereniging van Hoveniers’ en ‘Groenvoorziening’ zijn waardevol.
We vinden geen onderlinge links die de inhoud op verschillende pagina’s met elkaar verbindt. Bijvoorbeeld de extra aandacht die de kredietverstrekking krijgt via de homepage wordt niet ondersteund door links naar de rubriek Lenen.
Mediumgebruik
CDK wendt het medium vooral aan om de bezoeker in contact te brengen met het intermediair. Heel legitiem, maar niet zo spannend. Weliswaar is de vormgeving van de pagina Hypotheken origineel en te printen kleurtekeningen zijn leuk.
De vraag gekoppeld aan de ‘Prijsvraag’ hoe de bezoeker de site heeft ontdekt, en de naw-gegevens in te vullen voor ontvangst van een attentie is een eerste stap naar het verzamelen van gegevens van bezoekers.
Prikkel
Voor een ieder die gaat verhuizen raden wij een bezoekje aan de informatieve pagina’s van de rubriek ‘Hypotheken’ aan.
Betrokkenheid
Op een verstuurd mailtje kregen we na twee dagen antwoord: ‘De site is in onderhoud’.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.