nieuws

Carrièremaker succesvol voor standhouders

Archief

Eind vorig jaar bezochten bijna duizend bezoekers van de banenmarkt de Carrièremaker de stands van een handjevol verzekeraars. Wat heeft dit inmiddels concreet opgeleverd? Er vonden meer dan honderd sollicatiegesprekken plaats. Uiteindelijk hebben de verzekeraars meer dan twintig mensen aangesteld.

De algemene indruk van de standhouders over de beurs in zijn totaliteit is positief. Een enkeling had wel een opmerking over het eten dat op was, maar over het algemeen was men goed te spreken over de organisatie van de beurs.
Ook over de bezoekers waren de standhouders zeer tevreden. Het niveau was wat men zocht; hbo of hoger. Een voordeel was eveneens dat er weinig schoolverlaters waren en dat de meesten al ervaring in de branche hadden. Als minpunt kan genoemd worden dat een groot aantal van de stands gevuld werd door IT-bedrijven en dat de verzekeraars ondervertegenwoordigd waren.
In dienst
Amev heeft, vinden zij zelf, goed gescoord op de Carrièremaker. Per dag had men ongeveer honderd serieuze bezoekers in de stand. Deze werden te woord gestaan door drie man, die de blaren op hun tong gepraat hebben.
Uit deze tweehonderd serieuze bezoekers zijn er uiteindelijk vier voor een gesprek uitgenodigd. Twee daarvan zijn ook daadwerkelijk in dienst getreden bij Amev. P&O adviseur Joris van de Heuvel noemt als groot voordeel van deze beurs “dat deze kleinschaliger is dan concurrent de Carrièrebeurs en dat ze gericht is op studenten”. In dat laatste komt volgens hem verandering doordat de organisatie van de Carrièremaker in zee is gegaan met een Amsterdamse studentenorganisatie.
Van de Heuvel zegt geen last te hebben gehad van de hoeveelheid IT-stands. Over het opleidingsniveau van de bezoekers was hij “zeer te spreken”.
Verder zegt Van de Heuvel dat Amev nooit veel last heeft gehad van de krapte op de arbeidsmarkt. Volgens hem is die krapte ook enigszins afgenomen. Op dit moment heeft Amev dertig tot vijfendertig vacatures openstaan, waar via de geijkte kanalen, zoals regionale dagbladen, werving- en selectiebureaus en uitzendbureaus geworven wordt.
Blij
Personeelschef Jos Buuron van Winterthur heeft negen nieuwe mensen aangenomen naar aanleiding van de banenmarkt in oktober. Hij is dan ook “heel blij”.
Winterthur stond ook op de eerste editie van de Carrièremaker in januari 1999 en nam toen vijf mensen aan. Buuron was toen al heel tevreden en verwachtte nu eigenlijk niet zo’n hoge score te halen. “Maar”, zegt hij, “we stonden weer op een zeer goede plek. Daar hadden we ook om gevraagd.”
“We hebben tijdens de laatste Carrièremaker veel mensen gesproken. Uiteindelijk zijn we met vijfentachtig CV’s naar huis gegaan. We hebben ongeveer vijfendertig mensen uitgenodigd voor een gesprek en kort na de beurs hebben we al zes mensen kunnen aangestellen, drie zijn later aangesteld.”
Winterthur zocht vooral mensen op hbo-niveau en juristen. Van de negen zijn vijf mensen aangesteld bij het onderdeel Leven, drie mensen bij Schade, één in de buitendienst en met de negende persoon is men nog in onderhandeling.
Buuron wil graag benadrukken dat het enthousiasme van de Winterthur-medewerkers een positieve uitstraling heeft op de bezoekers. “De ervaring heeft ons geleerd dat een stand die er vol uitziet, uitnodigend is voor bezoekers. Dus”, verklapt hij, “zorgen wij voor acht à negen man bezetting in de stand die gezellig met elkaar aan het praten zijn. Dat doet wonderen.” Winterthur heeft nu nog tien vacatures openstaan.
Pluimage
Het bedrijf ThisPas, een softwarebedrijf actief in de verzekeringsbranche, zocht mensen van diverse pluimage. Zowel IT’ers als mensen met verzekeringskennis zijn welkom bij dit bedrijf.
P&O adviseur Karin Vermeulen is enthousiast over de behaalde resultaten. “Ons doel was tweeledig. Allereerst wilden we natuurlijk medewerkers vinden, maar we stonden er ook voor onze naamsbekendheid. We hebben met acht man in de stand gestaan. Er zijn op die twee dagen ongeveer negentig gesprekken gevoerd. Daarvan hebben we er vijftien uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Uiteindelijk zijn vijf mensen aangesteld.
Bij twee waren we al uit de kosten. Dus met deze vijf hebben we boven verwachting gescoord. Het was de eerste keer dat we deelnamen aan zo’n soort banenmarkt. Kort geleden hebben we gestaan op de Carrièrebeurs. Dat was niet zo’n succes. Erg weinig bezoekers.”
ThisPas wil dit jaar zestig medewerkers erbij hebben en zal ook met een stand op de AM Banenmarkt staan.
Nihil
De SFB-groep met als hoofdactiviteit uitvoeringsinstelling en pensioenfonds voor de bouwnijverheid, heeft sinds enkele jaren ook een verzekeringspoot. Mark van Westerlaak, afdelingshoofd Schade, zegt veel mensen gesproken te hebben met een hoog kwaliteitsniveau. “We stonden er vooral om naamsbekendheid te genereren. Daarin zijn we geslaagd gezien het aantal gesprekken dat we gevoerd hebben. Het uiteindelijke resultaat is echter nihil.”
Van Westerlaak had zich de banenmarkt qua hoeveelheid stands groter voorgesteld. “Het aantal bezoekers viel niet tegen. Het liep lekker door. De kwaliteit van de mensen was divers. Veel hbo en universitair, en toch ook wel veel herintreders. We hebben geen last gehad van de IT-stands. We zochten ook geen IT’ers. Ik heb wel veel goed geklede mensen gezien die ik er van verdacht werkzaam te zijn in de IT-sector.”
De SFB-groep heeft momenteel ongeveer tien vacatures openstaan. Naar aanleiding van de banenmarkt zijn ongeveer tien gesprekken gevoerd, maar er zijn geen mensen aangenomen.
Inloopavonden
Voor Nationale-Nederlanden (NN) was het de eerste keer dat de verzekeraar op een banenmarkt stond, die niet in eigen huis georganiseerd was. “We zijn nog niet zo lang bezig met deze manier van werven”, zegt NN-recruiter Max Harteloh.
Zijn indruk van de Carrièremaker is goed. “We gingen er heen met het idee dat alles meegenomen is. We zochten mensen voor een aantal gespecialiseerde functies op het gebied van marketing, IT en buitendienst. We hebben in die twee dagen ongeveer vierhonderd mensen gesproken. Uiteindelijk hadden we ongeveer veertig CV’s bij ons waar we iets mee konden doen. Er zijn door ons zes mensen aangesteld. Drie in de buitendienst, twee bij marketing en één IT’er.”
NN hield zoals gezegd jaarlijks ook een aantal banenmarkten in eigen huis. Geïnteresseerden konden zich via voorinschrijving aanmelden voor zo’n banenmarkt. Van dat principe is NN inmiddels afgestapt.
“We organiseren nu zogenaamde ‘inloopavonden’, zowel in Den Haag als Rotterdam. In de hal komen zeven kramen te staan die bemand worden door mensen van diverse afdelingen die hun ‘waar’ moeten verkopen. In aanloop er naar toe hebben wij veel scholen bezocht om aan de inloopavond bekendheid te geven. Ook hebben wij in een aantal regionale kranten geadverteerd en in de bladen Metro en Spits. We zijn dringend op zoek naar schoolverlaters of mensen die hun hbo-opleiding niet hebben afgemaakt. Op dit moment zoeken wij ongeveer honderd mensen voor twintig vacatures.”
Al deze nieuwkomers krijgen bij NN een basiscursus. Daarna worden ze bij de teams gevoegd voor training on the job en volgen nog allerlei cursussen. Alles bij elkaar neemt het opleidingstraject voor deze schoolverlaters ongeveer drie jaar in beslag.
Het werk op een banenmarkt bestaat vooral uit praten, heel veel praten.
Veel bezoekers van een banenmarkt hebben hun CV al bij zich. Sommigen vullen ter plekke een formulier in.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.