nieuws

Carglass werkt samen met driekwart autoverzekeraars

Archief

Het autoruitherstelbedrijf Carglass heeft min of meer een monopoliepositie opgebouwd bij verzekeraars. Van de 60 maatschappijen met autoportefeuilles van enige substantiële omvang heeft ruim driekwart exclusieve prijsafspraken gemaakt met het glasherstelbedrijf.

In ons land zijn naar schatting 200 herstelbedrijven die zich bezig houden met onder meer de reparatie (harsinjectie) of vervanging van autoruiten. De omzet wordt geraamd op ongeveer f 150 mln per jaar, waarvan eenderde wordt geclaimd door Carglass Nederland (25 vestigingen), een van de zes autoruitherstelketens.
De andere (franchise)bedrijven actief op dit gebied zijn Novus, Autotaal, Auto Temp, De GlasGarage, en VasNed. Deze ketens hebben in totaal 100 vestigingen.
Niets strijdigs
De prijsafspraken (o.m. 35% korting op prijs van autoruit) die Carglass met 47 verzekeraars heeft gemaakt, waardoor de klant de helft van het eigen risico van f 300 hoeft op te hoesten, zijn volgens verkoopleider A. Thomaes te danken aan de goedkopere, betere, en betrouwbare dienstverlening. “We doen het domweg beter dan onze concurrenten. Daarnaast hebben we tienduizend soorten autoruiten in voorraad, en dus een veel ruimer assortiment dan de concurrentie.”
Thomaes wijst elke aantijging van de hand dat Carglass afspraken heeft gemaakt die in strijd zouden zijn met de mededingingswetgeving. “Begin dit jaar is door de Economische Controle Dienst (ECD) onderzoek ingesteld naar onze samenwerkingsvoorwaarden en daaruit is niets strijdigs met de wetgeving naar voren gekomen. Dat er weer een onderzoek zou lopen naar de werkwijze van Carglass is ook pertinent onjuist. Er wordt nu een mededingingsonderzoek ingesteld naar de positie van autoherstelbedrijven, waaronder clusters van reparatiebedrijven als Schadegarant en Topherstel.”
Op één paard wedden
Concurrent Autoglas Service Nederland (14 filialen) is een van de autoruitherstelbedrijven die zegt geen (prijs)afspraken te kunnen maken met verzekeraars. Directeur N. Koorn snapt niet waarom: “De autoruiten van Carglass zijn niet helderder dan die van ons. We leveren minimaal dezelfde kwaliteit als Carglass, terwijl ons ruitenpakket zelfs uitgebreider is.”
De stelling van Autoglas wordt min of meer gedeeld door adjunct-directeur commerciële zaken R.J.M. Otten van De Amersfoortse. Deze verzekeraar werkt samen met drie autoruitherstelbedrijven: Carglass, Novus, en Autotaal. Otten: “Waarom zouden we maar op één paard wedden. Het werkt een stuk flexibeler als we met drie partners zaken doen. Dat is beter voor ons én voor de klant.”
Desgevraagd zegt Otten dat De Amersfoortse in eerste instantie had gekozen voor Carglass. Nadien zijn op dezelfde condities samenwerkingscontracten gesloten met Novus en Autotaal. “Het is dezelfde deal die we met Carglass hebben gemaakt. Overigens hebben we met alledrie de glasherstelbedrijven goede ervaringen.”
Novus niet duurder
Andere verzekeraars die hebben gekozen voor een ander autoruitherstelbedrijf dan Carglass zijn Sun Alliance en OVVM, die samenwerken met Novus. Maatschappijen die geen afspraken hebben gemaakt over samenwerking met herstelbedrijven, zijn onder meer: Anova, Ansvar, Noord- en Zuidhollandsche Lloyd, OLM/Het Groene Land, RVS, Univé, VVS, ZLM, en Zwolsche Algemeene. Avéro, Centraal Beheer, FBTO werken met een eigen lijst van reparatiebedrijven, waarmee afspraken zijn gemaakt.
Delta Lloyd werkt samen met Carglass (vervanging van autoruiten) en Novus (ruitreparatie). Sun Alliance is de enige intermediair-maatschappij die al jarenlang exclusief voor Novus heeft gekozen en er niet over prakkizeert om te wisselen van herstelbedrijf. Hoofd autoschade H. Hazebroek: “Novus werkt niet duurder dan Carglass. Het bedrijf rekent identieke prijzen en geeft ons, net als Carglass, een korting van 35% op de prijs van voorruiten. De klant wordt vervolgens de helft van het eigen risico van f 300 in rekening gebracht.”
Directeur J.Th. Kamp van Repa Tech in Heenvliet, een van de 18 (franchise)bedrijven van Novus, vraagt zich af waarom verzekeraars desondanks massaal kiezen voor Carglass, terwijl gemiddeld 70% van alle ruitschades kan worden gerepareerd. Voor de klant, die geen eigen risico hoeft te betalen, en voor verzekeraars is dat de goedkoopste oplossing, zegt Kamp. “Ons gaat het niet aan om de marketingstrategie van Carglass te bekritiseren. Nee, het gaat ons erom verzekeraars duidelijk te maken dat ze niet in alle gevallen voor hetzelfde herstelbedrijf moeten kiezen. Bovendien krijgt de klant bij ons ook een korting van 50% op het eigen risico. Die betalen we dan uit eigen zak.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.