nieuws

C&A wijst ons de weg

Archief

Er is een grote toekomst weggelegd voor marktpartijen die internet en persoonlijk advies met elkaar kunnen combineren, menen Ruud Dekker en Patrick van Hees van For All Finance. Ter onderbouwing van die mening nemen ze een kijkje over de schutting.

De combinatie van internet en ‘advies van vlees en bloed’ kun je bereiken door in huis de zaken goed te organiseren. Maar het kan ook door de expertise van een ander te combineren met jouw eigen expertise. Een mooi voorbeeld van buiten onze eigen branche is C&A. Het kledingconcern introduceerde net na de zomer Dyanne Basics, een nieuwe kledinglijn van de hand van Dyanne Beekman, een van Nederlands bekendste stylistes. Uiteraard te koop in alle 116 filialen van C&A. Maar ook te bestellen via Wehkamp.nl.
Vraagtekens
Natuurlijk, de verschillen zijn legio en een dergelijk concept is zeker niet één op één te kopiëren in onze branche, maar het moet toch zeker aan het denken zetten. Niet alles zelf moeten doen, geeft veel nieuwe kansen, maar je moet wel durven. Ook bij C&A zullen wel een paar mensen hun vraagtekens gezet hebben bij het binnenhalen van de concurrent. Je klanten een goed alternatief bieden om niet meer door weer en wind naar de winkel te komen…
Een paar keuzes in het concept doen ons vermoeden dat de interne tegenstanders op een paar punten hun zin hebben gekregen. Zo valt op dat de doorverwijzing naar Wehkamp een beetje weggestopt zit. Zowel in de campagne zelf als op de internetsite van C&A springt het thuiswinkelalternatief er niet echt uit. Daarnaast is de prijs op internet hetzelfde als in de winkel. Van de traditionele drie internetvoordelen – snelheid, gemak en prijs – wordt dus alleen gemak gebruikt.
Een niet onbelangrijk aspect is over het hoofd gezien. Blijkbaar is men wat overvallen door het succes, want veel artikelen zijn volgens de site uitverkocht en dat plaats de factor ‘gemak’ toch in een wat ander daglicht. Toch wel raar dat je dan alsnog richting winkel wordt gedirigeerd.
Luchtfietserij?
In onze eigen branche loopt het over van de initiatieven op internetgebied. Daar zitten interessante ideeën bij. Maar wat opvalt, is dat het veelal om stand-alone projecten gaat: verzekeraars die traditioneel met het intermediair samenwerken die nu eigen internetverzekeraars opzetten, verzekeraars die via internet aan affinity-marketing gaan doen (www.premiecoach.nl al eens bekeken?), tussenpersonen die naast hun advieskantoren een internetsite opzetten of zelfs een internetintermediair oprichten. Maar nog geen partijen die voor een heel ander samenwerkingsmodel gaan.
Zie je het al voor je: kiezen tussen een hypotheek in de winkel van de Hypotheker of, als het beter uitkomt, dezelfde hypotheek via Bol.com? En bij een autoverzekering dus niet meer de keus tussen de ANWB-shop en Anwb.nl, maar de keus tussen de ANWB-shop en Kleertjes.com, de thuiswinkel van 2007. Onmogelijk? Luchtfietserij? Misschien nu nog, maar het is goed om ons heen te blijven kijken en van anderen te blijven leren, ondanks de verschillen.
Natuurlijk, het is anders als je geen tastbaar product aan te bieden hebt, maar ons voordeel is weer dat ‘uitverkocht’ niet bestaat.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.