nieuws

Britse voorspelling: over tien jaar 80% verzekeringen online

Archief

In het Verenigd Koninkrijk wordt op dit moment de helft van alle autoverzekeringen direct via internet gesloten. En over tien jaar zal 80% van de particuliere schadeverzekeringen online worden geregeld.

Dat stelt het Britse onderzoeksbureau Foolproof in zijn Online Shopping Survey. Het bureau deed navraag bij ruim 1.500 Britse consumenten en keek bij 10% van hen intensief over de schouder mee bij hun internetgedrag.
Volgens Foolproof is de autoverzekering veruit het meest populaire financiële product op internet. Creditcards staan op de tweede plaats, gevolgd door persoonlijke leningen (36%) en woonhuisverzekeringen (28%). Het minst populair is het online sluiten van een hypotheek, al gebeurt dat inmiddels toch ook al in één op de elf gevallen, oftewel 9%.
Informatiebron
Voor de verzekering van motorvoertuigen en woonhuizen voorspelt Foolproof een verdere snelle groei. Tweederde van de ondervraagde Britten verwacht zijn volgende autoverzekering zelf op internet te sluiten en de helft zegt dat ook met inboedel- en opstalverzekeringen te gaan doen. Foolproof voorspelt dat over tien jaar 80% van de verkoop van particuliere schadeverzekeringen via internet verloopt.
Internet is nu in elk geval al veruit de belangrijkste informatiebron geworden voor verzekeringen: vier van de vijf respondenten is het hiermee eens. Vrienden en familie (31%), reclamemateriaal (31%) en het bezoeken van een assurantiekantoor (20%) blijven daar ver bij achter.
De online zoektocht start vaak bij een zoekmachine (86%), maar ook bij websites van verzekeringsmaatschappijen (74%) en vergelijkingssites (69%). Eén op de vijf gaat naar de website van een assurantietussenpersoon.
Sterke merken
In hun zoektocht op internet, die gemiddeld dertig minuten duurt, blijken consumenten selectief naar een aantal sterke merken te speuren. In het Britse geval zijn dat Direct Line (27%), Norwich Union (20%) en Tesco (15%). Zij worden gezien als een marktstandaard met autoriteit; alleen hun websites worden rechtstreeks bezocht. Wordt na een zoekopdracht of productvergelijking geen van deze namen aangetroffen, dan wordt de zoektocht elders vervolgd. Verder haakt een kwart af bij traag werkende of onoverzichtelijke websites.
Hypotheek en pensioen
Intomart/GfK doet in ons land met regelmaat onderzoek naar het sluiten van verzekeringen op internet. Onderzoeker Wim Graafmans vindt de door Foolproof genoemde percentages erg hoog. “In ons land is daar nog geen sprake van. Autoverzekeringen zijn wel koploper, omdat deze polissen snel muteren en de premie substantieel is. Maar veel hoger dan 12% tot 13% van alle nieuw gesloten schadeverzekeringen is het aandeel van internet nog niet.”
Adviesbureau IG&H benadrukt dat internet niet alleen belangrijk is in de particuliere schademarkt. “Ook voor hypotheken en pensioenen vormt internet veelal de start van een verkoopproces.” Volgens IG&H gebruikt 74% van de starters op de hypotheekmarkt internet en 55% van de Nederlanders die een individueel pensioen aankoopt, start de oriëntatie online. Volgens Intomart/GfK wordt op dit moment niet meer dan 1 à 2% van de hypotheken online gesloten.
Meerdere kanalen
“Internet is in toenemende mate het kanaal waar klanten producten daadwerkelijk aanschaffen”, stelt IG&H. “Met name zorg- en schadeproducten worden online gesloten. Vaak vindt echter na een online oriëntatieproces de aankoop nog plaats bij een persoonlijk adviseur van de bank of het intermediair. Het adviesgesprek krijgt wel een geheel ander karakter.”
Het adviesbureau verwacht voorts dat inzet van meerdere kanalen noodzakelijk wordt. “Het gesprek met de klant moet gaande worden gehouden op elk moment, elke plaats en op elke gewenste wijze. Ook als wordt samengewerkt met onafhankelijke tussenpersonen”, aldus IG&H.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.