nieuws

Boycot van intermediair zit autodealers dwars

Archief

De verkoop van merkgebonden autopolissen lijkt niet van de grond te komen. Eén van de oorzaken daarvoor is het feit dat veel tussenpersonen hun klanten bij schade niet meer naar een dealer verwijzen, stelt Schadegarant-secretaris Johan Schoonhoven.

In het augustusnummer van het NBVA-maandblad de Stem stelt secretaris Martin Thies dat distributiekanalen die de tussenpersoon buitensluiten, geen kans van slagen hebben. “Getuige bijvoorbeeld het initiatief van gerenommeerde automerken die met een eigen merkenpolis op de markt verschenen. Het blijkt geen succes en de een na de andere autofabrikant meldt zich thans bij Schadegarant om weer een plaatsje binnen het goed functionerende bouwwerk te verkrijgen”. Schadegarant is een samenwerkingsverband van inmiddels zeventien verzekeraars dat merkenpolissen ontwikkelt, die via het intermediair verkocht worden.
Johan Schoonhoven, secretaris van Schadegarant, wil niets zeggen over het aantal merken dat interesse toont voor een Schadegarant-polis: “Wel zijn we sinds eind vorig jaar in onderhandeling met BMW, dat wil kijken naar een alternatief voor de eigen merkenpolis”.
Hinder
Schoonhoven legt uit hoe het Schadegarant-concept werkt: “Bij ons heeft de dealer ook een plaats in de schade-afhandeling, alleen verwijst hij de klant voor de polis naar de tussenpersoon. De tussenpersoon verwijst de klant dan bij schade weer naar de dealer”. Schadegarant voert een Volkswagen- en een Toyotapolis.
Uit onvrede over het groeiend aantal automerken dat een eigen autoverzekering op de markt heeft gebracht én uit angst klanten kwijt te raken, verwijzen veel tussenpersonen hun klanten bij autoschade niet meer door naar merkdealers. Schoonhoven: “Die boycot lijkt nu effect te hebben. Dealers ondervinden hinder van het feit dat het intermediair niet meer doorverwijst. Daarnaast blijft het succes van de merkenpolissen uit. Het schijnt dat de verkoop hartstikke tegenvalt. Maar ik betwijfel of daarmee het einde van de merkenpolis in zicht is, ook al klagen de dealers”.
Het totaal aantal auto’s dat wordt verkocht, loopt terug. “Dat krijgt nu de prioriteit bij de fabrikanten. Men is minder bezig met het ontwikkelen van polissen”, aldus Schoonhoven.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.